پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
پژوهش

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین رحمانی با تأکید بر اینکه کارهای پژوهشی در حوزه های علمیه باید کاربردی و مسئله محور باشد، اظهار کرد: امروزه کتاب با موضوعات مختلف بسیار نوشته می شود، اما اثر آنها در جامعه ملموس و محسوس نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شهرکرد، حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، ظهر امروز در نشست معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران این استان، با تأکید بر اینکه هر کاری باید در چاچوب قانون صورت گیرد، اظهارداشت: برنامه ریزی، ساماندهی، شناسایی استعدادهای برتر و برگزاری جشنواره های علمی پژوهشی از رسالت های این معاونت است که باید در مدارس علمیه به صورت نامحسوس صورت گیرد.

وی با بیان اینکه همه معاونت ها باید طبق آیین نامه پیش بروند و این از ضرورت ها است، تصریح کرد: یکی از عیب های بزرگ در هر حوزه کاری این است که معاونت ها از دستورالعمل ها اطلاعی نداشته باشند.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در بحث امور مالی یک فکر اشتباهی وجود دارد که هر معاونت به طور مستقل سهم داشته باشد، خاطرنشان کرد: این تفکر اشتباهی است چراکه همه امور از آموزش و پژوهش گرفته تا امور فرهنگی در راستای هم هستند و هیچ کدام جدای از دیگری نیست.

وی با تأکید بر اینکه استاد حوزه های علمیه باید یک استاد بااخلاق پژوهشگر مهذب آموزش محور باشد، افزود: به یقین کلاس درسی که در آن سؤال و جواب باشد و در آن نقد سازنده از سوی طلاب صورت گیرد، کلاسی پژوهشی است.

وی با اشاره به اینکه نباید برای امور تخصصی حوزوی چون آموزش، فرهنگ و پژوهشی خط کش گذاشته شود، گفت: روح کلاس های مدارس باید بر مبنای فرهنگ، اخلاق و پژوهش باشد و اگر چنین شد به یقین تعالی اخلاقی و توان استدلالی طلاب در حوزه کار آموزشی پژوهشی محور و اخلاق محور تحقق پیدا می کند.

حجت الاسلام رحمانی با تأکید بر اینکه سهم پژوهش در حوزه های علمیه، سهم از همه مدرسه است، خاطرنشان کرد: هر معاون پژوهشی در مدارس علمیه باید ابزار کار داشته باشد که کتابخانه، سایت و بانک اطلاعات لازمه کار پزوهش در مدارس علمیه است.

وی راه اندازی کانون و هسته های پژوهشی و تشکیل شورای علمی پژوهشی و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مدارس را لازم و ضروری دانست و افزود: وقتی جلسات شورای علمی پژوهشی به طور مستمر در مدارس تشکیل نشود، نمی توان ادعا کرد که موفق بوده ایم.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری به خروجی های کار پژوهشی در مدارس علمیه نیز اشاره کرد و گفت: تحقیقات پایانی و مقالات علمی، موفقیت ها در جشنواره ها و مسابقات، تعداد نشستهای علمی و کرسی های آزاد اندیشی در مدارس علمیه خروجی کار پژوهشی است که نشان می دهد ما موفق بوده ایم و یا اینکه نتوانسته ایم به اهداف مورد نظر برسیم.

حجت الاسلام رحمانی با تأکید بر اینکه کارهای پژوهشی در حوزه های علمیه باید کاربردی باشد، اظهار کرد: امروزه کتاب با موضوعات مختلف بسیار نوشته می شود اما اثر آنها در جامعه ملموس و محسوس نیست و این به خاطر آن است که نوآوری و ابتکار در کارهای پژوهشی جایگاهی ندارد.

وی فقدان عمل گرایی را مشکل امروز جامعه بیان کرد و افزود: مشکل امروز ما در عرصه علوم انسانی، علم و دانش نیست چراکه علم وجود دارد و تقریبا عموم مردم از علوم باخبرند اما چون ابتکار و نوآوری در کار نیست عمل به علم کمتر دیده می شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مشکل جامعه ما فقدان نویسندگی، خطبه و منبر نیست، تصریح کرد: مشکل امروز ما این است که خودنگاری و خود واعظی کم داریم که طلاب باید به این سمت حرکت کنند و این از ضرورت ها است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha