یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
شهید آوینی

حوزه/ فیلمبردار شهید آوینی گفت: فیلم داستانی اوج هنرش نزدیک شدن به واقعیت است. ما در عالم سینمای مستند همه این‌ها را داریم. موقعیت واقعی است، شخصیت‌ها واقعی است، حرف‌هایمان واقعی است. اگر مستند درست تولید کنیم، هیچ چیزی جای آن را نخواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بیست و ششمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» جمعه‌شب ۱۲ دی‌ماه روی آنتن شبکه پنج رفت. این قسمت از برنامه همزمان با شب اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، در قالب ویژه‌برنامه‌ای با محوریت پرداختن به قهرمانان ملی در سینما، پخش شد.

در بخش هایی از برنامه مرتضی شعبانی تهیه کننده و مستندساز با سابقه کشور و فیلمبردار شهید مرتضی آوینی به بیان خاطراتی از همراهی با شهید آوینی پرداخت.

وی گفت:  روزی از شهید آوینی پرسیدم شما چرا فیلم سینمایی نمی‌سازید؟ پاسخ دادند، ما امروز روی قله‌ایم. این خاطره مربوط به سال ۷۱ است که ما عازم خرمشهر بودیم برای مستند «شهری در آسمان». آن روز بحث را ادامه ندادم. سال‌ها گذشت و به این فکر می‌کردم که اوج فیلم داستانی کجاست؟ فیلم داستانی اوج هنرش نزدیک شدن به واقعیت است. ما در عالم سینمای مستند همه این‌ها را داریم. موقعیت واقعی است، شخصیت‌ها واقعی است، حرف‌هایمان واقعی است. اگر مستند درست تولید کنیم، هیچ چیزی جای آن را نخواهد گرفت. البته من مخالف سینمای داستانی نیستم چراکه کارکردهای خاص خود را دارد.

شعبانی در ادامه با اشاره به رشد کمی و کیفی سینمای مستند در سال‌های اخیر گفت: زمانی به دوستان سینماحقیقت گفتم، ای کاش آنقدر برای بخش‌«جایزه آوینی» سخت بگیرید که بهترین فیلم‌های مستند ما، مستندهای حاضر در همین بخش باشد. اینگونه نباشد بگوییم فلان فیلم نمی‌تواند در بخش اصلی باشد، پس بفرستیم به بخش آوینی.

وی ادامه داد: امروز برای یک فیلم داستانی ۲۰ میلیارد هزینه می‌کنند. نمی‌گویم این بودجه را به یک فیلم مستند اختصاص دهند اما برای موضوعی که می‌خواهند درباره‌اش فیلم داستانی با این هزینه بسازند، این بودجه را بگذارند تا ۲۰ فیلم مستند خوب ساخته شود. بعد ببینند اثر اجتماعی و سیاسی آن چگونه خواهد بود. یک میلیارد تومان برای تولید یک اثر مستند، یک رقم بسیار بالا است. با این نگاه، اتفاق ویژه‌ای در حوزه مستند رخ خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha