جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ |۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 14, 2024
برجام

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نگرانی غرب از اقدامات بی‌پروای زلنسکی

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که غرب نسبت به اقدامات بی‌پروای رئیس‌جمهوری اوکراین نگران است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی بیان کرد: ولودیمیر زلنسکی اغلب کارهایی انجام می‌دهد که بی‌پروا هستند و (غرب) نگران است که یک حماقت ممکن است منجر به آغاز درگیری بزرگی شود که هیچ‌کس به آن نیازی ندارد. وی عنوان کرد که کمپین انتخاباتی زلنسکی از "اصول ترقی‌خواهانه برخوردار بوده، بر حقوق روسی‌ها و دیگر اقلیت‌ها تاکید داشته است"؛ اما وی اکنون تفاوت چندانی با نخست‌وزیر پیشین اوکراین ندارد. به گفته لاوروف، نخست‌وزیر پیشین اوکراین شهروندان دونباس را "موجوداتی" خطاب کرده بود و گفته بود تمام کسانی که خود را روسی می‌دانند باید به روسیه بروند. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که غرب در این زمان درخصوص این اظهارات سکوت اختیار کرده بود.

منبع: ایسنا

پاسخ مسکو درخصوص اعمال تحریم علیه روسیه

کاخ ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه روسیه به تهدیدات کامالا هریس درخصوص اعمال تحریم علیه روسیه پاسخ دادند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به تهدیدات کامالا هریس، معاون جو بایدن درخصوص اعمال تحریم علیه روسیه گفت: پیش از هریس، رئیس‌جمهوری جو بایدن چندین مرتبه چنین وعده‌ای را داده بود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در پاسخ اظهارات هریس بیان کرد: روسیه قصد ندارد خود را کوچک کند و از غرب بخواهد که تحریم‌های نامشروع و یکجانبه را رفع کند. ما از کسی نخواسته‌ایم که تحریم‌ها را بردارد و خود را در برابر هیچکس تحقیر نخواهیم کرد. لاوروف با اشاره به اینکه به وقوع سناریوهایی که در آن "تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه اعمال می‌شود" اعتقاد ندارد، گفت: من باور دارم که حتی اگر چنین سناریویی اتفاق بیفتد، ما پاسخ مناسب را خواهیم یافت. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داده بود که روسیه درصورت تشدید تنش‌ها و یا دخالت در حاکمیت اوکراین ممکن است با تحریم‌های جدیدی که نظیر آن‌ها قبلاً دیده نشده است، مواجه شود.

منبع: ایسنا

مذاکرات وین برگزار شد

هشتمین دور از مذاکرات ایران و ۴+۱ عصیر روز دوشنبه در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه این کشورها آغاز شد. در این دور از مذاکرات بیشترین تمرکز بر روی رفع تحریم‌ها علیه ایران است. پیش از نشست افتتاحیه علی باقری و انریکه مورا دیدار کردند. همچنین رؤسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین در هتل کوبورگ با یکدیگر دیدار کردند. علی باقری رئیس هیأت مذاکره کننده کشورمان نیز در دیداری جداگانه با رئیس هیأت مذاکره کننده فرانسه دیدار کرد. نشست‌های کارشناسی در چارچوب کارگروه‌های تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای از سه شنبه برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

طلب باران در صحن شاهچراغ (ع)

دوشنبه ششم دیماه ۱۴۰۰، به دنبال فراخوان ستادهای اقامه نماز، علما و روحانیون، در شاههچراع شیراز، بعد از تلاوت دعای توسل نماز طلب باران اقامه شد. این مراسم به امامت نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز و با حضور مسئولان ارشد استان و زائران و مجاوران حرم سوم اهل بیت (ع)، در صحن بیرونی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) برگزار شد.

منبع: ایسنا

یک گرگ ۶۰ گوسفند را درید

دهیار روستای امیران اردستان گفت: حمله گرگ گرسنه به آغل گوسفندان در این روستا موجب تلف شدن ۶۰ رأس گوسفند شد. سید جواد نیازی اظهار کرد: حمله گرگ گرسنه به یکی از آغل‌های نگهداری دام در روستای امیران از توابع بخش زواره شهرستان اردستان حدود ۶۰ رأس گوسفند بزرگ و کوچک را تلف کرد. وی با بیان اینکه طبق نظر اهالی روستا و برآورد دامدار ارزش گوسفندهای تلف شده بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: متأسفانه همه ساله حمله حیوانات وحشی و درنده به دامداران خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای آنها در پی دارد که امیدواریم برای پیشگیری از این‌گونه حوادث اقداماتی صورت گیرد. دهیار روستای امیران اردستان تصریح کرد: تاکنون مردم این روستا و روستاهای اطراف بارها نسبت به وجود گرگ در حاشیه محل سکونت خود هشدار داده بودند که برای ایمن ماندن از حمله گرگ و دیگر حیوانات درنده رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از ایجاد خسارات مالی و جانی احتمالی توسط دامداران ضروری است.

منبع: ایسنا

ادای احترام به مقام شهدای ارامنه در تهران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با همراهی فرماندار ویژه ری و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران به مقام شهدای ارامنه ادای احترام کرد. امیرحسین قاضی زاده هاشمی با همراهی حسین توکلی کجانی، فرماندار ویژه ری و عبدالله مرتضوی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران با حضور در آرامستان ارامنه تهران به مقام مقام شامخ شهدای ادیان الهی ادای احترام کرد. گفتنی است که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از ادای احترام به شهدای ارامنه با نماینده مذهبی شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شهدا در کلیسا دیدار و گفت و گو کرد. بر اساس این گزارش آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس، سردار سلیمانی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت الاسلام و المسلمین سالمی امام جمعه خاورشهر و سایر مسئولین در آرامستان ارامنه واقع در بخش خاوران شهرستان ری حضور پیدا کردند و آئین غبارروبی مزار شهدای مسیحی به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی انجام شد.

منبع: مهر

پرواز شماره ۲۷۳ سالم بر زمین نشست

سخنگوی هواپیمایی ایران ایر گفت: پرواز شماره ۲۷۳ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که تهران را به مقصد ارومیه ترک کرده بود به دلیل بروز نقص فنی، به فرودگاه مهرآباد برگشت. حسین جهانی در این زمینه با بیان اینکه خلبان هواپیما را سالم بر زمین نشاند، افزود: با توجه به زمان‌بر بودن رفع مشکل فنی، هواپیمای ایرباس ۳۱۹ جایگزین این پرواز شد. وی در ادامه گفت تعدادی از مسافران این پرواز تمایلی به انجام دوباره پرواز نداشتند که مبالغ بلیت آن‌ها استرداد داده شد.

منبع: مهر

رشد تخلیه کالاهای اساسی در بنادر

کالاهای اساسی تخلیه شده در بنادر کشور در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی ۳۱ درصدی داشته است. به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۲۰ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۷۳۵ تن بوده که در قیاس با تخلیه ۱۵ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۷۵ تنی کالاهای اساسی طی مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. میزان تخلیه گندم طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۴ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۶۶۹ تن بوده که نسبت به تخلیه ۲ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۵۴۱ تنی در مدت مشابه سال ۹۹، رشد ۶۰ درصدی داشته است. میزان تخلیه جو طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۲ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۶۲۰ تن بوده که نسبت به تخلیه ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۵۸ تنی در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۳۶ درصدی را نشان می‌دهد. میزان تخلیه ذرت طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۶ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۷۵۴ تن بود که نسبت به تخلیه ۶ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۸۱۴ تنی در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳ درصدی داشته است. میزان تخلیه سویا طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۳ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۷۹۳ تن بود که نسبت به تخلیه ۲ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۵۳۱ تنی در مدت مشابه سال ۹۹، رشدی معادل ۴۶ درصد را تجربه می‌کند. میزان تخلیه برنج طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۶۷ هزار و ۱۱۲ تن بود که نسبت به تخلیه ۱۷۶ هزار و ۸۲۵ تنی آن در مدت مشابه سال گذشته، کاهشی برابر پنج درصد داشته است. میزان تخلیه شکر در بنادر کشور طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۹۱۴ هزار و ۸۰۶ تن بود که نسبت به تخلیه ۱ میلیون و ۶۴ هزار و ۲۰۴ تنی آن در مدت مشابه سال ۹۹، کاهش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۱ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۹۸۱ تن بود که نسبت به تخلیه ۷۱۷ هزار و ۴۰۲ تنی این کالای اساسی در مدت مشابه سال قبل، حاکی از رشد ۹۷ درصدی است.

منبع: مهر

تأسف نوری المالکی از دادگاه فدرال

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق با انتشار توییتی به رأی دادگاه فدرال واکنش نشان داد و گفت: امیدوار بودیم که دادگاه فدرال انصاف را در حق تشکلات و ائتلاف سیاسی زیان دیده از نتایج، رعایت می‌کرد. نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون عراق با انتشار توییتی به رأی دادگاه فدرال عراق درباره نتایج انتخاباتی که اکتبر برگزار شد، واکنش نشان داد.وی نوشت: اینکه امکان لغو نتایج انتخابات و برگزاری مجدد انتخابات وجود ندارد با توجه به اوضاع کشور قابل پیش بینی بود هر چند که مشکلات و تخلفات انتخاباتی با سند و مدرک موجود و آشکار است.

منبع: مهر

فرار شبانه آمریکا از کابل

معاون وزیر خارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد که آمریکا علیرغم شکست نظامی خود همچنان در عرصه سیاسی و اقتصادی در حال جنگ با افغانستان است. شیر محمد عباس استانکزی معاون وزیر خارجه دولت موقت طالبان در مراسمی در کابل اعلام کرد: با آنکه ایالات متحده در افغانستان شکست نظامی خورد، اما همچنان در عرصه سیاسی و اقتصادی با ما می‌جنگد. استانکزی با وحشیانه خواندن مسدود کردن ذخایر افغانستان توسط آمریکا افزود: این یک مداخله در امور داخلی کشور است. ما خواهان برقراری روابط خوب با همه کشورها هستیم؛ اما جهان و به خصوص آمریکا نمی‌خواهند در افغانستان یک دولت مستقل ایجاد شود، بنابراین آنها حاضر به سازش با دولت طالبان نیستند. وی با بیان اینکه واشنگتن نباید در امور داخلی افغانستان دخالت کند، تأکید کرد: آمریکا در سال ۲۰۰۱ در روز به افغانستان حمله کرد؛ اما هنگام فرار از این کشور ساعت ۰۰:۰۰ شب بود. استانکزی همچنین اعلام کرد که کمک‌های بشردوستانه جهان به افغانستان کافی نیست و نمی‌تواند حتی یک درصد از مشکلات کنونی را حل کند. معاون وزیر خارجه طالبان با بیان اینکه نیروهای طالبان از ۴ ماه قبل به طور مستقل فعالیت کرده، تاکید کرد که نیروهای آنها در این مدت بدون دریافت حقوق امنیت را تأمین کرده و باید از آنها قدردانی کرد. وی در خصوص حق تحصیل و کار زنان نیز گفت: زنان افغانستان نیز حق آموزش و اشتغال دارند؛ اما فرهنگ ما با فرهنگ کشورهای غربی متفاوت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ر

فاصله تورمی دهک‌ها کاهش یافت

طبق اعلام مرکز آمار، در آذر ماه فاصله تورمی در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد کاهش و در گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ۱.۵ درصد کاهش داشته است. به گزارش روابط عمومی مرکز آمار ایران، نرخ تورم کل کشور در آبان ماه ١٤٠٠ برابر ۴۳.۴ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٢.٧ درصد برای دهک نهم تا ٤٦.٢ درصد برای دهک دوم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٥٨.٤ درصد برای دهک‌های دوم و سوم تا ٥٧.٢ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٩.٧ درصد برای دهک دهم تا ٣٣.٩ درصد برای دهک اول است. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣.٤ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٣.٢ درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. براساس دهک‌های هزینه‌ای در آذر ماه ١٤٠٠، فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٦ واحد درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مقصد سیزدهمین سفر رئیس جمهور اعلام شد

استاندار قم گفت: روز پنجشنبه هم‌زمان با ۹ دی‌ماه که روز بصیرت نامیده شده استان قم میزبان رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت خواهد بود. سید محمدتقی شاهچراغی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر رئیس جمهور به قم اظهار داشت: استان قم مقصد سیزدهمین سفر رئیس جمهور خواهد بود. وی افزود: روز پنج‌شنبه هم‌زمان با ۹ دی‌ماه که روز بصیرت نامیده شده استان قم میزبان رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت خواهد بود، برنامه رئیس جمهور روز پنجشنبه به‌صورت کامل مردمی است و از صبح تا شب بازدیدها و دیدارهای مختلف در نظر گرفته شده و قرار است که مشکلات مردم به اقتضای قم به دولت منتقل شود. استاندار قم بیان کرد: دیدار با مراجع و علما و بازدید از برخی محلات و صنایع از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به قم است و موضوعاتی چون اشتغال، آب، مسکن و مسائل اجتماعی و شهری موردبررسی قرار می‌گیرد. شاهچراغی با بیان اینکه دیدار رئیس جمهور با مردم قم به دلیل شرایط کرونایی به‌صورت عمومی نیست عنوان کرد: دیدار با اقشار در دستور کار است که کارهای آن‌ها در حال انجام است و مهم‌ترین برنامه سفر رئیس جمهور در قم انتقال دغدغه‌های مردم به وی است. وی با بیان اینکه مونوریل در سفر رئیس جمهور تعیین تکلیف می‌شود خاطرنشان کرد: ایده‌هایی نیز مطرح شده و رئیس جمهور و دولت به دنبال این هستند که این پروژه به نتیجه برسد و در این راستا کاهش هزینه‌های مردمی برای استفاده از مونوریل مورد توجه است و بر اساس نظر رئیس جمهور این پروژه باید احیا شود.

منبع: تسنیم

تأمین ارز نهاده‌های دامی و روغن

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: به‌خلاف شایعاتی که این روزها در برخی محافل مطرح می‌شود ارز ترجیحی تأمین گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی برای دی‌ماه تخصیص یافت. عباس عسکرزاده اظهار داشت: با توجه به این‌که در شش‌ماهه دوم سال براساس قانون ارز ترجیحی کالاهای اساسی به‌صورت ماه به ماه تخصیص می‌یابد، ارز ترجیحی این سه قلم ذکرشده مانند سابق برای دی‌ماه تأمین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وی ادامه داد: با توجه به ادامه روند تخصیص ارز ترجیحی به این کالاهای اساسی، هیچ افزایش قیمتی در خصوص محصولات اساسی از جمله مرغ و گوشت قابل قبول نیست. معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمان حاضر در سامانه بازارگاه نهاده دامی مورد نیاز دامداران و مرغداران با قیمت سابق بارگذاری شده است و آن‌ها می‌توانند مثل گذشته نهاده مورد نیاز خود را از این سامانه دریافت کنند. عسکرزاده افزود: تمامی ذخایر استراتژیک کشور نیز در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند و تأمین آن‌ها به‌صورت مستمر ادامه دارد و در این زمینه نیز هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد. وی گفت: به‌طور کلی در خصوص کالاهای اساسی هیچ نقصان و کمبودی نیست و همه محصولات و کالاهای اساسی به‌میزان بیش از نیاز تأمین شده است. معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که تمامی زنجیره تولید، تأمین و توزیع کالاهای اساسی براساس قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است، نظارت بر بازار کالاهای اساسی نیز به‌شکل مستمر در حال پیگیری است. عسکرزاده گفت: به‌هیچ‌وجه اجازه برهم زدن ثبات بازار کالاهای اساسی را نمی‌دهیم و با اندک کسانی که قصد شایعه‌پراکنی و ایجاد اخلال داشته باشند برخورد جدی صورت می‌گیرد. وی اضافه کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم که در خصوص تأمین و همچنین قیمت کالاهای اساسی هیچ چالشی وجود ندارد.

منبع: تسنیم

همکاری‌های روسیه، ایران و ترکیه ادامه می‌یابد

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور سوریه اعلام کرد که روسیه، ایران و ترکیه در ترکیب مذاکرات آستانه، در حال کار به روی مکانیزمی هستند تا کارایی مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه که فعالیت آنها بیشتر از قبل شده را افزایش دهند. "الکساندر لاورنتیف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در گفت‌وگویی اختصاصی اعلام کرد که کشورهای ضامن صلح در ترکیب مذاکرات آستانه (فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه) همچنان در حال کار به روی افزایش کارایی مبارزه با تروریسم در سوریه و کاهش سطح وخامت اوضاع در این کشور هستند. نماینده ولادیمیر پوتین با اشاره به اینکه فعالیت گروه‌های تروریستی در سوریه در حال افزایش است، گفت: «اکثریت گروه‌های دارای تمایلات تند و افراطی مانند گذشته بیشتر در استان ادلب باقی مانده‌اند. متأسفانه فعالیت آنها افزایش یافته، البته سرویس‌های امنیتی سوریه فعلاً از عهده آنها بر می‌آیند، ولی ضروری است که اقدامات فعال‌تری در این خصوص صورت بگیرد. لاورنتیف ادامه داد: «البته به طور کلی جنگ در سوریه به پایان رسیده و اکنون مقامات دمشق و شرکای آنها در حل و فصل اوضاع این کشور با اولویت‌های دیگری روبرو هستند. مبارزه با تروریست‌ها نیز ادامه دارد و ما در جریان رایزنی‌های سازنده خود با شرکای ایرانی و ترکیه‌ای در حال کار به روی این مسئله هستیم تا به مکانیزمی دست یابیم تا کارایی این اقدامات افزایش یافته و سطح وخامت اوضاع در سوریه کاهش یابد.» به گفته وی، اخیراً هسته‌های خوابیده گروه تروریستی داعش در سوریه فعال‌شده‌اند و هر روز تعدادی از نمایندگان ساختارهای نظامی سوری و همچنین افرادی از گروه‌های مخالف به اصطلاح میانه‌رو در بخش‌های جنوبی و مرکزی این کشور کشته می‌شوند.

منبع: تسنیم

صهیونیست‌ها زیر خط فقر رفتند

برخلاف وعده‌ای داده شده به مهاجران صهیونیست برای زندگی در سرزمین شیر و عسل بیش از یک چهارم این مهاجران در بدترین شرایط بد معیشتی روزگار می‌گذرانند. در گزارش سالانه فقر در اسرائیل مشخص شد دست کم ۲۷ درصد از صهیونیست‌ها که با وعده‌ای زندگی بهتر به فلسطین اشغالی منتقل شده‌اند، زیر خط فقر زندگی می‌کنند. براساس آماری که در گزارش سالانه سازمان اسرائیلی "لاتیت" منتشر شده، علاوه بر ۲۷ درصدی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند ۲.۵ میلیون اسرائیلی هم بر روی خطر فقر قرار دارند که در میان آنها ۱.۱ میلیون نفر کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال هستند. رسانه‌های عبری زبان با استناد به این گزارش خبردادند، از ۲۷.۶ درصد (۲ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر) جامعه مهاجران صهیونیستی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، یک میلیون ۱۱۸ هزار نفر از آنها کودک هستند. در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است روز به روز تعداد بیشتری از دایره امنیت غذایی خارج شده و تعداد خانوارهای مهاجر صهیونیستی که در فلسطین اشغالی زیر خط فقر زندگی می‌کنند از ۵۱۳ هزار خانوار در سال ۲۰۲۰ به ۶۳۳ هزار خانوار در در سال ۲۰۲۱ رسیده است. این شرایط در حالی رقم می‌خورند که ساختار رژیم صهیونیستی همچنان به روش‌های مختلفی به دنبال فریب و انتقال یهودیان جدیدی به فلسطین اشغالی است.

منبع: تسنیم

احداث نیروگاه ۵ هزار مگاواتی ایران در سایر کشورها

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: ایران درحال مذاکره با برخی کشورها برای ساخت نیروگاه با مقیاس ۵ هزار مگاوات برای آنها است. «عباس علی آبادی» در جمع خبرنگاران افزود: مذاکرات کشورمان با این کشورها برای ساخت نیروگاه‌های حرارتی به زودی به نتیجه خواهد رسید و کار ساخت آنها آغاز خواهد شد. وی ادامه داد: در یکی از کشورهای منطقه کار احداث یک بلوک ۵۰۰ مگاواتی آغاز شده و تجهیزات مورد نیاز نیز ارسال شده است. مدیرعامل گروه صنعتی مپنا خاطرنشان کرد: ایران اکنون توانایی ساخت نیروگاه در کشورهای همسایه را دارد و در بیشتر آنها یا درحال ساخت است یا در دست اقدام برای ساخت قرار دارد. علی آبادی گفت: این گروه صنعتی همچنین آمادگی دارد نیازهای داخلی را برآورده کرده و نیز حاضر است به جای ۱۰ هزار مگاوات تفاهم شده وزارت نیرو با صنایع، ۲ برابر آن را بسازد. وی به نیروگاه رومیله ساخته شده توسط کشورمان در کشور عراق اشاره کرد و گفت: این هفته یک واحد دیگر آن به بهره برداری خواهد رسید. مدیرعامل گروه صنعتی مپنا ادامه داد: نیروگاه رومیله عراق یک نیروگاه ۳ هزارمگاواتی است که بزرگ‌ترین نیروگاه این کشور هم محسوب می‌شود. علی آبادی افزود: این نیروگاه در چهار فاز اجرا می‌شود که فاز نخست آن با نصب ۶ توربین به اتمام رسیده است. وی خاطرنشان کرد: واحد دوم بخار این نیروگاه اردیبهشت ماه سال آینده به شبکه برق عراق متصل خواهد شد و فاز سوم نیز که گازی است با ۴ توربین تا اردیبهشت به شبکه وصل خواهد شد. مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: کار احداث فاز چهارم نیروگاه رومیله با نصب ۱۸ توربین به زودی کلنگ زنی خواهد شد. علی آبادی در ادامه به در لبه تکنولوژی نیروگاهی قرارداشتن کشورمان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این امر دایر به دوموضوع استفاده از هیدروژن در توربین گازی و دیگری دست یابی به بازدهی بالاتر از ۶۰ درصد است.

منبع: ایرنا

امضاهای طلایی در تجارت بی قیمت شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از رویکردهای وزارت صمت، حذف فساد است که با تکمیل بخشی از سامانه جامع تجارت امضاهای طلایی و رانت از روند صدور کارت بازرگانی حذف شد. «سید رضا فاطمی‌امین» در آئین رونمایی از کارت بازرگانی هوشمند بدون عامل انسانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خرید مواد اولیه از بورس ساماندهی شده است، اظهار داشت: پیش از این ۳۰ گروه کالا سهمیه‌بندی داشتند، اما این رقم به ۲۰ گروه کاهش یافت و به نوعی دیگر سهمیه‌بندی نداریم، همچنین فرایند شناسایی، ظرفیت‌سنجی و تشکیل کارگروه حذف شده است. وی با اشاره به انتقادات به کارخانجات شمش که قیمت تمام شده هر کیلوگرم شمش را ۱۵ هزار تومان تعیین کرده اما در بورس ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود، تصریح کرد: بورس یک بازار رقابتی بر مبنای عرضه و تقاضاست و ممکن است بعضی از واحدها قیمت تمام شده بالاتری داشته باشند، اما نباید اقتصاد را برای کسانی که ناکارآمدی دارند تنظیم کنیم. فاطمی‌امین خاطرنشان‌کرد: روند بورس نشان می‌دهد که قیمت‌ها در این بخش شفاف و رقابتی است و از روند دلار جدا شده است، زیرا یکی از اهداف دولت از ابتدای فعالیت جداسازی دلار از اقتصاد کشور بود تا با نوسان آن قیمت کالاها دچار تغییر نشود. وی افزود: هفته پیش قیمت ارز نوسان داشت اما در بازار فولاد ثبات داشتیم که خبر خوبی در مورد پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد حراج معادن نیز تاکید کرد: یکی از اهداف وزارت صنعت واگذاری معادن بزرگ به روشی است که مردم هم سهام‌دار شوند و در آذر ماه در مورد معدن مس «جانجا» که سه‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد، این اقدام انجام شد. وی بیان‌داشت: در ماه جاری نیز برای سه معدن این کار انجام خواهد شد، زیرا معادن ثروت‌های ملی هستند که باید فعال شوند و مردم از آن نفع ببرند.

منبع: ایرنا

رکورد صادرات ایران به ترکمنستان

سفیر ایران در ترکمنستان با بیان اینکه برگشت سیب زمینی صادراتی ایران از این کشور هیچ ارتباطی با مصرف سموم نداشته است اعلام کرد: طولانی شدن مدت زمان نوبت دهی کنترل کیفی قرنطینه‌ای محصولات کشاورزی تازه خوری علت برگشت این محصول بوده است. «غلام عباس ارباب خالص» با بیان اینکه روند صادرات ایران به ترکمنستان طی دو سال اخیر بین ۵ تا ۶ برابر از لحاظ تناژی و ارزشی افزایش یافته است افزود: از ابتدای سال تاکنون محصول برگشتی از ترکمنستان به ایران نداشتیم و برگشت محموله اخیر نیز به دلیل کهنه شدن محصول بوده و هیچ ربطی به سموم نداشته است. وی اظهارداشت: ترکمنستان در پاندومی کرونا با ایجاد محدودیت اتباع و کالاها، روند مراودات تجاری خود از ایران به ترکمنستان به آسیای مرکزی را ظرف مدت ۱.۵ سال اخیر آزاد کرده است که در این مبادلات محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی، پرتقال، نارنگی، کیوی و سیب زمینی و پیاز و محصولات لبنی در حال صدور است تا جایی که خرمای ایران برای ماه مبارک رمضان وارد بازار این کشور شد. سفیر ایران در ترکمنستان با بیان اینکه مشکل ورود کالاهای کشاورزی از ایران نداریم گفت: براساس گزارش ارائه شده درخصوص برگشت سیب زمینی ایران از ترکمنستان حجم بار را سه هزارو ۵۰۰ تومان عنوان کرده اند که این میزان صحیح نیست بلکه حدود ۵۰ تن محصول سیب زمینی به دلیل طولانی شدن پروسه قرنطینه‌ای و کهنه شدن محصول در گمرکات برگشت خورده است. وی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی جزو کالاهای فاسد شدنی هستند اضافه کرد: هیچ کالایی بدون کنترل کیفیت و گذراندن مراحل قرنطینه‌ای از مرزها خارج نمی‌شود بنابراین آنچه که رخ داده به دلیل وجود حجم بالای کالا در گمرکات ظرف مدت ۱۰ روز موجب این اتفاق شده است.

منبع: ایرنا

جزئیات امتحانات دی ماه اعلام شد

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، نحوه برگزاری امتحانات دی ماه دانش آموزان را اعلام کرد. براین اساس امتحانات دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم به شیوه حضوری و براساس آئین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود. فقط در شرایطی که مدرسه به دلیل شیوع بیماری، در وضع قرمز کرونایی قرار داشته باشد به صورت استثنا و با تأیید آموزش و پرورش محل، ارزشیابی دانش آموزان براساس دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره شیوع بیماری کرونا انجام خواهد شد. امتحانات داوطلبان آزاد و آن گروه از دانش آموزان پایه دوازدهم که در خرداد و شهریور موفق به کسب نمره قبولی در برخی دروس نشده اند نیز طبق برنامه اعلامی به شیوه حضوری با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود. امتحانات پایه نهم بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثار گران وداوطلبان آزاد هماهنگ استانی هم، حضوری برگزار خواهد شد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha