یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
کد خبر: 1156164
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
دین یا ثروت

حوزه/ یاد خدا به قلب‌ها آرامش می‌دهد، نه انباشته کردن مال، چون اگر تمام عالم را به انسان بدهند، خواهد دید مشکلی پیش می‌آید که هیچ کدام از آن اموال نمی‌تواند آن را برطرف نماید. پس آنچه که اضطراب را از دل می‌برد یاد خداست.

خبرگزاری حوزه | یک عده اشتباه می‌کنند و خیال می‌کنند که اگر بخواهند دلشان آرام شود و اضطرابشان از بین برود، باید مدام مال جمع کنند و آن‌ها را روی هم بگذارند.

این‌ها اشتباه می‌کنند، چون آنچه که به دل آرامش می‌دهد، مال و ثروت نیست، بلکه ذکر الله است. (الا بذکرالله تطمئن القلوب) (رعد-۲۸)

یاد خدا به قلب‌ها آرامش می‌دهد، نه انباشته کردن مال، چون اگر تمام عالم را به انسان بدهند، خواهد دید مشکلی پیش می‌آید که هیچ کدام از آن اموال نمی‌تواند آن را برطرف نماید. پس آنچه که اضطراب را از دل می‌برد یاد خداست.

جمع کردن مال اثر عکس دارد و اضطراب‌آفرین است؛ چراکه انباشتن مال و ثروت‌اندوزی، نه تنها گرهی را باز نکرده و قلب را آرام نمی‌کند، بلکه انسان را به درد سر انداخته و او را بیچاره می‌کند.

امام علی(علیه السلام) به کمیل فرمود: علم از تو حراست می‌کند، اما تو باید مال را حفظ کنی. (نهج‌البلاغه- حکمت ۱۳۹).

در روایتی دیگر حضرت فرمودند: در جایی بخواب که هیچ پولی همراهت نباشد، تا بتوانی راحت بخوابی. چون اگر پول انباشته‌ای زیر سر داشته باشی، تا صبح خوابت نمی‌برد که نکند دزدی آن را ببرد. پس مال آرامش نمی‌آورد، بلکه اضطراب‌آفرین است.

منبع: رسائل بندگی، آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی، ص ۲۷۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha