یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
حجت‌الاسلام صادق دهقانی

حوزه/ الگوی «مدل‌سازی مدرسه ایده‌آل در نظام تعلیم و تربیت» از جمله الگوهای برگزیده در رویداد ملّی رشدآوند است و مبنای آن اهمیت بخشی به مساجد به عنوان جایگاه تعلیم و تربیت می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «رشدآوند» عنوان رویدادی ملّی برای جمع‌آوری، ارزیابی و معرفی ایده‌های مرتبط با تقویت تعامل خانواده، مسجد و مدرسه بود که سال گذشته به همت خانه فناوری‌های فرهنگی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار و الگوی حجت‌الاسلام صادق دهقانی از تهران جزء پنج الگوی برتر این رویداد انتخاب شد.

او در گفت‌وگویی با اشاره به گام دوم انقلاب و مقوله تمدن‌سازی، اظهار داشت: همان‌گونه که دانشگاه مبدأ تحول است، مدرسه میز مبدأ تمدن‌سازی می‌باشد و شخصیت بچه‌ها طبق مبانی دینی شکل می‌گیرد. از همین رو ما تمرکز خودمان را بر روی مدارس معطوف کردیم.

حجت‌الاسلام دهقانی افزود: مدرسه بنا دارد کودکان را برای یک زندگی واقعی در جهان خارجی آماده کند. متأسفانه برخی از مدارس، فضایی بسته و شبیه به گلخانه برای کودکان ایجاد کرده‌اند. چنین فضایی نه تنها کمکی به رشد کشور نمی‌کند بلکه اگر کودکان به مدرسه نروند، رشد بیشتری دارند. آن‌ها در محیط خارج از مدرسه می‌توانند چالش‌های واقعی زندگی را زیر نظر والدین خود تجربه کرده و سرد و گرم روزگار را بچشند.

برگزیده رویداد ملّی «رشدآوند» بیان کرد: از سوی دیگر کودکان در مدارس با وجود کلاس‌هایی با تعداد بالای دانش آموزان از فضای حقیقی دور شده و به عبارتی در تربیت کارخانه‌ای محصور می‌شوند. در مدارسی که با همه به طور یکسان برخورد می‌شود و خوراک و تغذیه فکری دانش آموزان شبیه به یکدیگر است، پدیده رشد در همه ابعاد آن جامعه اتفاق نمی‌افتد و ممکن است خطرناک باشد.

مسجد جایگاه تعلیم و تربیت است

وی با توصیف الگوی پیشنهادی خود در رویداد ملی رشدآوند گفت: ایده ما از منظر مکانی، مسجد محور است و اساس فعالیت ما بر این است که مسجد را به جایگاه تعلیم و تربیت بازگردانیم. فعالیت ما نیز منطبق بر مجوزهای رسمی آموزش و پرورش می‌باشد. دیدگاه ما چنین است که مدرسه می‌تواند مسجد و منزل را به هم متصل کند و فعالیت مسجد، مدرسه و منزل به تنهایی شکوفایی لازم را ندارد.

مؤسس و مدیر مدرسه‌های قرآن و زندگی با بیان تلخی‌ها و شیرینی‌های فعالیت در مسیر تربیت دینی یادآور شد: شیرینی این مسیر مشاهده دانش آموزانی است که با قرارگرفتن در فضای آموزشی مسجد، سطح بالاتری نسبت به هم سن و سالانشان پیدا می‌کنند. همچنین نوع نگاه‌، تفکر و توانمندی آن‌ها بیشتر است. از تلخی‌های این مسیر نیز عداوت و سنگ‌اندازی افراد و جبهه‌های مختلف به دلیل برخی کوتاه نظری‌ها بود که کماکان نیز ادامه دارد.

ضرورت حمایت از فعالان امور تربیتی و دینی

وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب در رابطه با نخبگان گفت: طبق صحبت ایشان، نخبگی تنها به معنای دارا بودن چند مقاله نیست بلکه هرکس بتواند مسئله‌ای از کشور حل کند، در زمره نخبگان است. از همین رو برای تداوم فعالیت در مسیر امور تربیتی و دینی می‌بایست حمایت‌های نخبگانی و معیشتی از فعالان این عرصه صورت پذیرد. معمولا افراد و گروه‌هایی که فعالیتی ساختارشکنانه و تحولی دارند، از منظر مالی دچار مشکلاتی می‌شوند؛ زیرا در قانون و بودجه جایگاهی برایشان تعریف نشده است و مسئولین نیز عموما مداخله نمی‌کنند. اگرچه عده‌ای دائما در تکاپوی انجام فعالیت‌های نخبگانی و مرتبط با تربیت دینی هستند؛ اما عدم حمایت از آن‌ها خسران بزرگی برای کشور در پی دارد.

رشدآوند موجب کشف رویش‌هاست

حجت الاسلام دهقانی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران رویداد ملی رشدآوند درخصوص برگزاری این رویداد تصریح کرد: چنین رویدادی موجب کشف رویش‌هاست. در این رویداد، اختتامیه معنایی ندارد و دست‌اندرکاران رشدآوند می‌بایست ورود جدی‌تری به بحث پیوند مسجد، مدرسه و منزل داشته باشند. نکته‌ قابل توجه این است که کمتر از نیمی از ایده‌ها و گروه‌هایی که به مرحله نیمه نهایی داوری رسیده‌ بودند، ارتباطی با موضوع رویداد نداشتند و حضور آن‌ها در آن مرحله جای تعجب داشت.

وی در خاتمه سخنان خود یادآور شد: مجموعه ما با شرکت در رویدادهایی مشابه رشدآوند که در چند سال گذشته و به ویژه در یک سال اخیر برگزار شد حائز رتبه بوده است ولی هیچ‌یک از مراکز برگزارکننده برای مشاهده مشکلات و موانع در امور تربیت دینی به میدان نیامدند. جلب حمایت، برگزاری جلسات هم‌اندیشی و نظارت‌ در این مسیر از جمله مواردی هستند که فقدانشان احساس می‌شود. حیف است که چنین رویدادهایی برگزار شده و با اختتامیه به پایان برسند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha