یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
قرآن‌آموزی تخصصی

حوزه/ «اگر مدیران در سطح کلان کشور اهداف مدارس قرآنی و شبیه همین کاری که در مدرسه تلاوت انجام می‌شود را دنبال کنند و از این‌گونه مدارس حمایت نمایند، قطعاً شاهد پیشرفت قرآنی شایان توجهی خواهیم بود.»

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان،چهارسال پیش مدرسه تلاوت و حفظ همراه با تحصیل با هدف پرورش نسلی آراسته به تعالیم اخلاقی قرآن احداث شد و اکنون اولین مدرسه تلاوت در سطح کشور است. اعزام قرآن‌آموزان این مدرسه در ماه رمضان به ترکیه افتخار دیگری برای جامعه قرآنی کشور بود.

بیش از ۱۰ سال از گلایه رهبر معظم انقلاب از وزارت آموزش و پرورش درباره مهجوریت قرآن کریم می گذرد.

ایشان در روز معلم سال ۱۳۸۵ در بیانی کاملاً صریح و شفاف درباره ضرورت توجه متولیان وزارت آموزش و پرورش به قرآن کریم و جایگاه آن در این نهاد تربیتی فرمودند: «قرآن در آموزش‌وپرورش حقیقتاً مهجور واقع شده است.

علّت این است که در دورانی طولانی، قرآن در آموزش‌وپرورش ما، به‌خصوص در آن سنین یادگیری مهجور بوده یا اصلاً وجود نداشته است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توقع این بود که یک کارِ کارستانی انجام بگیرد. کارهایی هم شده است، لیکن جای حضور قرآن در دوره ‏های گوناگون واقعاً خالی است. باید فکر بشود. امروز خوشبختانه حرکت قرآنی در کشور خیلی خوب است؛ لیکن در آموزش‌وپرورش باید نهادینه شود.»

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری، دارالقرآن اهل‌بیت در خمینی‌شهر اصفهان در سال ۱۳۹۶ با هدف آموزش قرآن و تأسیس خانه‏‌های قرآن در سراسر کشور به خصوص در روستاها تأسیس شد.

دارالقرآن اهل بیت بزرگترین موقوفه قرآنی آستان قدس رضوی است. این مؤسسه فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد که یک قسمت از آن مدرسه تلاوت و حفظ همراه با تحصیل است.

این مدرسه چهار سال پیش با هدف پرورش نسلی آراسته به تعالیم اخلاقی قرآن احداث شد و اکنون اولین مدرسه تلاوت در سطح کشور است. در ادامه، با استاد کریم کرباسی، مدیر مدرسه تلاوت در رابطه با چگونگی راه‌اندازی و نحوه فعالیت دانش‌آموزان در این مدرسه به گفت‌وگو پرداختیم.

تحصیل در کنار آموزش قرآن

کرباسی گفت: «مدرسه تلاوت و حفظ اولین مدرسه‌ای است که بچه‌ها در کنار درس‌خواندن، تلاوت تخصصی قرآن را هم آموزش می‌بینند.»

او در مورد ساعات برگزاری کلاس‌ها افزود: «ساعت برگزاری مدرسه بعدازظهرها، از اذان ظهر تا اذان مغرب است. بچه‌ها دو ساعت کلاس آموزش درسی و سه ساعت آموزش قرآن دارند که تحت‌نظر اساتید قرآنی صورت می‌گیرد و این اتفاق هر روز تکرار می‌شود.»

مدیر مدرسه تلاوت تصریح کرد: «برخی قرآن‌آموزان چهار سال است که در این مجموعه کار می‌کنند و بالای هفت - هشت تلاوت تقلیدی آموزش‌دیده‌اند و وارد فضای تطبیق شده‌اند. این دانش‌آموزان در حال حاضر به‌عنوان قاریان حرفه‌ای شناخته می‌شوند.»

پیشرفت قرآنی، مهم‌ترین ویژگی مدرسه تلاوت

کرباسی مهم‌ترین ویژگی مدرسه تلاوت را دانست و افزود: «پیشرفت بچه‌ها در زمینه تخصصی حفظ و قرائت قرآن در مدرسه تلاوت بیشتر از بچه‌هایی است که در مدارس عادی درس می‌خوانند؛ چون این بچه‌ها هر روز کلاس آموزشی قرآن دارند و مسیری که بچه‌ها در مدارس دیگر دو - سه‌ساله طی می‌کنند، این بچه‌ها یک‌ساله پشت سر می‌گذارند.»

کرباسی با اشاره به گروه‌های فعال در این مدرسه گفت: «ما سه گروه ۱۱۰ نفری، ۳۰ نفری و ۷ نفری داریم که برنامه‌های موسیقیایی، تواشیح و برنامه‌های صدا و سیمایی انجام می‌دهند. این بچه‌ها در کنار قرائت قرآن، حفظ را در طی پنج سال دنبال می‌کنند.»

شرط ثبت‌نام در این مدرسه، خوش‌صدایی و رده سنی

کرباسی دررابطه‌با شرایط ثبت‌نام در این مدرسه گفت: «مصاحبه‌هایی از نظر درسی، صدا و سطح توانمندی از دانش‌آموزان گرفته می‌شود. این مجموعه ۱۱۰ دانش‌آموز دارد که همه بچه‌ها از نظر درسی و صدا توانایی بالایی دارند.»

مدیر مدرسه تلاوت بیان داشت: «باتوجه‌به اینکه ما با صدای بچه‌ها کار داریم و بهترین صدا را بچه‌ها در سن ۱۰ سالگی دارند، به همین دلیل دانش‌آموزان ۱۰ساله تا مقطع هشتم ابتدایی در این مدرسه ثبت‌نام می‌شوند.»

وی افزود: «بچه‌ها بعد از گذشت ۵ سال آموزش در قرائت و حفظ اجزا قرآن، دو مدرک تلاوت تخصصی و حفظ قرآن را دریافت می‌کنند.»

اعزام قرآن‌آموزان به ترکیه

کرباسی اعزام قرآن‌آموزان به ترکیه را افتخار دیگری برای جامعه قرآنی دانست و گفت: «ما سال گذشته درخواست‌هایی برای اعزام بچه‌ها داشتیم؛ اما امسال مقدمات اعزام را فراهم کردیم. از ۱۱۰ دانش‌آموز ۷ نفر را برای اعزام انتخاب کردیم. این بچه‌ها سه- چهار روز قبل از عید فطر به دو شهر کارس و ازمیر ترکیه رفتند.»

او افزود: «بچه‌ها جلسات اول اجرای خود را از مساجد شیعی ترکیه آغاز کردند؛ اما بعد از اینکه حضور آنها سروصدای زیادی به‌پا کرد، مساجد اهل‌تسنن هم دعوت کردند و استقبال خیلی خوبی از بچه‌ها انجام شد. در این سفر اجراهای بسیاری انجام شد که به‌صورت رسمی ۴۷ اجرا صورت گرفت و تواشیح اسماءالحسنی و بسم‌الله (زبان ترکی) بیشترین اجراها را به خود اختصاص داد.»

مدیر مدرسه تلاوت با اشاره به میزان استقبال از اجرای بچه‌ها تصریح کرد: «اجرای بچه‌ها به‌اندازه‌ای اثرگذار بود که یکی دو روز بعد از اجرای بچه‌ها به‌شدت درخواست برای اجرا زیاد شده بود و حتی زمان‌هایی بود که بچه‌ها به طور هم‌زمان به سه برنامه دعوت می‌شدند و باید انتخاب می‌کردند که در کدام برنامه شرکت کنند.»

او تأکید کرد: «اعزام گروه هم‌آوایی قرآن‌آموزان نخبه مدرسه تلاوت به کشور ترکیه بار دیگر توانمندی و شایستگی این عزیزان و هدفمندی و اثرگذاری ویژه‌برنامه‌های تخصصی مؤسسه را نمایان نمود، و ثابت کرد اگر به جامعه جوان و نوجوان اهمیت داده شود و امکانات در خدمت ایشان باشد، می‌تواند بهترین حضورِ مؤثر را در میادین فرهنگی و قرآنی داخل و خارج کشور رقم زد.»

مهجوریت قرآن در مدارس

کرباسی به مهجوریت قرآن در مدارس اشاره کرد و گفت: «مهجوریت قرآن در مدارس دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن کمبود نیروی متخصص در این زمینه است. چند سال پیش یک تعدادی اساتید قرآن استخدام شدند؛ اما این تعداد استخدامی با این حجم از دانش‌آموز اصلاً سنخیت ندارد و ما عملاً در مدارس فعالیت‌های قرآنی ویژه‌ای نمی‌بینیم.»

او تأکید کرد:« مدرسه‌ای مثل مدرسه تلاوت که همه هم‌وغمش در کنار درس، تلاوت قرآن است، باعث می‌شود تا بچه‌ها در فضای امنی مباحث درسی و قرآنی را آموزش ببینند.»

او ادامه داد: «پاشنه آشیل تمام مدارس اساتید متخصص قرآنی است و اگر در این امر متخصصین قرآنی وجود نداشته باشد قطعاً طرح زمین می‌خورد. در مدرسه تلاوت نیز ما مجبوریم دانش‌آموزان را بر حسب تعداد اساتید جذب نماییم. درحالی‌که باتوجه‌به امکانات مدرسه تلاوت، اگر امکان جذب اساتید بیشتری وجود داشت، ما می‌توانستیم جمعیت بیشتری را پوشش دهیم.»

کرباسی بیان کرد: «ما برای رفع مشکل کمبود اساتید در مدرسه تلاوت نیروسازی کردیم و برای بچه‌های پایه هشتم کلاس‌های ویژه‌ای گذاشتیم تا در حوزه آموزش تخصصی قرائت طرح کار ببینند و ان‌شاء الله از همین تابستان برای دوره‌های مقدماتی از وجودشان استفاده می‌کنیم.»

مدیر مدرسه تلاوت با انتقاد از مسئولین ذی‌ربط در نهاد تربیتی کشور گفت: «اگر مدیران در سطح کلان کشور اهداف مدارس قرآنی و شبیه همین کاری که در مدرسه تلاوت انجام می‌شود را دنبال کنند و از این‌گونه مدارس حمایت نمایند، قطعاً شاهد پیشرفت قرآنی شایان توجهی خواهیم بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha