پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام خیری

حوزه/ عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم تصریح کرد: از مسئولان و نخبگان نظام اعم از تصمیم گیران و تصمیم سازان انتظار می رود که خطر کاهش جمعیت کشور را کاملاً جدی گرفته و برای مقابله با آن برنامه ریزی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین  حسن خیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: بنا بر آمار مراکز معتبر دنیا، یکی از سریع ترین و بیشترین کاهش های جمعیت در کل جهان در سال های اخیر مربوط به ایران است.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی فرهنگی و علمی برای مقابله با این روند خطرناک گفت: البته باید توجه داشت که اساساً مباحث فرهنگی دیربازده است و تحقق نتیجه لازم در آن به طول می انجامد اما با این حال ما نباید از راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت در این خصوص نیز غافل شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق همچنین با بیان این که ضد ارزشی تلقی کردن فرزند آوری در دوره ای ، اثر نامطلوب خود را امروز بر جای گذاشته است، افزود: نوع نگاه به تربیت فرزند و به خصوص ترویج سبک زندگی ایمانی و قرآنی در این میان در راستای کارهای فرهنگی و رسانه ای اهمیت بسزایی دارد که باید با قوت دنبال شود.

وی بیان داشت: به هر صورت باید توجه داشت که همه باید در یک فرآیند ملی با اعتقاد کامل وارد عرصه اقدام و عمل شوند تا روند کاهش جمعیت متوقف شود و این را هم می بایست بدانیم که بحث کاهش جمعیت صرفاً مربوط به عدد و رقم افراد نیست بلکه خودش آسیب ها و آفات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی به دنبال دارد.

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه همچنین در ادامه با بیان این که متاسفانه در سال های اخیر شاهد افزایش سن ازدواج و نیز رشد افراد مجرد در سطح کشور بوده ایم، گفت: برخی افراد گویا از ازدواج هراس و وحشتی به دل دارند و حال آن که باید این باور تقویت شود که روزی دهنده خدای متعال است و خود او گره ها را باز می کند و به زندگی فرد ازدواج کرده گشایش و وسعت می بخشد.

وی اضافه کرد: ما باید در رابطه با ازدواج به عنوان سنت شاخص نبوی فرهنگ سازی کنیم چه آن که این مهم یکی از مصادیق سبک زندگی است که باید روی آن به صورت جدی کار شود

حجت الاسلام و المسلمین خیری تاکید کرد: در این باره به خصوص روحانیت و حوزه های علمیه مسئول است و باید باور و نگاه مردم به شریعت را تقویت کند.

وی گفت: در هر صورت ما باید باور کنیم که کاهش جمعیت خطر بزرگی است و مسئولیت بزرگی نسبت به کاهش جمعیت شیعه بر گردن ما وجود دارد که همه باید تلاش کنیم این روند معکوس شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha