جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حداد عادل

حوزه/ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: شناخت ادیان و مکاتب ابراهیمی و غیر ابراهیمی یکی از ضروریات حوزه های علمیه است که در گذشته به عنوان یکی از سنت های علمای اسلام بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، غلامعلی حدادعادل امروز  در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارداشت: انقلاب اسلامی حادثه بزرگ تاریخی و نقطه عطف در تاریخ اسلام و کل جهان بود که معادلات سیاسی دنیا را در اواخر قرن 20 برهم زد و موجب تحولات بسیاری شد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: باتوجه به اینکه ۵۰۰سال بعد از دوره رنسانس تا امروز در اروپا جدایی دین از سیاست تبلیغ شده است، پیام انقلاب به دنیا این بود که جامعه باید با دین اداره شود و انقلاب اسلامی آمد تا بگوید دین از سیاست جدا نیست و دردهای بشر با نسخه الهی درمان می شوند.

وی با بیان اینکه باید حکومت دینی باشد تا انسان به رفاه و سعادت دنیا و آخرت برسد، ادامه داد: کشور پهناور، متمدن و بزرگ ایران قیام کرد به رهبری امام خمینی(ره) و کاری ناممکن را، ممکن ساخت، مردم در صحنه حاضر شدند و با پشتیبانی از انقلاب تا به امروز، برای بقیه کشورهای جهان و اسلام الگو شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: به اندازه ای که انقلاب دوستدارانی دارد، دشمنانی هم دارد، ما از روز اول انقلاب شاهد مخالفت و توطئه جریان های فاسد داخلی بودیم که با همت و دلسوزی ملت و رهبری امام این توطئه ها هم خنثی شد.

حدادعادل تصریح کرد: پیروزی و موفقیت انقلاب اسلامی در این بود که بعد از رحلت پیامبر(ص) بار دیگر حکومت دینی و اسلامی مبتنی بر آموزه های دینی را در جامعه تاسیس کرد.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تاکید کرد: با روی کار آمدن انقلاب اسلامی نگاه سکولاری از دین برداشته شد و دین در متن حکومت قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: انقلابی که به رهبری یک روحانی متعهد و آگاه به زمان آن هم از شهر قم و فرزند حوزه علمیه شکل گرفت، آیا تاسیس یک مدرسه یک نهاد و مرکز آموزشی به منظور شناخت بهتر ادیان و مذاهب الهی و غیرالهی یک امرطبیعی و ضروری نبود؟

مدیرعامل بنیاد دانشنامه جهان اسلام ادامه داد: شناخت ادیان و مذاهب یک سنت نزد علما از صدر اسلام بوده است که با شناخت ادیان دیگر ملل یک سیاست، یک راهبرد و یک خط مشی درستی را در تقابل و تعامل با آنان ترسیم خواهیم کرد.

وی بیان داشت: ضرورت تشکیل و تاسیس چنین مرکز علمی با هدف مطالعه ادیان و مذاهب آنقدر ضروری و نیاز حوزه های علمیه بود که اگر آقای نواب هم اقدام به آن نمی کرد، قطعا باید دیگری نسبت به راه اندازی آن تلاش می نمود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما با ادیان و مذاهب دیگر یک وجوه اشتراک و اختلافی داریم گفت: باید یک دستورالعملی در خصوص وجه اشتراکات داشته باشید چرا که همه مسلمانان و غیر مسلمانان با همه مذاهبی که دارند به خدا و دین معتقد بوده و در یک صف می توانند در برابر مظاهر بی دینی قرار بگیرند.

حدادعادل ادامه داد: متاسفانه درد و رنج های امروز از بی دینی است، اگر مسلمانان به دین خود و مسیحیت به دین خود پایبند و مقیدّ بودند تردیدی نیست که امروز اوضاع جهان بسیار متفاوت تر از وضع موجود بود.

عضو هیئت امنای مؤسسهٔ آموزشی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان داشت: در خصوص نکات اختلاف باید نشست و جلساتی برگزار کرد و موارد اختلافی را در فضایی علمی و کارشناسی مورد بررسی قرار داد؛ چرا که با بحث و گفتگو می توان مقابل خسارات ناشی از جهل و ناآگاهی را گرفت.

وی ادامه داد: رمز موفقیت شما در دانشگاه ادیان و مذاهب آنست که فعالیت های علمی خود را در داخل معارف حوزوی و دینی گنجانده اید و این یعنی وحدت ارزشمند حوزه و دانشگاه، وحدتی که باعث ثمرات ارزشمندی برای اسلام و تشیع است.

حداد عادل اظهارداشت: اگر دانشگاه ادیان نقاط مثبت حوزه و دانشگاه را گرفته و در برنامه ها و طرح های خود پیاده سازی کند به عنوان یک مجموعه کاملاً اثربخش می تواند اهداف بلند اسلامی را در جهان پیاده کرده و نقش تقریبی ارزشمندی را ایفا کند.

در ادامه این مراسم وی به معرفی فعالیت های شورای تحول در علوم انسانی و بنیاد دایرة المعارف اسلامی اشاره کرد و گفت: این مجموعه ها آمادگی دارند با دانشگاه ادیان و معارف همکاری علمی، پژوهشی و تحقیقاتی داشته باشند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    جناب حداد سلام جنابعالی خواهشمندم بفرمائید از کدام نوع جاندانید چون از نصل ح ادم وحوا نیستید بحق قران از نصل بشریت این کره خاکی نیستید یقین دارم شما از کدامین جانوران وحشی نطفه همانند ادم جان دارید وبس