چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حداد عادل

حوزه/حداد عادل با تاکید بر این که فهم چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی بدون فهم عرفان امام خمینی(ره) میسر نیست، تصریح کرد: امام(ره) بزرگ‌ترین مدرس عرفان نظری بوده و در عرفان عملی نیز به مقامات بالا رسیده بودند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، غلامعلی حداد عادل، عصر امروز در مراسم رونمایی از کتاب "تحریر توحید" تازه ترین اثر حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، در کتابخانه ملی ایران، در سخنانی عرفان را یک سرمایه برای عالم تشیع و انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: این نکته بسیار مهمی است که امام خمینی (ره) بزرگ‌ترین مدرس عرفان نظری بوده و در زمان خود در عرفان عملی نیز به مقامات بالا رسیده بودند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تأکید کرد: فهم چگونگی پیروز شدن انقلاب اسلامی بدون فهم عرفان امام خمینی(ره) میسر نیست. امام(ره) که بزرگترین مدرس عرفان ابن عربی بود به عنوان فرمانده کل قوا رادیو نیز گوش می کردند و اخبار جهان را دنبال می‌کرد. باید خوشحال بود که توجه به عرفان در خانواده امام منقطع نشد و در این کتاب عینیت یافته است.

وی افزود: توجه به عرفان و توسعه و جدی گرفتن آن در محیط‌ های دانشگاهی و حوزوی از 3 منظر مهم است. یکی از باب مقایسه تفکر اسلامی و غربی است. ما می دانیم که در دوران جدید یعنی از رنسانس به این سو فلسفه غربی از هستی شناسی فاصله گرفته و در شناخت شناسی هم به سوی زبان و الفاظ رانده شده و با شناخت الفاظ نزدیکتر شده است.

نماینده تهران در مجلس نهم، کانت را قهرمان این فلسفه عنوان کرد و گفت: کانت منکر شهود عقلی و علم حضوری است و حال آنکه در عرفان اساس علم شهودی است. این میراث در حکمت متعالیه نمود پیدا کرده است. در این مسیر است که ما می‌بینیم تمایز هسنی شناسی غربی با عرفان اسلامی را می‌بینیم.

تقابل عرفان اسلامی و تفکر وهابی

وی منظر دوم توسل به عرفان اسلامی را در مقابه با تفکر خانمان سوز وهابی دانست و تصریح کرد: عرفان اسلامی در مقابله با تفکر وهابی که جلوه آن را در داعش می‌بینیم، بسیار کارساز است. اگر مبنای تفکر وهابی را رصد کنیم می‌بینیم که عدم عرفان آنها را به اینجا رسانده است.

حداد عادل افزود: اهمیت سوم بحث‌های عرفانی در مقابله با عرفان‌های کاذب است که امروز در قالب کتاب، رمان سایر موارد جلوه کرده و می‌خواهد نیاز فکری انسان را به جای آب با سراب برطرف کند. این یک خطر است و باید با آن مقابله کرد. امید است که عرفان بتواند ما را از آسیب‌هایی که ما را تهدید می‌کند نگه دارد.

فاطمه طباطبایی:‌عرفان اسلامی، اشرف علوم است

دکتر فاطمه طباطبایی، رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: عرفان اسلامی به تعبیر امام خمینی علمی حقیقی است که بر سایر علوم شرافت دارد، زیرا شرافت هر علم یا به موضوع آن است یا به مسائل آن است یا به گستردگی و شمول آن است و یا به هدف و فایده‌ای است که بر آن مترتب است.

رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در ادامه افزود: کتاب فصوص الحکم اثر ارزشمند شیخ اکبر ابن عربی است که در حوزه عرفان نظری جایگاه بلندی دارد و درصدد تبیین توحید و معرفی موحد است.

وی ادامه داد: به خاطر داریم که امام خمینی(ره) در پیام خود به گورباچف برای درک حقیقت و رهایی از مادی گری از این کتاب یاد کردند، بنابراین در اهمیت و بزرگی ابن عربی تردیدی نیست.

طباطبایی با اشاره به خصوصیات کتاب "تحریر توحید" گفت: کتاب حاضر تدریس کتاب قیصری یعنی مقدمه او بر کتاب فصوص الحکم ابن عربی است و اهمیت آن در این است.

رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که شخصیتی به تدریس این کتاب همت گمارده که سال‌ها در حوزه ادبیات، فقه، اصول و فلسفه غرب تحصیل و تدریس کرده است، از این رو با نگاه جامع و انتقادی به مطالب این کتاب پرداخته است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha