جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری

حوزه/ قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها گفت: آیت‌الله هاشمی خدمات ارزنده‌ای به انقلاب داشت و در انتخاب آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به رهبری نقش ویژه و کلیدی ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری، مدیر حوزه علمیه استان تهران و قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان تهران که در محل مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، با تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه(س) و با اشاره به ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: رحلت جانکاه حضرت آیت‌الله هاشمی یار دیرین امام و رهبری موجب تأسف و تألم شد. او شخصیتی بود که برای نسل‌های دوم و سوم و حتی چهارم انقلاب کاملاً شناخته شده بود.

وی با اشاره به دوستی دیرینه رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت با رهبر انقلاب، افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان یکی از آگاه‌ترین افراد به شخصیت آیت‌الله هاشمی، بهتر از همه خدمات ارزنده و سوابق انقلابی او را برشمردند. زیرا او از جمله مبارزین روحانی و انقلابی بود که 59 سال با رهبری همرزم و همسنگر بود و همان طور که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت فرمودند، ابتدای آشنایی و دوستی‌شان با آیت الله هاشمی از کربلای معلی شروع شد و تاکنون نیز ادامه داشت.

مدیر حوزه علمیه استان تهران یادآور شد: آیت‌الله هاشمی جزو مبارزین انقلابی بودند که همواره از سوی رژیم ستمشاهی تحت تعقیب بود. و شکنجه‌های زیادی را در راه انقلاب و اسلام متحمل شد. و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در جایگاه‌های مهمی چون شورای انقلاب، ریاست جمهوری، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست مجلس خبرگان، و ریاست مجمع تشخیص مصلت نظام نقش بسیار مهم و اثرگزاری در پیشبرد اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی داشت.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی به عنوان رییس مجلس خبرگان نیز خدمات ارزنده‌ای به انقلاب داشت، و در انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری نقش ویژه و کلیدی ایفا کرد. و بیان خاطره‌ای ماندگار از امام خمینی(ره) در تایید شایستگی‌های آیت‌الله خامنه‌ای برای هدایت و رهبری جامعه، و نیز بیانات حاج احمد آقا خمینی در این زمینه، اثرگزاری مهمی در انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب اسلامی داشت.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها با بیان اینکه دشمنان همواره در صدد ایجاد اختلاف بین مسئولین جمهوری اسلامی بودند، عنوان داشت: مقام معظم رهبری در پیام تسلیت‌شان به این نکته اشاره کردند که خناسان به دنبال ایجاد اختلاف و جدایی بین ایشان و مرحوم هاشمی بودند ولی به فضل الهی این هدف شوم دشمنان تحقق نیافت و به حسب فرمایش امام خمینی که فرمودند مبادا بین شماها و آیت‌الله خامنه‌ای جدایی بیافتد، باید همواره پشتیبان ولی‌فقیه بوده و پیرو و مطیع فرمایشات ایشان باشیم.

وی افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این اجتهاد‌ها و اختلاف نظرها هیچ خللی در دوستی و محبت عمیق آیت‌الله هاشمی نسبت به ایشان ایجاد نکرد. و از خداوند متعال برای ایشان طلب رحمت و مغفرت، و برای بازماندگان طلب صبر می‌کنیم.

تقویت مدارس علمیه

حجت‌الاسلام و المسلمین غفوری در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاسیه مدیران مدارس علمیه، اظهار داشت: حوزه علمیه استان تهران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در بررسی و حل مشکلات آموزشی و اجرایی در مدارس علمیه داشت. و تا حدودی توانسته‌ایم ساختار اداری، آموزشی و اجرایی مدارس را تقویت نموده و ارتقاء دهیم و مراحل پذیرش داوطلبین ورود به حوزه را به نحو مطلوبی ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به جایگاه ویژه حوزه علمیه تهران، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها بر احیای هویت حوزه علمیه تهران تاکید داشتند و در اولین دیدارشان با طلاب و اساتید تهرانی به این نکته مهم اشاره نمودند.

مدیر حوزه علمیه تهران از برگزاری دومین دیدار طلاب و اساتید تهرانی با مقام معظم رهبری خبر داد، و گفت: اولین دیدار که حدود دو ماه پیش برگزار شد، آثار و برکات خوبی برای مدارس علمیه و حفظ هویت حوزه علمیه تهران به دنبال داشت و امیدواریم با تبیین راه کارهای اجرایی منویات رهبر انقلاب درباره حوزه علمیه تهران، بعد از دیدار دوم نیز شاهد توسعه این برکات باشیم.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها با بیان این که مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدارس علمیه از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت حوزه‌های علمیه کشور است، افزود: برخی از مدارس علمیه در کشور در همه زمینه‌های علمی، آموزشی، معنوی و... موفق عمل کرده‌اند، با این که نسبت به دیگر مدارس مطرح، گمنام هستند و این گونه مدارس باید برای سایر مدارس علمیه کشور الگو باشند.

وی با اشاره به طرح رتبه‌بندی مدارس در اعطای اختیارات، عنوان داشت: در این طرح مدارسی که در رتبه یک قرار دارند، تمام اختیارات لازم و کافی را در مدرسه محوری خواهند داشت. ولی مدارس رتبه دو که بخشی از شرایط و معیارها را دارند و فاقد برخی شاخصه‌های لازم هستند، به همان میزان که صلاحیت دارند، از اختیارات مدرسه محوری برخوردار خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری ادامه داد: مدارس رتبه سه، مدارسی هستند که حداقل معیارهای لازم را دارند، و به آن‌ها مهلت داده می‌شود تا در زمان‌بندی مشخصی نسبت به رفع ایرادات اقدام کنند و مدرسه را به لحاظ علمی، معنوی، تهذیبی و... تقویت و ارتقاء دهند، و الا منحل خواهند شد. زیرا ما بنا نداریم عمر طلاب را در حوزه‌های علمیه‌ی بی‌کیفیت تلف کنیم.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان ها بیان داشت: در ادامه افزایش اختیارات مدارس بنا بر این است برخی امور آموزشی مثل امتحانات شفاهی پایه ششم طلاب به خود مدارس واگذار شود.

وی در ادامه به وضعیت علمی و پژوهشی مدارس علمیه در جشنواره علامه حلی(ره) اشاره کرد، و گفت: در این زمینه پیشرفت های خوبی صورت گرفته است. و در رتبه بندی جشنواره علامه حلی، استان تهران در رتبه سوم کشوری قرار دارد که باید ارتقاء یابد.

مدیر حوزه علمیه تهران با بیان اینکه بیان نکات اخلاقی در ابتدای شروع درس‌ها مورد توجه مدیران مدارس علمیه قرار بگیرد، افزود: مدیران محترم مدارس به اساتید عزیز توصیه و تاکید کنند که حتما در ابتدای شروع درس یک حدیث و روایت در باب اخلاق و تهذیب برای طلاب بیان کنند و آقایانی که در درس خارج رهبر انقلاب حاضر می‌شوند، می‌بینند که ایشان در ابتدای درس حتما یک حدیث و روایتی را بیان و تبیین می‌کنند. و چه بسا همین یک حدیث نکات اخلاقی و معنوی اثرگزاری بر روی طلاب داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری در پایان با بیان اینکه حوزه علمیه تهران در پذیرش طلاب رتبه اول کشوری را دارد، گفت: به لحاظ کمّی حوزه علمیه تهران حتی نسبت به حوزه علمیه قم، در پذیرش داوطلبین ورود به حوزه رتبه اول را دارد. ولی نسبت به آمار جمعیت شهر تهران، حوزه علمیه تهران در رتبه آخر قرار دارد؛ یعنی نسبت به میزان جمعیت، تعداد پذیرش شدگان بسیار کم است.

وی افزود: به دلیل تاسیس حوزه‌های علمیه جدید در استان تهران، این ظرفیت وجود دارد که میزان پذیرش داوطلبین ورود به حوزه را افزایش بدهیم، و این کار باید در دستور کار مدیران مدارس علمیه قرار بگیرد.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha