جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

حوزه/ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همايش بازخواني بيانيه «گام دوم انقلاب» گفت: باید روحیه ای با شور و پرخروش انقلابی همانند دوران انقلاب داشت که کشش عمیقی در وجود نسل انقلابی تحول عظیمی ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سعید رضا عاملی در همايش بازخواني بيانيه  «گام دوم انقلاب»، در مشهد ابراز کرد: باید دو درس از گذشته بگیریم؛ یکی اینکه یافته ها را بازیابی و قدردان میراث باشیم و دوم اینکه به کاستی ها توجه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه یادشده به بحث حکیمانه جامعه پردازی به معنی مواجهه تعاملی و اجتماعی با جامعه اشاره می کنند، زیرا سیاست های نگاه بالا به پایین امروز کارایی ندارد و جامعه «خطابی» جای خود را به «کاربری» داده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در چهل سال گذشته ایده هایی ارائه شد و داشته های مبارکی به دست آمد، اظهار کرد: هدف سوم و غایی در چند جای این بیانیه این است که در مسیر استقرار جامعه اسلامی گام برداریم.

وی نکته دیگر را درباره نظریه نظام انقلابی دانست و با طرح این سؤال که چرا رهبری، اسلام انقلابی را مورد تاکید قرار می دهند، گفت: ما در دورانی زندگی می کنیم که تجدد نظر خود را به جهان توانسته تحمیل کند و قطعا اینگونه به طور عادی ارزش های اسلامی در تجدد حل می شود و برای جلوگیری از این امر باید روحیه ای با شور و پرخروش انقلابی داشت همانند دوران انقلاب که کشش عمیقی در وجود نسل انقلابی تحول عظیمی ایجاد کرد و هم اکنون نیز باید اینگونه بود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه تجدد، نظریه غربی را در سبک زندگی، شهر سازی، تفریح، مد، فرهنگ و... در اختیار خود قرار داد، اظهار کرد: تجدد نظرها و نهادها را مستقر و فرآیندها را تغییر داد که در مقابل، نگاه انقلابی برای طاغوت زدایی و استقرار نظام واره اسلام اتفاق بیفتد.

وی افزود: ما آماده ایم از دنیای غرب یاد بگیریم، بدیهی است که در این دنیا درس های آموختنی وجود دارد، ولی در وجوه زندگی تجدد غرب بسیار ناموفق بوده است و بحران روابط اجتماعی و هدفمند بودن زندگی از جمله این نواقص می باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای آینده اندیشی به شناخت گذشته نیاز است، گفت: ما گرفتار خود کم بینی و نگاه به بخش خالی لیوان شده ایم در حالی که سیره امام و رهبری این بود که سرمایه های ما را برجسته کند.

وی ادامه داد: جهانی شدن در دو دهه به اندازه یک قرن مطلب نوشته شد و درباره آسیب جهان مدرن و یا ریسک محتوا ارائه شده در حالی که ما بر یافته ها و داشته های خود این مقدار تاکید نداریم و انقلاب اسلامی در دوره ای که تجدد همه ارکان زندگی را فراگرفته بود و همه آرزوی متجدد شدن داشتن، انقلاب اسلامی در مسیر خلاف آن قرار گرفت و راه جدیدی را به روی جهان باز کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: این مطلب که رهبر معظم انقلاب از تقابل اسلام و استکبار می گویند، یادآور شد: اگر واژه اسلام در قبل از پیروزی انقلاب در غرب جستجو شود، معلوم می شود که اسلام بعد از انقلاب برای آنان بیشتر مطرح شده است.

وی نگاه به گذشته برای دریافت ناتوانی ها را بسیار مهم خواند و گفت: انقلاب به هوا و نفس تازه ای نیاز دارد و از همین رو رهبری در بیانیه گام دوم به نسل جوان خطاب می کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه بی تردید مقام معظم رهبری سکان دار علم و دانش در کشور بوده اند، اظهار کرد: ایشان بر رشد غرب از مسیر علم اشاره می کنند. علم، ماهیت ایدئولوژیک دارد و گفتمان مهم در آکادمی های غربی، «اسلام و رومیا» یعنی نگاه به اسلام از منظرگاه تمدن غرب است که باید اثبات کنیم ما تمدن و دموکراسی داریم. در واقع نگاه به اسلام در این سال ها از همین دیدگاه اسلام غربی می باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و ... جهت گیرانه است، گفت: باید تلاش کرد واقعیت علوم را به دست آورد ولی برای برنامه ریزی آن می بایست بر مبنای اسلام اقدام شود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، رشد در علم و فناوری و سرمایه منابع انسانی ایران را از تاکیدات رهبر معظم انقلاب برشمرد و اظهار کرد: بر اساس آمار، تولیدات علمی ایران در اول انقلاب هزار مقاله بوده و در سال 2000 میلادی این رقم به 50 هزار رسیده است. از سوی دیگر، سهم علم ایران در جهان ۹۶/۱ درصد است در حالی که یک درصد جمعیت جهان را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه امروز ما در اقصی نقاط جهان توسعه یافته ایم و این امر از نظر منابع علمی و انسانی نیز می باشد، گفت:‌ اگر یک کشور به جز سرمایه انسانی، سرمایه ای نداشته باشد در عین حال، ثروت عظیمی در اختیار دارد که باید به خوبی بهره برداری کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد، عدالت و... اشاره و با بیان اینکه حضور افراد بر اساس تخصص و دانش مبنا بودنِ مسیر مهم می باشد، فرهنگ مبنا بودن را از دیگر تاکید ها برشمرد و یادآور شد: اگر دین قدرتمند باشد می تواند مبنای فرهنگی شدن قرار بگیرد و در غیر این صورت شادی ها و سبک زندگی غربی می تواند فرهنگ، ایجاد کند.

وی در تعریف فرهنگ، ابراز کرد: فرهنگ به معنای مسیر و سبک زندگی آورده شده ولی باید آن را عبارت از وجوه خاصی از مسیر زندگی دانست. از این رو باید عنصر مقوم فرهنگ را برجسته کرد و تلاش نمود که حرف ها را به طور بنیادین بیان کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، تبدیل شدن گام دوم به عنوان عنصر مشارکتی و خواسته جامعه را مهم عنوان و ابراز کرد: تمدن نیز وجوه فاخر زندگی در عرصه ظاهری مانند شهرسازی و در حوزه معنوی مانند فضای حرم مطهر رضوی است که باید فضاهای نهادی نیز میراثی برای برادری و اخلاق باشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha