جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دانش آموز

حوزه/ کودک را از امتحان و شکست در آن نترسانید و راه های آماده شدن برای توفیق در امتحان را به وی یاد دهید. در صورت ضعف تحصیلی، باید به ریشه یابی و شناخت علّت یا علل بپردازید و سپس راه حل مناسب را انتخاب کنید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، ، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

 

* کودک، زنگ تفریح و اجتماعی شدن

 

ارتباط با همسالان موضوعی است که کودک در محیط خانواده آن را نمی آموزد؛ بلکه با حضور در مدرسه، و در کنار هم سالان خویش قرار گرفتن، نحوه ی ارتباط با دیگر افراد را می آموزد.

کودکان باید شیوه ی صحیح رقابت با هم سالان را بیاموزند و والدین و معلمان مدارس هم باید در این زمینه به آن ها کمک کنند. هر کودکی دارای ویژگی های خاصی است و معلمان باید پس از شناسایی این ویژگی ها، هر کدام از کودکان را در کاری خاص مشارکت دهند. در محیط مدرسه نباید تنها به درس پرداخت و در کنار آن، باید کودکان را در انجام کارهای جمعی و بازی های متنوع زنگ تفریح مشارکت داد.

شروع ارتباط کودک از سال اول دبستان تا آغاز نوجوانی (بلوغ) و بعد از آن ادامه خواهد داشت. کودک وارد جامعه ی جدیدی به نام مدرسه می شود. او در این مرحله از لحاظ شناختی، شخصیتی، عاطفی، اجتماعی رشد یافته تر می شود.

 

به طور کلی و خلاصه، او در این مرحله دارای خصوصیات زیر می باشد:

- شخصیت کودک در این مرحله رشد پیدا کرده و تحت نفوذ خانواده و هم سالان، درگیر مسائـلی چون رشد وجدان و معیارهای اخلاقی، همانندسازی نقش جنسیتی و... می باشد.

 

- محیط اجتماعی کودک در این دوره گسترش می یابد. او در این دوره با مسائل زیادی از جمله، استقلال و خودمختاری، معیارهای اخلاقی، سازگاری با محیط مدرسه و قانون مواجه است.

 

- کودک از لحاظ شناختی توان مندی های زیادی را کسب می کند (توانایی هایی هم چون درک مفهوم بقاء، وزن، حجم، شکل، تعداد، مفهوم عدد و کارکردن با اعداد، استدلال منطقی برحسب اشیاء و امور محسوس و عینی، توجه و درک دیدگاه دیگران و....

 

- چند پیشنهاد به اولیاء در تعلیم و تربیت فرزندان در دوره ی ابتدایی:

1- سعی کنید زمانی که فرزندتان از لحاظ رشد جسمی و روانی به حدّی رسیده که آمادگی لازم برای حضور در دبستان را دارد، نسبت به ثبت نام او اقدام کنید و از گذاشتن کودکان در دبستان، قبل از رسیدن به سن لازم، خودداری کنید.

 

2- به منظور آماده کردن کودک برای ورود به دبستان و تحمل دوری از محیط خانواده، فرزند خود را در دوره ی آمادگی ثبت نام کنید.

 

3- سعی کنید از وابستگی کودک به خود و خانواده، به تدریج کم کنید.

 

4- از مدرسه، برنامه ها و رفتار کارکنان آن، در مقابل کودک به نیکی یاد کنید.

 

5- نزدیک ترین دبستان را برای تحصیل فرزندتان انتخاب کنید.

 

6- اگر کودک از نظر حضور در مدرسه به ویژه کلاس اول مشکل دارد، به آرامی او را به حضور در مدرسه تشویق کنید.

 

7- با معلمان کلاس اول تماس بیشتری برقرار کنید و با آنان همکاری کنید.

 

8- به سؤالات کودک با حوصله جواب دهید و نسبت به روش های جدید تدریس آگاهی حاصل کنید و امر آموزش را به معلم واگذار نمایید.

 

9- به معلمان فرزندتان احترام بگذارید و این امر را به کودک آموزش دهید.

 

10- اگر کودک با ضعف تحصیلی روبه رو شد، به شیوه ای که معلم تجویز می کند، در منزل به فرزند کمک کنید.

 

11- امکانات مناسبی برای انجام تکالیف شب فراهم نمایید؛ عادات صحیح مطالعه و تحصیل را در کودک ایجاد کنید.

 

12- لازم است به تقویت روحیه ی فرزند خود بپردازید و اعتمادبه نفس او را تقویت کنید.

 

13- کودک را از امتحان و شکست در آن نترسانید و راه های آماده شدن برای توفیق در امتحان را به وی یاد دهید. در صورت ضعف تحصیلی، باید به ریشه یابی و شناخت علّت یا علل بپردازید و سپس راه حل مناسب را انتخاب کنید.

 

14- سعی شود به تدریج مسئولیت اموری نظیر نظافت فردی و نگه داری از وسایل شخصی بر عهده ی کودک دبستانی قرار داده شود و آنان به انجام مسئولیت های مختلف تشویق گردند.

 

15- در مورد دریافت نمره ی بیست در دروس مختلف توسط فرزند خود اصرار نورزید و کودک را وسیله ی رقابت قرار ندهید.

 

16- در اوقات فراغت خود و فرزندان، برنامه های بازدید از مراکز هنری، علمی، ورزشی و مذهبی را ترتیب دهید.

 

17- سعی کنید در ارتباط با فرزند خود رفتاری متعادل داشته باشید و از وارد آوردن فشار و داشتن انتظاری بیش از توانایی آنان، خودداری کنید.

 

18- سعی کنید با مقررات آموزشی، امتحانی و انضباطی مدارس ابتدایی آشنا شوید؛ تا کودک را در انجام آن ها یاری دهید.

 

منبع: حوزه نت

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha