جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 216106
۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۷

نشست علمی «بازنمایی اعتباریات علامه طباطبایی»، امروز با حضور جمعی از پژوهشگران، اندیشمندان حوزه و دانشگاه، در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست عضو هیئت علمی دانشگاه قم به بیان ارائه مباحثی پیرامون نظریه اعتباریات علامه طباطبایی پرداخت و گفت: در فلسفه اسلامی قبل از علامه طباطبایی، موضوع اعتباریات به معنای خاص و به صورت مستقل بحث نشده است.

دکتر  جوادی ادامه داد: طرح این موضوع به صورت یک نظریه فراگیر که علاوه بر مفاهیم حقوقی، بسیاری از مفاهیم دیگر و از جمله اخلاقی را هم در برگیرد، از ابتکارات علامه طباطبایی است.

وی یادآور شد: علامه طباطبایی در توضیح نظریه خود درباره ادراکات اعتباری به نکاتی اشاره کرده که می‌تواند در حو‌زه‌های مختلفی از فکر و اندیشه، کارگشا شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: می‌توان با تفکیک دو نوع نظریه در اخلاق که یکی به حوزه معنا‌شناسی اخلاق و دیگری به اخلاق هنجاری مربوط است، تا حدودی به درک مناسب‌تری از نظریه اعتبارات دست یافت.

دکتر جوادی خاطر نشان ساخت: اهمیت این نظریه در طرح ایده‌های نوین، برای رهایی از مشکلات واقع گرایی بدون افتادن در دام ناشناخت‌گرایی است.

وی در پایان ابراز داشت: اندیشه علامه طباطبائی در این زمینه شباهت‌های زیادی با آنچه ابن سینا درباره جملات اخلاقی می‌گوید، دارد زیرا ایشان هم به رغم آنکه جملات اخلاقی را وضع و قرارداد می داند، از صدق و کذب آنها هم سخن می‌گوید.

خاطرنشان می‌شود، ادراکات آدمی به دو بخش نظری و عملی و به تبع آن حکمت نیز به نظری و عملی تقسیم می‌شود که مرحوم علامه از ادرکات عملی به ادراکات اعتباری نام می‌برد و نظریه اعتباریات را مطرح می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha