جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

پروفسور منیر فاشه، فرهنگ حاکم بر جهان غرب را فاسد دانست و گفت: در جهان امروز با توجه به رشد و توسعه علو.م مختلف ، تنهاچیزی که انسان را از اندیشه های بلند باز می دارد، فساد حاکم بر فرهنگ غرب است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، استاد دانشگاه‌ هاروارد به عنوان یکی از سخنرانان دومین همایش بین المللی سالانه علوم انسانی « اسرار دانش» با رویکرد پیش فرض ها ، و جهان بینی های مستتر در برنامه های درسی دانشگاهی که امروز دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد، گفت: امروز نگاه به متون از دیدگاه های مختلف جامعه‌شناسی ، با رویکرد ، زبان آوایی و یا ریاضیات منحصر در فرضیه هایی است که غربی ها با تولید و نهادینه کردن آنها در اذهان ملتها برای سلطه خود بر اندیشه ها  می باشد.

*نمره‌گرایی، بنیان سوز است!

پرفسور فاشه افزود: یکی از مشکلاتی که دامن‌گیر دانشگاها شده است؛ ارائه مِتُد نمره گرایی در افکار دانشجویان است؛ به طور مثال نمره در بین دانشگاهیان به یک ابزار کارآمدی تبدیل شده است که نه تنها نجات بخش و تولید اندیشه را در بر ندارد، بلکه  می تواند بنیان سوز باشد.

*تنها راه نجات، بازگشت به آرمان‌هاست

وی ادامه داد: امروز فرهنگی که در  غرب وجود دارد با فساد  آلوده شده است و تنها راه نجات مردم برگشتن به آرمان‌های ازدست رفته است که باید مورد اهتمام مسئولین فرهنگی کشورها قرار بگیرد.

این استاد فلسطینی با بیان این‌که اندیشه های ایرانیان برای بسط و گسترس فرهنگ مهیا است، گفت: فرهنگ غنی اسلامی ایرانی در وجود تک تک ایرانیان برای ترویج اندیشه های ناب خود که برگرفته از قرآن و کلمات امیر المومنین علی (ع) می باشد، برای جهانیان مهیا است و فقط باید بتوانند این نوع تفکر را در خود پرورش دهند.

وی همچنین با اشاره به وضع مدارس فلسطین، ابراز داشت: یکی از دغدغه هایی که دانشجویان و دانش آموزان فلسطینی را با خود همراه کرده است، فرهنگ ارائه نمره بهتراست ، نمره ای که هیچ خاصیتی برای انسان ندارد، اگر اندیشه های یک انسان با نمره سنجیده شود خود یک فساد محسوب می شود.

در ادامه پروفسور «سی کی راجو» از اندیشمندان هندوستانی با اشاره به جبهه مشترک فرهنگی ایران و هند با غرب،  اظهار داشت : نبرد مشترک ایران و هند در مواجهه با فرهنگ سلطه غرب بر دانشگاهها و مراکز علمی موجود با دید روشنگری اذهان دانشجویان و متفکران صورت می گیرد، که باید با قوت بیشتر ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به فرضیه های موجود غربی، گفت :  چرا باید از فرضیه های غربی‌ها در علوم استفاده کنیم؟! در حالی که با بررسی در ریشه و خاستگاه علوم متوجه می شویم که همه فرضیه ها از کشور های آسیایی به وجود آمدند.

*اخلاق؛ نیاز جوامع بشری

پرفسور راجو تصریح کرد: علم اخلاق امروز یکی از نیاز های جوامع بشری محسوب می شود که باید با تکیه بر اندیشه ها و افکار اسلامی و خدایی پیش رود در صورتی که همین اخلاقی را که غربی ها به دنبال آن هستند بر خاسته از تفکرات سکولار و ضد خدایی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha