جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

کتاب آزادي ديني از منظر حقوق بين‌الملل؛ با نگاهي به ره‌يافت اسلامي به قلم حجت الاسلام سعيد رهايي رتبه برگزیده گروه علمی حقوق و علوم سیاسی سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی مرکز خبر حوزه :اين اثر، در پي شناخت و پاسخ به اين مسأله است كه چگونه آزادي مذهب در جهان متكثر كنوني و با توجه به قواعد و رويه‌ي بين‌المللي، عملي يا محدود مي‌گردد و چگونه مورد حمايت حقوق بين‌الملل قرار مي‌گيرد و با توجه به ايرادهاي مطرح نسبت به برخي ديدگاه‌هاي اسلامي، در حوزه‌ي آزادي ديني، چگونه مي‌توان با تكيه بر شيوه‌ي استنباط فقهي، پاسخگوي مهم‌ترين آنها بود. چيستي و ويژگي‌هاي حق بر آزادي ديني، شناسايي و تبيين مصاديق مهم نقض آزادي ديني و جايگاه رواداري ديني در فقه اسلامي به عنوان يك نظام مطرح در حوزه‌ي آزادي ديني و نيز انواع، شيوه‌ها و محدوديت‌هاي حق بر آشكارسازي و اجراي مذهب، چگونگي تقابل ساير حقوق و آزادي‌ها با آزادي ديني و راه‌حل اين تعارض‌ها و راه‌كار و نحوه‌ي مداخله‌ي دولت‌ها در آزادي ديني از دغدغه‌هاي مهم نگارنده در اين تحقيق است. همچنين منزلت تفاوت‌ها و فرهنگ‌هاي مختلف در تعيين بستر درست تفسير و اجراي حق بر آزادي ديني و ارائه‌ي راه‌كار براي مسلمانان در جهت بهره‌مندي از پتانسيل‌هاي حقوقي و فقهي ممكن به منظور ابراز آزادي عقايد و انجام مراسم اسلامي مورد كند و كاو مؤلف اثر قرار مي‌گيرد.

بخش اول كتاب به مفهوم آزادي ديني، حوزه و شيوه‌هاي ابراز آن و بخش دوم نيز به حدود حق بر آزادي ديني اختصاص دارد. شرايط و زمينه‌هاي حدود حق بر آزادي ديني، تعارض آزادي ديني با حقوق و آزادي‌هاي بنيادين ديگران و نيز دكترين «حاشيه‌ي تفسير» مطالب اين بخش را تشكيل مي‌دهد.

کتاب آزادي ديني از منظر حقوق بين‌الملل از سوی دانشگاه مفید منتشر شده است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha