جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

علم النفس فلسفي با تحقيق و تدوين حجت الاسلام محمدتقي يوسفي عنوان شایسته تقدیر گروه علمی فلسفه و کلام سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی حوزه نیوز، كتاب علم النفس فلسفی  تدوين و نگارش درس‌هاي حجت الاسلام و المسلمین فياضي در قلمرو علم‌النفس فلسفي است كه با هدف نگارش متن آموزشي ارائه ‌گردیده است .

 مفاهيم و اصطلاحات، عنوان دو درس ابتدايي كتاب است كه در آن نفس از نگاه افلاطون، ارسطو، ابن سينا و متأخران و نيز علم‌النفس و علم‌النفس فلسفي تعريف مي‌شود. در ادامه نه درس به انواع نفس اختصاص پيدا مي‌كند. ديدگاه قدما و متأخران درباره‌ي انواع نفس، بيان ديدگاه‌ها درباره‌ي وحدت يا تعدد نفوس همه‌ي انسان‌ها، ديدگاه‌ها درباره‌ي وحدت يا كثرت نفس در هر شخص، براهين ملاصدرا بر نظريه‌ي وحدت نفس و قوا و بررسي اشكالات وارده، قواي نفس از ديدگاه فيلسوفان مشاء، ادله‌ي ابن سينا بر وحدت نوعي نفوس، ملاصدرا و كثرت نوعي نفوس و بالاخره ادله‌ي نقلي از قرآن و روايات بر اختلاف نوعي نفوس از مطالب مطرح شده در اين دروس است.

مبحث تجرد نفس و بيان ديدگاه‌هاي مادّيّون، فيلسوفان مشاء و ملاصدرا درباره‌ي مادّي‌انگاري يا تجرّد نفس، مطالب چهار درس بعدي را تشكيل مي‌دهد. ديدگاه‌هاي فيلسوفان درباره‌ي حركت نفس به ويژه حركت جوهري در ادامه ذكر مي‌شود. حدوث و قدم و مبحث حدوث نفس و استدلال به دوازده دليل عقلي و چهار دليل نقلي در اين باره و همچنين استدلال به نه دسته دليل قرآني بر حدوث نفس، پيش از بدن و هفت دسته دليل روايي، مورد توجه نگارنده در دروس بعدي است. سپس مولف بحث تناسخ و ادله‌ي آن را واكاوي كرده و آنگاه جاودانگي نفس و بيان ديدگاه‌هاي مختلف در اين زمينه و استدلال موافقان و منكران جاودانگي نفس را بررسی می کند. دو درس پاياني هم به سعادت نفس و تعريف آن و بيان مصايق سعادت اختصاص دارد.

علم النفس فلسفی از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شده است .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha