جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

غربیان بر سر دوراهي‏اند و هيچ ‏نشان و راهنمايي در میان آنها نيست. اختلافات اخلاقي موجود در نظام اجتماعي ‏و فرهنگي غرب، رفع‌نا‏شدنی و پايان‏ناپذير است.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه، «السدير مك ‏اينتاير»، نویسنده کتاب  «در پی فضیلت» در سال 1929 در گلاسگو اسكاتلند متولد شد. بيشترين شهرت او به دليل نظرياتش در فلسفة اخلاق و فلسفة سياست است.  کتاب در پی فضیلت او، از مهم‌ترین آثاری است که در دانشگاه‌هاي مشهور دنیا برای دوره‏هاي فلسفه اخلاق تدریس می‌شود.

این کتاب توسط حجج‌اسلام محمد علی شمالی و حمید حوالی شهریاری ترجمه شده و عنوان برگزیده «گروه علمی ترجمه چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه» را نیز به خود اختصاص داده است.

 مؤلف در اين كتاب بيان مي‌كند اخلاق عملي و نظري در غرب دچار نابساماني شديد است. اين امر، تا حدي از ليبراليسم فردگرايانه در عصر روشنگري و مدرنيسم ریشه می‌گیرد؛ زیرا غربيان پس از قرون وسطا نتوانستند از سنت‌هاي جاري فضايل ـ در شكل ‏ارسطويي یا مسيحي آن ـ نگهداري كنند. اين امر در قرن شانزدهم و ‏هفدهم به رد فلسفة اخلاق و سياست ارسطو منجر شد.

به نظر وي، هم‌اکنون غربيان در دوره‌اي زندگي مي‏كنند كه فضيلت براي اخلاقِ عمومي ‏ اهميتی ندارد. اينك در فلسفة اخلاق معاصر و هم در اخلاقيات معاصر، ‏نزاع‌هاي حل‏ناشدني در غرب پديد آمده ‌است. غربیان بر سر دوراهي‏اند و هيچ ‏نشان و راهنمايي در میان آنها نيست. اختلافات اخلاقي موجود در نظام اجتماعي ‏و فرهنگي غرب، رفع‌نا‏شدنی و پايان‏ناپذير است.

نویسنده در چنین وضعیتی، با استقبال از سنت ارسطويي، معتقد است که جوامع پايبند به اين سنت، از نابساماني در امان مانده‏اند. او می‌کوشد بر مبنای سنت فضایل و ديدي تاريخي­نگر، تقریری بی­نقص از ارسطوگرایی نوین به‌دست دهد. ‏به باور مؤلف، اگر اخلاق ارسطوگرايانه درست ‏فهمیده شود، ‏اشكالات نيچه بر كانت و سودگرايان، آن را سست نخواهد کرد. ‏

کتاب در پی فضیلت از سوی انتشارات سمت ( سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها)منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha