جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجاب

گرچه چندسالی است که رسانه های جمعی، بیست و یکمین روز از تیرماه به انعکاس راهپیمایی های مردمی به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب می پردازند، اما واقعیت آن است که

اشاره؛

گرچه چندسالی است که رسانه های جمعی، بیست و یکمین روز از تیرماه به انعکاس راهپیمایی های مردمی به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب می پردازند، اما واقعیت آن است که وضعیت عفاف و حجاب در جامعه ما با وجود همه تلاش های فرهنگی و رسانه ای، آن گونه که می بایست مطلوب و مورد انتظار نیست. نگاهی دیگر بار به دغدغه ها و گلایه های علما و متدینین در این باره، گواه این حقیقت تلخ است.

سرکوب خونین قیام مردم مشهد مقدس در مسجد گوهرشاد در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی، بی شک حاکی از عمق غیرت دینی و حیای ایمانی مردان و زنان مسلمان این سرزمین است و فرارسیدن سالروز این واقعه خونین بهانه بسیار خوبی است تا در گفتگو با کارشناسان و صاحب نظران حوزوی، هر چه بیشتر و بهتر با الزامات تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه مان آشناتر شویم. آنچه در ادامه می خوانید، چکیده ای از مهم ترین و صریح ترین دیدگاه های این افراد است که آن را با خبرنگار خبرگزاری حوزه در میان گذاشته اند؛

لزوم برخورد توأمان سلبی و ایجابی

حجت الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه نیز با اشاره به لزوم برخورد های سلبی و ایجابی در جهت مقابله با بدحجابی، بیان داشت: آنچه مهم و قابل توجه است این که در کنار برخوردهای قهری و پلیسی با مظاهر بدحجابی و بدپوششی که کاملاً به جا و ضروری است، در عرصه های فرهنگی و اقناعی نیز باید کار کرد تا اثربخشی فعالیت های پلیس و دستگاه های مربوطه بیشتر نمود داشته باشد.

ضرورت تبیین آسیب ها

وی همچنین عدم رفع شبهات موجود، ندانستن احکام، آگاهی نداشتن از آسیب ها و پیامدهای دنیوی و اُخروی بد حجابی و بد پوششی را از جمله دلایل رعایت نکردن این امر مهم از سوی برخی زنان و دختران عنوان کرد و افزود: پیش از هر چیز می بایست آفات و آسیب های بدحجابی و بی عفتی در جامعه برای مردم به خوبی تبیین شود و از آن سو برکات و دستاوردهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بیان گردد.

نقش ویژه و حساس رسانه ها

مریم معین الاسلام، مسئول موسسه علمی - فرهنگی زنان منتظر، نیز رسالت رسانه های جمعی به خصوص رسانه ملی را بسیار مهم و تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: رسانه ها به ویژه صدا و سیما به جهت تاثیرگذاری بالایی که دارند می توانند در عرصه عفاف و حجاب، هم نقش مثبت خود را ایفا کنند و هم منفی؛ به این معنی که با نشان دادن الگوهای درست و اسلامی به ترویج حجاب و عفاف بپردازند و یا این که خدای ناکرده برعکس با برخی مقالات، گزارش ها و فیلم ها در جهت اشاعه بدحجابی و بی عفتی در جامعه اسلامی گام بردارند.

شیعه واقعی، حیا و غیرت دارد

وی ضمن انتقاد از وضع پوشش و حجاب برخی دختران و زنان جامعه، ابراز داشت: ما اگر واقعاً خود را شیعه و مسلمان می دانیم باید در همه چیز از جمله حجاب و عفاف از سیره و کلام ائمه اطهار(ع) پیروی کنیم و حال آن که بدحجابی برخی زنان و بی غیرتی و بی تفاوتی برخی مردان جامعه ما به هیچ وجه با فرهنگ دینی و اسلامی نمی خواند.

فرهنگی که عمیقاً باید نهادینه شود

حجت الاسلام و المسلمین رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مساله عفاف و حجاب را از جمله مسلمات شرعی جامعه اسلامی برشمرد و گفت: همه ما به نوبه خود وظیفه داریم کاری کنیم که حقیقتاً عفاف و حجاب به فرهنگی نهادینه شده در بین تمام اقشار جامعه تبدیل شود.

وی افزود: اساساً امروزه حجاب، نمادی جدی از فرهنگ دینی و انقلابی است، ولذا کوتاهی در ترویج آن می تواند باعث خدشه دار شدن چنین نماد و الگویی شود.

غفلتی خطرناک!

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) همچنین خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که مساله عفاف و حجاب صرفاً ناظر به یک پوشش ظاهری نیست، بلکه آثار عظیم فردی و اجتماعی به همراه دارد که غفلت از آن ها، جامعه را دچار بحران هویتی و فرهنگی و روانی می سازد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری فراوان دشمنان انقلاب و اسلام در راستای ترویج بی حیایی و بی عفتی در جامعه ما ابراز داشت: در شرایط حساس کنونی، زنگ خطر و هشدار برای ما در این باره به صدا در آمده است و همه مردم و مسئولان باید در این خصوص با احساس تکلیف و دغدغه عمل کنند.

از همه ظرفیت ها استفاده کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم با اشاره به حجم عظیم و ویرانگر تهاجم فرهنگی دشمن به ویژه در راستای خدشه وارد کردن بر اصل عفاف و حجاب، گفت: باید از تمام ظرفیت های هنری ، ادبی و رسانه ای کشور در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب استفاده کرد تا نسل جوان ما به خصوص دختران جوان هر چه بیشتر با ضرورت های این تکلیف دینی و الهی آشنا شوند و این باور به خوبی در عمق اندیشه آن ها، ریشه بدواند.

فرهنگ سازی؛ ضرورتی برای همه زمان ها

وی در عین حال به نکته مهمی نیز اشاره کرد و با بیان این که به شدت نیازمند فرهنگ سازی دقیق و منسجمی در این رابطه هستیم، افزود: گرچه برای اصلاح فرهنگ عفاف و حجاب، الزاماً باید شناخت افراد تغییر کند، اما حجاب لزوماً ناشی از شناخت نیست، بلکه علاوه بر شناخت نیاز به کار فرهنگی دراز مدت و نیز تحقق بستر الزامات قانونی وجود دارد.

لزوم رفع نگرانی های مراجع تقلید و علما

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه و از وعاظ و خطبای معروف نیز با تاکید بر این که حاکمیت دینی، نقش کلیدی ترویج سبک زندگی دینی از جمله در مساله عفاف و حجاب دارد، خاطرنشان کرد: سال هاست که علما و مراجع تقلید نسبت به وضعیت بدحجابی نگرانی های خود را اعلام می کنند و مسئولان در این خصوص باید با ابزارهایی که در دست دارند در راستای رفع یا حداقل کاهش نگرانی های علما و متدینین گام بردارند.

دولت از کارمندانش شروع کند

وی افزود: به عنوان مثال دولت باید در این خصوص اول از خودش شروع کند، به این معنی که نسبت به حجاب و پوشش کارکنان و کارمندان خود که تعداد قابل توجهی نیز می باشند، نظارت دقیق و سختگیرانه ای داشته باشد تا در وهله بعد بتواند بقیه آحاد جامعه را به سمت و سوی حجاب اسلامی گرایش دهد.

گزارش: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha