سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: اگر مناسبات امت اسلامی به درستی تنظیم شود اختلافات سیاسی به صورت مهارنشده و شکننده ای، مصالح امت اسلام را هدف قرار نمی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین  احمد مبلغی به مناسبت هفته پژوهش در مراسمی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: اگر مناسبات امت اسلام به صورت تعریف نشده ای باقی بماند شکاف ها و خلاء ها  در مناسبات امت پدید می آید که خاستگاه تشدید مشکلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید نگاه فراحوزه ای به مناسبات دینی داشته باشیم، گفت: باید بکوشیم با همه ابزارها مناسبات امت را به مثابه حد مشترک و قدر متیقن همه ملت ها و دولتهای اسلامی تا جایی که ممکن است معنا و استقرار ببخشیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آینده پژوهشی به معنای ایجاد مطالعات معطوف به  وضعیت مطلوب با تمرکز بر بررسی سناریوهای متعدد و در عین حال کوشش برای ایجاد مدل متناسب با شرایط معاصر و شرایط پیش روی در آینده است،گفت: باید مطالعاتی آینده پژوهانه را نسبت به حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه ما' سیاست ورزان ما‘ سیاست خارجی پردازان ما و فرهنگ سازان ما باید محوری را تحت عنوان  "مناسبات دینی میان اتباع مذاهب اسلامی"  باز کنند و بکوشند این مناسبات را در قالب مدلی  کارآمد و مورد رضایت از سوی همه  تعریف کنند  و مطالعات آینده پژوهی را به این محور مهم متوجه نمایند.

وی گفت:  حوزه مناسبات، حوزه مهم و مستقلی است هرچند ارتباطات و  پیوندهایی با سایر حوزه های پیش گفته دارد.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی یادآورشد: از آن جهت که امت اسلام دارای مذاهب مختلفی است سخن از مناسبات دینی میان اتباع مذاهب ضرورت دارد و اگراین مدل به درستی تعریف و زیرساخت های آن فراهم شود تاثیرات مثبت آن بر رفع تنش های سیاسی و یاتقلیل آن، غیرقابل انکار است.

وی تصریح کرد: مناسبات امت اسلامی نباید تابعی از وضعیت های دیگر قرار گیرد بلکه این مناسبات در صورت ایجاد، به فرصتی برای رفع مشکلات حوزه های دیگر تبدیل  می گردد.

استاد حوزه علمیه قم گفت:  در صورت تحقق مدل مناسبات دینی که طبعا فرامذهبی خواهد بود، مشکلات سیاسی دولت های اسلامی در قبال هم تا حدودی تقلیل می یابد.

وی گفت: عوامل مختلفی از جمله ارتباط تبعیت گونه برخی دولت های اسلامی از غرب، منشاء  تولید  بسیاری از مشکلات در حوزه سیاسی شده است ولی باید اذعان کرد که ایجاد مناسبات می تواند کارکرد تقلیل دهنده نسبت به این مشکلات  داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: تقریب از آن جهت که تعریف درستی از جایگاه آن در منظومه فکری ناظر به مدل مناسبات امت اسلامی ندارد، رنج می برد وامروز باید روابط اتباع مذاهب اسلامی به گونه ای تنظیم شود که آنها نسبت به هم احساس آرامش کنند و این جنبه تقریبی هوشمند خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha