جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مبلغی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با ارائه گزارشی از سفرش به مصر و شرکت در کنفرانس الازهر از استقبال شیخ الازهر و مراجع تقلید از ارتباط حوزه و این دانشگاه اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از فارس، صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در نشست خبری گزارشی از سفر اخیر خود به مصر و شرکت در کنفرانس الازهر در مقابله با افراطی‌گری و تروریسم ارائه کرد.

وی در این نشست خبری با بیان اینکه در شرایط حساس منطقه‌ای و تاریخی قرار داریم گفت: بر همه ما فرض است که سریع به سمت هدف اصلی امت اسلامی که فراتر از همه ملزومات مذاهب است حرکت کنیم.

* تکفیری‌ها همزیستی اسلامی را هدف قرار داده‌اند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کمترین تسامح موجب خسارت بزرگی برای جهان اسلام می‌شود افزود: هدف دول اسلامی باید مشخص و سوای اهداف اقتصادی ویژه باشد و آن را در هر شرایطی، خوب و بد سیاسی تأمین کند که آن هدف چیزی جز هم زیستی اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه تکفیری‌ها و خشونت‌طلبان مذهبی در منطقه چیزی جز همزیستی اسلامی را هدف قرار نداده‌اند، تاکید کرد: باید برای مقابله با این جریانات، رسیدن به همزیستی اسلامی را هدف قرار دهیم و اصول لازم و حساسیت‌ها و خط قرمز های مورد نیاز را مورد توجه قرار دهیم که این همزیستی علی‌السویه همه مذاهب را مرتفع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز هوشمندترین، موثرترین و تحقق‌پذیرترین تئوری، تئوری همزیستی اسلامی است، افزود: این تئوری هم در کتاب و سنت دیده می‌شود و هم امری عقلانی است و در صورت اجرای این هدف تقریب مذاهب اسلامی نیازمند بازسازی است.

* ضرورت بازسازی تقریب به سمت تئوری همزیستی اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در بیان ضرورت‌های بازسازی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: تقریب مفهوماً هدف پذیری به سمت همزیستی ندارد و برای همین نیازمند بازسازی است چرا که پیچیدگی‌های منطقه حرکت در فضای سنتی و کلیشه‌ای تقریبی را بر نمی‌تابد.

وی با بیان اینکه تقریب بدون همزیستی تحقق پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: تقریب در صورتی که به این سمت حرکت کند فضاهای مناسبی ایجاد می‌کند و برای این منظور نیازمند همکاری با نهادهای ذاتاً معتقد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در این راستا دانشگاه الازهر را نهادی ذاتاً معتدل دانست و افزود: اگرچه اصوات مختلفی از الازهر به گوش می‌رسد اما واقعیت الازهر معتدل است و نشانه‌های اعتدال در خمیر مایه آن نهفته است.

* در مسیر تقریب و همزیستی اسلامی یاوری بهتر از الازهر نمی‌یابیم

وی با بیان اینکه الازهر پیش از این از صحنه دور بوده است، ادامه داد: امروز الازهر با برگزاری کنفرانسی درباره افراطی‌گرایی این مسئولیت را احساس کرده و وارد صحنه شده و ما باید از آن حمایت کنیم چرا که بهتر از الازهر برای حرکت به سمت تقریب و همزیستی پیدا نمی‌کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه الازهر زمانی مرجعیت مطلق اهل سنت را داشت و امروز اکثریت اهل سنت به آنجا احترام می‌گذارند، تاکید کرد: محور معتدلان در جهان اهل سنت امروز الازهر است و اگر تصور کنیم که این اعتدال را با نفوذ و جاذبه در جای دیگر می‌توان یافت، اشتباه است.

وی با بیان اینکه حضور الازهر در میدان با موانعی نیز روبروست، افزود: الازهر هم با مشکل تکفیر و سلفی‌گری تندرو مواجه است و به علت کم کاری در جهان اسلام در تصویب اعتدال نفوذ تکفیری‌ها گسترش پیدا کرده است و تنها در صورت تکیه بر اعتدال در جهان اسلام می‌توانیم از این شرایط پیچیده عبور کنیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه حرکت به سمت تقریب تنها با یافتن یاور در این عرصه محقق نمی‌شود، گفت: ما باید بر تئوری تحرک در لایحه‌های مختلف تمرکز کنیم.

*نیازمند گفت‌وگو دینی با عربستان و سلفی‌ها هستیم

وی افزود: عربستان می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های جهان اسلام مورد گفت‌وگو قرار بگیرد و همچنین ما باید با سلفی‌ها گفت‌وگو کنیم و این تحرک در لایه‌های مختلف را ادامه دهیم تا به فهم مشترک از همزیستی مشترک برسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: این همزیستی باید به صورت برجسته و یک‌صدا از قم شنیده شود که حوزه به دنبال احترام به مذاهب است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه این کنفرانس خبری با اشاره به دعوت از وی برای حضور در کنفرانس الازهر در مقابله با خشونت و تروریست، گفت: حضور ایران در این کنفرانس برای الازهر از اهمیت خاصی برخوردار بود و مسئولان این کنفرانس اعلام کردند بررسی دقیقی روی این دعوت داشته‌اند و عنوان کردند که بدون ایران این کنفرانس نتیجه نمی‌داشت.

وی با اشاره به بازتاب‌های رسانه‌ای حضور ایران در این کنفرانس در رسانه‌های مصری افزود: البته در مصر در ارتباط با ایران تحفظاتی وجود دارد و رابطه بین حوزه و الازهر اگرچه در دوره آیت‌الله بروجردی قوی بوده است اما امروز با مشکلاتی مواجه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: در زمانی که آیت‌الله بروجردی و شیوخ الازهر ارتباط با الازهر را برقرار کردند صداهای مخالفی از جریان‌های سلفی وجود داشت اما با دلسوزی‌های شیوخ الازهر تقریب پیروز شد اما امروز علیرغم وجود این دلسوزی‌ها، سلفی‌ها قدرت بیشتری دارند و ایران هراسی و شیعه هراسی به صورت مستمر و جدی تعقیب می‌شود لذا الازهر دارای تحفظاتی است اما به هر حال نقطه کانونی الازهر در گرایش اعتدالی و وحدت است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کنفرانس برگزار شده در مصر کنفرانسی بین‌الادیانی و بین‌المذهبی بود در گزارشی از حضور در این کنفرانس گفت: در هنگام ورود نماینده شیخ الازهر به استقبال ما آمد و بنده 2 سخنرانی در این کنفرانس داشتم که 2 تئوری همزیستی و اختلاف فکری اجتماعی در اسلام را مطرح کردم.

وی افزود: در جلسه دیگری در سخنانی به 3 خصلت تکفیر اشاره کردم که تکفیر مربوط به قوم خاصی نیست و علیه اقوام و همه ملت‌ها و فراتر ار مذاهب دیگر عمل می‌کند و از لحاظ روش متعهد به روش مذهب خاصی نیست و پیروان مذاهب اعم از شیعه و سنی را از دم تیغ می‌گذراند و سوم اینکه با لباس دین و تحریف دین به دنبال تسلط است و برای همین پیشنهاد دادم سندی در این باره تدوین شود که در بیانیه پایانی به آن اشاره شد.

حجت‌الاسلام مبلغی به فضای رسانه‌ای برگزاری این کنفرانس نیز اشاره کرد و گفت: سوالات رسانه‌ها در حال همکاری شیعه و سنی برای مقابله با تکفیر و همکاری ایران و الازهر بود و دانشگاه مذاهب اسلامی نیز مورد توجه مصری‌ها قرار گرفت که این امر وظیفه‌ای مضاعف به دوش ما در دانشگاه مذاهب اسلامی گذاشت تا از ظرفیت‌های آن برای تبیین همزیستی اسلامی و ارائه تجربه موفق از آن بکوشیم.

وی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند قطب فکری و علمی ثابتی در جهان اسلام باشد و با اعتماد سازی به سمت تقریب مذاهب حرکت کند.

* مراجع بر ادامه ارتباط با الازهر تاکید دارند

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به خبرنگاری درباره دیدارش با مراجع تقلید گفت: مراجع تقلید اهتمام ویژه‌ای به الازهر و نگاه مثبتی به این دانشگاه دارند و بخشی از مراجع بزرگوار پیگیر سفر بودند که ما پس از سفر با چند تن از مراجع دیدار داشتیم.

وی افزود: مراجع عظام در این دیدارها بر اهمیت این سفر تاکید کردند و آن را گشایشی برای ارتباط بین الازهر و ایران و حوزه‌های علمیه قلمداد کردند و من نیز گزارشی از سفر و حساسیت‌های الازهر را بیان کردم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: مراجع عظام تقلید بر ادامه ارتباط با الازهر و حرکت به سمت تقریب تاکید داشتند و عنوان کردند که بدخواهانی در هر دو طرف شیعه و سنی وجود دارد که مایل به این ارتباط نیستند و باید هوشیار بود که این نشان از عطش حوزه برای ارتباط با جهان اسلام در جهت خنثی کردن خشونت‌های مذهبی است.

وی در ادامه به همزمانی کنفرانس الازهر و کنفرانس قم علیه تکفیری‌ها اشاره کرد و گفت: این نشان از احساس خطر مشترک و فهم مشترک دارد و جالب است که بدانید ادبیات موجود در کنفرانس الازهر همان ادبیاتی بود که ما در ایران و قم علیه جریان‌های تکفیری استفاده می‌کردیم.

* نهاد فتوا باید رسالت خود در فضای پیچیده جهان اسلام را ایفا کنند

وی افزود: امروز فرصت فراهم شده و اگر از این فرصت استفاده نشود به ضد خود تبدیل خواهد شد و در این راستا باید ابتکار داشت و جلب اعتماد کرد و یکی از این ابتکارها این است که فتواهای یک دست علیه تکفیر صادر شود و نهاد فتوا رسالت خود را ایفا کند و از کنفرانس‌های بی‌خاصیت پرهیز شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در پاسخ به خبرنگاری درباره دیدارش با شیخ الازهر گفت: دیدار به درخواست ما و بعد از کنفرانس صورت گرفت و من در این دیدار به احمد الطیب گفتم که از ایران ذهنیت‌های آنچنانی وجود دارد در حالی که سیاست و رسانه‌های ایران علیه تکفیر است که شیخ الازهر عنوان کرد از این تحولات خبر دارد.

وی افزود: از شیخ الازهر خواستم که ارتباط بین الازهر و ایران بسته نشود که احمد الطیب آن را تائید کرد و پس از این دیدار ملاقات دومی به درخواست شیخ الازهر قرار بود برقرار شود که به علت مشکلات پروازی ما منعقد نشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دعوت از شیخ الازهر برای حضور در ایران گفت: دعوت رسمی صورت نگرفته و در تلاش هستیم این دعوت صورت بگیرد تا شیخ الازهر و یا نماینده او از دروس دانشگاه مطلع شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره جریان‌های افراطی شیعی گفت: جاهلان و تندروهایی در دو طرف وجود دارد که نباید حرکت‌های آنان را به حساب کل آن مذهب گذاشت و باید بدانیم چالش‌های وحدت و همزیستی در دو طرف نهفته است و هر صدای مخالف وحدت به حساب اهل سنت و شیعه نیست.

وی با اشاره به سیاست‌های رهبری که با صدای بلند علیه جریان‌های تندروی شیعه اقدام شده است، افزود: الازهر نیز قبول دارد که این چالش‌ها وجود دارد و ما باید صدای جریان وحدت را بلندتر کنیم و انسجام بیشتر و دقیق‌تر داشته باشیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط این دانشگاه با دانشگاه الازهر گفت: این که نامه دعوت شیخ الازهر به نام دانشگاه زده شده است نشان از جایگاه این دانشگاه دارد و نشان می‌دهد دانشگاه مذاهب اسلامی مورد توجه قرار گرفته و این سفر انگیزه‌ای ارتباط با دانشگاه‌های اسلامی را بیشتر کرده است که در این راستا به زودی شاهد حضور رئیس دانشگاه الزیتونه تونس خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha