چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت‌الاسلام مبلغی

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی " نوآور بودن"، " پردامنگی"، "فراحوزه ای"، " صعوبت" و حساس و مهم بودن" را از شاخص های اصلی تحقیقات و پژوهش های این مرکز ذکر کرد و گفت: محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید محتوای قانون را با لحاظ همه شاخص های فوق الذکر، از منبع و خاستگاه دین استخراج، تامین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ،"نو و جدید بودن" را از شاخص های فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ذکر کرد و اظهار داشت: حوزه علمیه قم خصوصا بعد از انقلاب اسلامی اصولا در هر زمینه ای از مطالعه، ورود و تجربیات خوبی را کسب کرده است ولی کاری که مرکز تحقیقات مجلس امروز به دست گرفته، در نوع خود کم نظیر است و مسبوق به سابقه نمی باشد.

وی ادامه داد: کاری که ما در دست گرفتیم در دنیای اسلام و حتی در حوزه علمیه قم به این صورت جاری نبوده است، چون  لوایحی که ناظر به فعالیت های اجرایی، عملیاتی و واقعیت های زندگی در قالب الزامات حقوقی به صورت تفصیلی و تبصره یافته از طرف مجلس برای مطالعه دقیق و تطبیق با فقه به مرکز ارجاع داده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی یادآورشد: از سوی دیگر، فقه  نیز باید فراتر از گزاره های کلی و افتراضی (که در جای خود نوعی مهارت و ورزیدگی ذهنی است)  به  یک مجموعه ای از قانون و مواد که به واقعیت توجه جدی دارد به صورت دقیق پاسخ  دهد و مثلا بگوید که آیا این تبصره ها، از باب مصلحت اندیشی های قانونگذارانه فقهی است یا موضوع جدیدی است در قالب یک تبصره؟ این مساله تاکنون نبوده واگر بود، برخی از فقها نسبت به  بندها  یا ماده هایی فقط فتوا داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، ویژگی دیگر پژوهش های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را پردامنگی دانست وگفت:گستره قانون گذاری برای همه حوزه های کشور است. درست است که هنوز قانونگذار ما به پاره ای از حوزه ها نپرداخته است ولی آنچه  که باید به آن پرداخته شود، خیلی گسترده است.

وی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برخلاف سایر مراکز پژوهشی باید به حوزه های متعددی بپردازد و این نیازمند امکانات زیادی است، متاسفانه  این مرکز که می تواند افتخار نظام جمهوری اسلامی باشد و کار بسیار فوری و اساسی ومهم را بردوش دارد با مشکلات زیادی از نظر امکانات مواجه است.

استاد حوزه علمیه قم، صعوبت را از دیگر شاخص های پژوهش های مرکز دانست و گفت: علم فقه از سخت ترین و پیچیده ترین علم هاست به گونه ای که نقل می کنند، حکیم ابوعلی سینا، که در هر کدام از علوم سرآمد بود، می گوید وقتی به فقه روی آوردم خودم را با یک دریای بزرگ مواجه دیدیم که امکان غرق شدن در آن زیاد است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: علم فقه از چنان صعوبتی برخوردار است کا اگر کسی بتواند در فقه به صورت منهجی راه را  دقیق بپیماید حقیقتا یک نابغه بزرگ است، چون هر لحظه باید هوشیار باشد که به بیراهه کشیده نشود.

وی ادامه داد: نوعی رغبت همراه با علاقه و احساس نسبت به فعالیت پژوهشی در محققان مرکز دیده می شود چرا که می دانند نتیجه کار آنها به مجلس شورای اسلامی عرضه و در فرآیند قانونگذاری نیز تاثیرگذار است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در عین حال گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، مرکز مطالعاتی بسیار مهم است که بسیاری از اهداف آن هنوز ناشناخته است و نباید اجازه دهیم  به دلیل مشکلات و امکانات، این فرصت که بعد از 30 سال نصیب کشور شده است با خلل مواجه شود.

در این مراسم که با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی نماینده سابق قم در مجلس شورای اسلامی و معاون سیاسی امنیتی استاندار قم از پژوهشگران مرکز تجلیل شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha