چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام رضوی مهر

حوزه/ نائب رئيس مجمع نمايندگان طلاب حوزه علميه قم گفت: در صرف موقوفات باید اولویت بندی شود و وقف را صرف اموری کرد که در اولویت هستند و جامعه به آن‌ها احتیاج دارند.

حجت الاسلام رضوی مهر در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که سنت وقف از سفارشات قرآن کریم در قالب انفاق به همه مسلمانان است اظهار کرد: در سیره نبوی و علوی و ائمه اطهار(ع)  وقف سنتی است، برای احسان و نیکی به دیگران و اسلام  آن را به عنوان یک سنت به مسلمانان آموزش داده‌ است.

وی بیان کرد: از آیات بسیاری می‌توانیم دریابیم که قرآن وقف را به عنوان صدقه جاریه و سنت انفاق و چشمه‌ای جاری برای فرد معرفی کرده است.

نائب رئيس مجمع نمايندگان حوزه علميه قم تصریح کرد: دوراندیشی اولیا الهی و تأمین رفاه امت مسلمین موجب شد که امروز در ایران اسلامی شاهد بالندگی این سنت حسنه باشیم که چشمه سار رحمت و مودت را در سنت وقف به نمایش گذاشته‌اند.

وی عنوان کرد: وقف با موضوعات چاپ قرآن، کتاب ادعیه، ازدواج، رسیدگی به امور ایتام و خانواده‌های بی‌سرپرست، احیای سنت روضه‌خوانی، تبلیغ نشر معارف اسلامی، زیارت عتبات عالیات، سفر عمره مفرده و ... از سلسله موقوفاتی هستند که از دیرباز خیرین و افرادی که سبک زندگی اسلامی را به جان و دل خریده بودند به آن همت داشتند.

حجت الاسلام رضوی مهر ادامه داد: امروز نیز شاهد موقوفات قرآنی، علمی و پژوهشی در تدریس علوم اسلامی و پشتیبانی از حوزه‌های علمیه هستیم.

وی با بیان اینکه ملت و جامعه بالنده ایران با ایجاد موقوفات در موضوعات گوناگون با طبیعت وقف آشتی دوباره داشته‌اند گفت: در صرف موقوفات باید اولویت بندی شود و وقف را صرف اموری کرد که در اولویت هستند و جامعه به آن‌ها احتیاج دارند.

نائب رئيس مجمع نمايندگان طلاب حوزه علميه قم با اشاره به این که باید سنت‌های باقی‌مانده در کلام اهل‌بیت(ع) را قبل از اینکه در خمودگی و یخ زدگی قرار بگیرند مورد توجه قرار دهیم مطرح کرد: ترویج فرهنگ شهادت، ترویج فرهنگ ازدواج برای جلوگیری از بالا رفتن سن ازدواج و ... از سنت‌هایی هستند که می‌توان از وقف برای بالندگی آن‌ها استفاده کنیم.

وقف را به اقتصاد مقاومتی پیوند بزنیم

وی ابراز داشت: می‌توانیم موقوفات را جهت اداره امور مسلمین در طرح‌های اقتصادی صرف نمائیم و آن را به اقتصاد مقاومتی پیوند بزنیم و به وسیله آن اقتصاد مقاومتی را تجربه و بیمه نمائیم.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر بیان کرد: می‌توانیم با استفاده از وقف یک بانک موقوفه بین‌المللی اسلامی تأسیس کنیم و به وسیله آن مقابل کشورهای استعمارگر که کشورهای ضعیف را تحت یوغ افکار شیطانی خود قرار می‌دهند بایستیم و کاری کنیم که در جامعه اسلامی دیگر فقیری نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه وقف یک مفهوم بلند ارزشی است گفت: ائمه معصومین(ع) بر سنت وقف بسیار تاکید می‌کردند و هنوز شهر مدینه وقف‌های امام علی(ع) حضرت زهرا(س) و امام باقر(ع) و سایر ائمه(ع) را به یاد دارد.

نائب رئيس مجمع نمايندگان حوزه علميه قم با اشاره به اینکه متولیان وقف باید تحت زعامت ولی امر مسلمین اداره گردند افزود: از این لحاظ است که نماینده رهبری در رأس هرم موقوفات قرار می گیرد تا به صرف موقوفات برای نیازمندان جامه عمل بپوشاند.

وی تصریح کرد: تلاش تمام مدیران ستادی و صف در سازمان اوقاف و امور خیریه بر این است که ذره‌ای با نیت واحد فاصله نداشته باشند و اینکه امروز ملت ایران بر موقوفات اهتمام دارند تأیید این حقیقت است.

حجت الاسلام رضوی مهر با بیان اینکه کارنامه پیروزمندانه موقوفات تحسین‌برانگیز است گفت: مدیریت جهادی در این سازمان موجب شده است که شاهد ازدیاد موقوفات از ناحیه مردم باشیم.

وی با بیان این که امروز نیازمند پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه‌های علمیه هستیم اظهار کرد: موقوفات زود بازده می‌تواند موتور متحرک جنبش نهضت ترویج علوم اسلامی به زبان‌های مختلف دی جهان باشد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبع IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    در صرف موقوفات باید اولویت بندی شود و وقف را صرف اموری کرد که در اولویت هستند و جامعه به آن‌ها احتیاج دارند. این حرف یعنی چی ؟ موقوفات فقط باید در جایی هزینه شوند که نیت واقف است.