جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خسروپناه

حوزه/ رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: حوزه ها علاوه بر توجه به رفتارها و منش ها، باید به بینش ها و گرایش ها توجه داشته باشند و این وظیفه ای است که حوزه در این عرصه دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، در دوره آموزشی «نقش حوزویان در جبهه جنگ نرم فرهنگی» که در مجتمع فرهنگی ولایت قم برگزارشد اظهارداشت:  حوزه مطلوب از نظر قرآن حوزه ای است که نگاه عمیق به دین داشته باشد و دوم اینکه تبلیغ و ترویج را در جامعه پیاده کند و سوم اینکه به تحقق و عینیت دین هم بیاندیشد و تلاش کند که دین تحقق و عینیت خارجی پیدا کند.

وی افزود: خداوند در آیه نفْر اولین وظیفه دین را مشخص کرده است« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » وظیفه عالم را بیان می کند که باید به انذار و تبلیغ دین به مردم بپردازد بیانگر اهمیت خروجی تبلیغ نیز است.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه  بیان کرد: شناخت مطابقی و التزامی دو نوع شناخت دینی را شکل می دهند؛ در شناخت مطابقی هر عالمی که روش اجتهاد را بلد باشد می تواند شناخت مطابقی را روش مند بدست بیاورد؛ ولی اگر بخواهیم شناخت های التزامی غیر بیِّن را بدست بیاوریم، باید نیازهای جامعه را بشناسیم.

این استاد فلسفه اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی این نیازها را شناختیم با مراجعه به متون دینی متناسبت با نیازهای زمان پاسخ های دینی را کشف کنیم. باید همیشه بین متن دینی و جامعه رابطه دیالکتیکی برقرار کنیم و نیازهای جامعه رابه قرآن عرضه کنیم و قرآن را پاسخگوی نیازهای جامعه بدانیم؛ اگر این اتفاق بیافتد، حوزه مطلوب خواهیم داشت.

وی گفت: باید حوزه مطلوب قرآنی را با وضعیت کنونی جامعه تطبیق دهیم که حوزه ما چه حوزه ای است؟  حوزه های سنتی در حال گذار هستند؛ حوزه سنتی در حوزه مباحث اجتهادی به ادبیات و فقه و اصول می پردازد و این حوزه یک کاربست فرهنگی دارد که خروجی حوزه ها وارد مساجد و ارگان های مختلف می شوند.

وی افزود: این گذار از این جهت است که ما قبل از انقلاب مناسکی چون ائمه جمعه و قضاوت و... را نداشتیم و یا کمتر داشتیم. بنابر این طلاب، قبل از انقلاب در نهایت در حد مدرس حوزه پیشرفت می کردند، ولی بعد از انقلاب یک سری کاربست های جدید برای طلاب تعریف شده است که وارد مناصب خاص می شوند که در هر سطحی نیز این حضور محقق شده است.

حوزه در حال گذار است

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: از یک جهت دیگر، حوزه در حال گذار است و از این جهت که در حوزه، طلاب و فضلای جوان با انگیزه های رفع نیازهای نظام و انقلاب وارد این دوره ها شدند و لذا برخی از این طلاب از دانشگاه وارد حوزه می شوند و از مقدمات شروع می کنند و سعی دارند برای حل مشکلات نظام  کاری انجام دهند و به همین خاطر در حوزه، موسسات و پژوهشکده هایی شکل گرفتند که گاهی در راس آن یک عالم بوده است و گاهی چند طلبه این کار را کرده اند.

وی گفت: نظام مدیریتی حوزه در این دوران گذار نقش آفرین بوده،  از جمله راه اندازی رشته های تخصصی کلام، تفسیر،تاریخ و... ؛ البته معمولا راه اندازی این رشته ها بیشتر شخص محور بوده است از جمله رشته کلام و تفسیر که به پیشنهاد مراجع بود .

نیازمند فقه صنعت و هنر هستیم

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این که امروز  نیازمند فقه صنعت و هنر، هنر و شعائر هستیم گفت: در گرایش های تبلیغی: با ابزارمدرن تبلیغی آشنایی نداریم؛ حوزه می خواهد در مقابل تهاجم فرهنگی بایستد لذا لازم است تبلیغ را گرایشی و تخصصی کنیم؛ «حوزه مطلوب» باید گرایش هایی در عرصه اجراییات ایجاد کند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: ما باید در حوزه‌های علمیه کسانی را داشته باشیم که برای حوزه سیاست های فرهنگی و سیاسی بنویسند؛ یکی از وظایف حضرت آقا تدوین سیاست های کلان نظام است که قانون اساسی این وظیفه را به رهبری داده است حال باید گفت که چه کسانی قرار است به ایشان در این عرصه مشاوره بدهند؟ حوزه مطلوب ناظر به مقابله با تهاجم فرهنگی، وظیفه مند است.

فکرهای لیبرالی خطرناک است

وی خاطرنشان کرد: حوزه ها علاوه بر توجه به رفتارها و منش ها، باید به بینش ها و گرایش ها توجه داشته باشند و این وظیفه ای است که حوزه در این عرصه بر عهده دارد دارد.

نباید فقط فرافکنی کنیم

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه  بیان داشت: در این عرصه وظیفه ما چیست؟ حق نداریم که همیشه بگوییم که مدیریت حوزه چه کرد؟ باید سوال کنیم که ما چه کردیم؟ نباید فقط فرافکنی کنیم. اولویت این است که حوزه مطلوب سیستماتیک رشد کند؛ تا شبهه از زبان کسی بیرون نیامده بود شیخ طوسی برای پاسخ به این شبهات پاسخ می دادند. ما در هر حالی وظیفه داریم و این بی تفاوتی شرعا حرام است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha