پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وحدت

حوزه/ مراسم اختتامیه بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در تالار همایش های صداوسیما، در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، در ابتدای این مراسم، هیئت رئیسه کمیسیون های مختلف این کنفرانس بین المللی به ارایه نتایج کمیسیون های تخصصی پرداختند.

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس اسلامی، از جمله سخنرانان اصلی این مراسم بود.

از دیگر برنامه های این مراسم می توان به سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور اسلامی ایران در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، سردار سید یحیی صفوی، دکتر عبدالقادرالخیاطی، شیخ خالد عبدالوهاب الملا و... اشاره کرد.

در پایان این مراسم، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به تشریح نتایج این کنفرانس پرداخت.

*بيانيه پاياني

در اختتامیه بيست و هشتمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي همچنین بیاینه پایانی 20 ماده ای این کنفرانس، به شرح ذیل قرائت شد:

بسم الله الرحمن الرحیم

با ياري خداوند متعال، و به مناسبت هفته وحدت اسلامي در سالروز ميلاد رسول گرامي اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع)، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، بيست و هشتمين كنفرانس وحدت اسلامي را در روزهاي ۱۷تا ۱۹ دی ماه 1393 برابر با ۷-۹ ژانويه ۲۰۱۵ با حضور صدها تن از شخصيت‌هاي دين و نخبگان علمي از جمهوري اسلامي ايران و ساير كشورهاي جهان برگزار كرد. در اين دوره از كنفرانس ، موضوع «امت واحد اسلامي، چالش‌‌ها و راه‌كارها»، مورد برسي قرارگرفت وهمچنين شركت كنندگان توفيق ديدار با مقام معظم رهبري، حضرت امام خامنه‌اي را يافتنه و به فرمايشات ارشادي ارزشمند گوش فرا دادند و رياست محترم جمهوري اسلامي ايران، حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني، با سخنراني خود، اين دوره از كنفرانس را افتتاح كردند.

شركت كنندگان در اين كنفرانس، در مدت سه روز و طي ۱۵ نشست و از طريق ارائه بيش از يكصد پژوهش و سخنراني به بررسي موضوع آن پرداختند. علاوه بر اين ، شركت كنندگان براساس تخصص‌هايشان به بررسي آخرين تحولات حوزه تجارت، مسائل جوانان و دانشجويان، احزاب سياسي ، زنان، دانشگاهيان و رسانه در چارچوب كميته‌هاي تخصصي مستقل پرداخت و همچنين در قالب كميته "المساعي الحميده" و نشست مجمع عمومي و كميته ويژه اتحاديه جهاني علماي مقاومت" بحران‌هاي در جهان اسلام را با هدف يافتن راهكارهاي واقعي براي آن، بحث و تبادل نظر گذاشتند.

بيست وهشتمين كنفرانس وحدت اسلامي، در پايان نشست‌هايش توصيه‌هاي زير را صادر كرد:

یک: شركت كنندگان براساس مسلمات قرآن كريم و سنت شريف نبوي تأكيد كردند كه اسلام همه اهل قبله را شامل مي‌شود و دليل آن شهادتين است كه جان، مال و آبروي گوينده آن را در امان قرار مي‌دهد و تقريب بين مذاهب اسلامي را راهي مهم براي تحقق وحدت امت در حوزه‌هاي مختلف دانستند و اعلام داشتند كه منتسبان تمامي مذاهب اسلامي كه به اركان اسلام و اصول ايمان باور دارند و هيچ يك از بديهيات آن را انكار نمي‌كنند، در دايره امت واحده اسلامي قرار مي‌گيرند و جان آنها يكسان است وكوچكترين آنان در شمول ذمه آنها قرار مي‌گيرد و در برابر غير خود، متحد هستند و براي تحقق اهداف والاي اسلامي با يكديگر همكاري مي‌كند و اينكه نبايد اختلافات سياسي از اختلافات عقيدتي، تاريخي يا فقهي سوء استفاده كنند و انگيختن فتنه‌هاي طايفه‌اي يا نژادي ، فقط به دشمنان اسلام خدمت مي‌كند و طرح‌هاي مكارانه‌شان را عملي مي‌سازد و اشغال‌گري‌هاي كينه توزانه سرزمين‌هاي اسلامي را كه بايد با تمامي ابزارها با آن مبارزه كرد، تقويت مي‌كند.

دو: شركت كنندگان تمامي اشكال تجاوزات صهيونيستي به ملت صبور ، مقاوم شجاع فلسطين، به ويژه تلاش‌هاي آنها براي تخريب مسجد الاقصي وخانه‌هاي فلسطينيان در قدس و يهودي‌سازي آن را از طريق تغيير قوميتي در سرزمين فلسطين و محاصره اين ملت غيور در غزه محكوم مي‌كنند جهاد ملت قهرمان فلسطين و مقاومت دليرانه آنان را گرامي مي‌دارند و از تلاش‌هاي براي صلح گروه‌هاي مختلف فلسطيني و اتحاد آنها حمايت و بار ديگر بر ضرورت تحقق حقوق مشروع ملت فلسطين و در رأس آنها حق تعيين سرنوشت و برپايي دولت مستقل آنها در تمامي سرزمين‌هاي فلسطيني به پايتختي قدس شريف و حق بازگشت به وطنشان تأكيد مي‌كنند، همچنانكه به نداي امام خامنه‌اي حفظه الله در ضرورت مسلح ساختن ملت‌مان در كرانه باختري با هدف حمايت از مسئله مقاومت فرا مي‌خوانند و محاكمه صهيونيست‌هاي جنايتكار و مجازات آنها در ازاي جنايات جنگي و جرائم ضد انساني‌شان، را از جامعه بين المللي مي‌خواهند.

سه: شركت كنندگان ضمن اعلام مقاومت به عنوان حق مشروع ملت‌ها، تمامي انواع تروريسم فردي يا گروهي يا دولتي كه توسط برخي از كشورها تحت پوشش جهاني سازي دموكراتيك كردن كشورهاي انجام مي‌شود و در سطح اسلامي و جهاني محكوم است را تقبيح و حمايت خود را از مقاومت اسلامي در فلسطين و لبنان، اعلام كردند.

چهار: شركت كنندگان با هدف تحقق وحدت اهل قبله و تقريب پيروان مذاهب اسلامي، تمامي مسلمانان را به احترام به يكديگر و پرهيز از بحث و مناقشه در مسائل مورد اختلاف و سپردن آن به بحث‌هاي علمي علما و كارشناسان و عدم اهانت و افترا به اتباع ساير مذاهب اسلامي فرا مي‌خوانند. همچنين آنها بر عدم جواز هر شكلي از انواع توهين‌هاي لفظي يا عملي به مسائل مورد احترام هر يك از مذاهب اسلامي كه به طور ويژه شامل اهل بيت عليهم السلام، همسران پيامبر مكرم اسلام(ص)، صحابه بزرگوار يا امامان مسلمانان مي‌شود، و عدم جواز تخريب مساجد و عبادتگاه‌ها و همچنين حسينيه‌ها، تكايا و مراقد بزرگان تأكيد كردند. در اين راستا، شركت كنندگان فتواي تاريخي رهبر معظم انقلاب اسلامي، امام خامنه‌اي را در خصوص تحريم اسائه ادب به شخصيت‌هاي بزرگ مذاهب اسلامي و اهانت به همسران نبي مكرم اسلام كه مورد استقبال گسترده علماي امت و محافل ديني والازهر شريف واقع شد را ارج نهادند.

پنج- شركت كنندگان تأكيد كردند كه امت اسلامي با چالش‌هاي بزرگي مواجه است كه عقيده، شخصيت، فرهنگ، اركان وجودي و نقش تمدن آن را نشانه گرفته است و در معرض توطئه‌هايي قرار دارد كه گستستگي جغرافيائي، زباني، ملي، مذهبي و حتي تاريخي آن را نشانه رفته است، همانطور كه تلاش مي‌كند آن را در حوزه‌هاي اجتماعي، علمي، اقتصادي و نظامي و... عقب و از اسلام دور نگه دارد و در قدرت خود براي مقابله با مشكلات حياتي مستحدثه شك كند و مي‌كوشد رفتارهاي مادي منحرف از دين ووابستگي به غرب و تمايل به آن را در ميان مسلمانان گسترش دهد و جهان اسلام را به جنگ‌هاي طايفه‌اي و قومي مشغول نگه دارد تا از مسير مقاومت منحرف شود و اين چيزي است كه در رفتار گروه‌هاي تكفيري مسلح در نقاط مختلف جهان اسلام و همچنين در تضعيف تعليم و تربيت اسلامگرايان و تشكيك در قدرت آن در به فروش واداشتن امت و نفوذ در رسانه‌هاي اسلامي از طريق اشاعه روحيه شكست و فرمانبرداري و سقوط اخلاقي آن مشهود است تا در طوفان فتنه‌ها به وظيفه خود در آگاهي بخشي و بناي شخصيت با ثبات اسلامي عمل نكند.

شش- شركت كنندگان بر اين باورند كه نياز شديد به طراحي برنامه‌هاي تفصيلي براي تحقق تقريب بين مذاهب اسلامي در حوزه‌هاي زير احساس مي‌شود:

الف – ارتقاي سطح آگاهي مسلمانان در حوزه‌هاي مختلف و به ويژه در حوزه فهم اسلام و تعاليم و اهداف آن و فهم واقعيت‌ها در سطوح مختلف

ب – درخواست از كشورهاي اسلامي براي اجراي شريعت اسلامي در تمامي حوزه‌هاي زندگي.

ج – آغاز فرايند آموزشي و تربيتي در نواحي مختلف امت اسلامي بر اساس آموزه‌هاي اسلامي

د – استفاده مفيد از امكانات سياسي، اقتصادي و جغرافيايي و توانمندي‌هاي علمي امت و كاربست آن در تحقق اهداف بزرگ و مقاومت در برابر چالش‌ها.

هـ- كمك به اقليت‌هاي اسلامي در كشورهاي مختلف جهان براي حفظ هويتشان واقامه شعائر ديني و تقويت نقش آنها در جامعه در عين رعايت حقوق غير مسلمانان در جوامع اسلامي.

و – تربيت نسل اسلامي براساس فرهنگ مقاومت و عزت و ايجاد ساختار آينده نگراني بهتر با تاكيد بر نقش مثبت زنان و جوانان و ساير گروه‌هاي جامعه.

هفت- شركت كنندگان از طريق راه‌هاي زير به نوآوري در حوزه‌هاي انديشه‌اي كه به تقريب بينجامد، فرا مي‌خوانند:

۱- گسترش انديشه اعتدال در فهم شريعت برگرفته از كتاب و سنت شريف نبوي.

۲- توجه به اولويت‌هاي فقهي و آگاهي نسبت به مقتضيات و خواسته‌هاي و در نظر داشتن شرايط متغير در صدور احكام شرعي.

۳- توجه به مقاصد ثابت شريعت و ويژگي‌هاي عمومي اسلام.

۴- احياي علوم تطبيقي و علوم اختلافي

۵- توجه به توسعه انديشه تقريبي در پژوهش‌ها و مطالعات مختلف و به ويژه فقهي.

هشت: شركت كنندگان در سطح عملياتي پيشنهادهاي زير را ارائه كردند:

۱- توسعه منطق گفتگو بين مسلمانان بر اساس پايه‌هاي شرعي

۲- تقويت فعاليت‌هاي كميته «المساعي الحميده» و كميته‌هاي فرعي آن براي تحقق آشتي ميان مسلمانان و حل بحران‌هاي آنها ووساطت بين دولت‌ها و ملت‌ها وگروه‌هاي مختلف براي نزديك كردن ديدگاه‌ها و دستيابي يك راه حل اسلامي مسالمت‌آميز درباره مشكل سوريه و بحرين وعراق و ميانمار و ساير حوزه‌هاي اختلاف.

۳- تقويت مطالعات تقريبي در دانشگاه‌ها از طريق گشايش گروه‌هاي دانشگاهي در اين تخصص و افزايش پيام‌هاي علمي و توسعه مبادله تخصصي علمي.

۴- تنظيم فتوا بر اساس ضوابط مورد تأييد انجمن‌ها و منابع فقهي

۵- تشكيل كميته‌اي از حقوقدانان كه حقوق آسيب ديدگان افراط و تكفير و تروريسم را پيگيري كند.

۶- تشكيل كميته‌هاي از متفكران كه به ارائه برنامه‌ها و طرح‌هايي براي ضامنت سلامت خانواده مسلمان و دفاع از حقوق آن و به ويژه حقوق زنان و كودكان براساس ارزش‌هاي انساني و شريعت نبوي بپردازد.

نه: شركت كنندگان در كنفرانس اعلام مي‌دارند كه تقريب به معني تعصب مذهبي يا كوشش براي تبليغ يك مذهب در ميان پيروان مذهب ديگر نيست و آنچه را كه برخي طرف‌هگا به عنوان كوشش شيعه كردن اهل سنت يا سني كردن شيعيان ترويج مي‌كنند ، بيشتار به قصد فتنه انگيزي و مفسده‌جويي ميان مسلمانان و گسترش اختلاف ميان امت است.

ده: كنفرانس وحدت اسلامي، جهان اسلام و ملت‌هاي منطقه را به اتحاد در مقابله با جنبش‌هاي افراطي و تكفيري و حمايت از مقاومت مردمي در عراق و سوريه تا استقرار امنيت در اين دو كشور فر مي‌خواند.

يازده: شركت كنندگان به همكاري براي ياري آوارگان و آسيب ديدگان از گروه‌هاي افراطي و تكفيري در مناطق مختلف جهان اسلام به ويژه سوريه و عراق فرا مي‌خوانند.

دوازده: شركت كنندگان در كنفرانس، خواهران مسلماني را كه از توانائي علمي برخوردارند، به همكاري براي موفقيت دعوت به تقريب فرا مي‌خوانند و از ايشان مي‌خواهند كه نقش فعالتري در كنفرانس‌هاي وحدت اسلامي و گسترش آگاهي تقريبي ميان جوامع اسلامي داشته باشند.

سيزده: شركت كنندگان در كنفرانس معتقدند كه مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي – طي روند فعاليتش كه نزديك به ۳۰ سال به طول انجاميده است – با استفاده از تمامي ابزارهاي موجود، نقش مهمي در تحقق موادي كه بيشتر ذكر آن رفت، ايفا كرده است. اميد است برخي از موانع و نواقصي كه مانع از تسريع در تحقق اهداف مطلوب مي‌شود، برطرف شود.

چهارده: كنفرانس وحدت اسلامي از شوراي عالي و مجمع عمومي مي‌خواهد به بررسي ارزيابي‌هاي كميته‌ها و توصيه‌هاي آنان و توصيه‌هاي كميته‌هاي دائمي مجمع عمومي و اتحاديه‌هاي جهاني علماي مقاومت بپردازد.

پانزده: شرکت کنندگان کنفرانس پیروزی‌ها و گام‌های موفقیت آمیز ملت های اسلامی در بیداری را شادباش گفته و همگان را به حمایت مادی و معنوی از خلق‌های ستم دیده به ویژه مردم فلسطین و میانمار را فرا می‌خوانند.

شانزده: شرکت کنندگان کنفرانس به جهاد مردم ایران و رهبری آن را در راه اجرای شریعت خدا در عرصه های مختلف زندگی درود می فرستند و هرگونه توطئه علیه این روند را محکوم می سازند همچنان که حمایت خود را از موضع جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد توانایی هسته ای برای اهداف مسالمت‌آمیز را اعلام می دارند و هرگونه روش های پیچیده برای منع بهره گیری از حقوق مشروعی را که پیمان ها و قطعنامه‌های بین المللی تضمین می کنند محکوم می سازند و کشورهای اسلامی را به بهره گیری از این تجربه فرامی خوانند.

هفده: شرکت کنندگان کنفرانس تلاش‌های پیشگامان تقریب و وحدت اسلامی از جمله سیدجمال الدین حسینی و امام شیخ محمدعبده و امام محمود شلتوت و امام بروجردی و امام خمینی و امام مودودی و امام کفتارو "رحمت الله علیهم" و امام سید موسی صدر و امام خامنه ای "حفظه الله" و آیت الله واعظ زاده خراسانی و آیت الله تسخیری را ارج می‌نهند.

هجده: شركت كنندگان در كنفرانس، تلاش‌هاي پيشگامان تقريب و وحدت اسلامي از جمله سيد جمال الدين حسيني و امام شيخ محمد عبده و امام شيخ محمود شلتوت و آيت الله بروجردي و امام خميني و امام مودودي و امام كفتارو و امام شيخ سعيد شعبان رحمت الله عليهم وامام سيد موسي صدر وامام خامنه‌اي حفطظه الله.

نوزده: شرکت کنندگان در کنفرانس بر ضرورت تشکیل کمیته ای متشکل از شخصیت های فعال اسلامی برای پیگیری توصیه های کنفرانس و اجرای آنها و ارائه گزارش سالانه در مورد روند اجرایی این توصیه ها به دبیرخانه مجمع عمومی تاکید می کنند.

بيست: شرکت کنندگان در کنفرانس مراتب سپاسگزاری خود را از جمهوری اسلامی ایران و رهبر آن امام خامنه ای "دام ظله العالی" و نیز از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری و میزبانی این کنفرانس مبارک اعلام می دارند و برگزاری چنین گردهمایی هایی را متضمن خیر و برکت فراوانی می دانند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha