شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مصطفی تقوی - استاد دانشگاه صنعتی شریف

حوزه/ نشست علمی تخصصی «آینده پژوهی اسلامی وتمدنی » از سوی گروه مطالعات تبلیغ و ارتباطات دینی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مصطفی تقوی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در این نشست به تشریح موضوع آینده پژوهی اسلامی و تمدنی پرداخت و گفت: تمدن به معنای مجموعه­ای از نظام­های نظری و عملی مانند طب، اقتصاد و آموزش و پرورش می‌باشد و انسان­ها در طول تاریخ به صورت‌ها و شیوه های مختلف هستی و واقعیت را درک کرده و اهداف خود را محقق ساخته­اند و همین عامل، موجب شکل گیری تمدن­های مختلفی شده است.

 وی افزود: نظام های نظری و عملی تأثیر مستقیم در زندگی انسان دارد و زمانی که این دو نظام از سوی انسان انتخاب می­شود، شبکه درهم­تنیده و بسط­یابنده از نیازهای بشری نیز تا حدی تحت تأثیر این انتخاب‌ها تغییر می‌کند.

تقوی، ظهور، رشد و جاگیرشدن یک تمدن را در سامانه­های مادی(مانند نوع معماری)، ساختارهای اجتماعی(مانند نهادهای اجتماعی متناسب با نوع حکومت)، نظام­های نظری (مانند طبیعت­شناسی و انسان­شناسی)، نظام­های عملی (مانند ابعاد عملی طب و اقتصاد) گفتمان یک جامعه دانست و اظهار داشت: هر چه تمدنی رشد کند، ظهور تمدنی دیگر با انتخاب­هایی متفاوت از تمدن حاکم دشوارتر می­شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: تشخیص مبانی شناختی، هنجاری از مؤلفه­های اساسی شناخت یک تمدن است و مبانی شناختی هنجاری یک تمدن، بعد از شکل­گیری و بلوغ آن قابل تشخیص است. ولی نمی­توان نفی کرد که در طول تاریخ یک تمدن، ممکن است کسانی با تبیین مبانی شناختی، هنجاری خاصی، تلاش کرده باشندکه با مخلوط کردن وتوصیه به انضمامی کردن آن مبانی، در شکل­گیری تمدن، نقشی ایفا کنند.

وی ادامه داد: سیاست­گذاری و تلاش عمدی برای شکل دادن به تمدنی خاص مانند تمدن اسلامی، ناممکن نیست و ممکن است ثمرات تاریخی مهمی به بار آورد. گرچه دست­های بسیار، در زمان­ها و مکا­ن­های مختلف، با سلائق مختلف، آگاهانه یا ناآگاهانه با انتخاب خود به تمدنی شکل می­دهند، ولی این نفی نمی­کند که برای شکل دادن به تمدن، نمی­توان به سیاست­گذای متوسل شد و عامدانه تلاش کرد.

تقوی به کد روشی و روش شناختی برای تلاش­های تمدن­سازانه نیزاشاره کرد و ابراز داشت: اخذ رویکرد تکلیف­گرا، تخیل نظام­مند به منظور گمانه­زنی در خصوص آینده انضمامی شدن مبانی­ که هنوز انضمامی نشده است وتشخیص مبانی و تبیین رویکردهای انضمامی ساختن آن از جمله آن است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: تدوین چشم­اندازهای منزل به منزل و تشخیص انحراف تمدن حاکم را از دیگر موارد کد روشی و روش شناختی برای تلاش­های تمدن­سازانه بیان کرد.

تقوی در پایان افزود: لازم است برای بررسی ابعاد مختلف آینده­نگری دینی، پتانسیل دین را در موارد مبانی فلسفی آینده­نگری، روش تحقیق در آینده نگری ،شیوه کنش با واقعیت اجتماعی ،نظریه اجتماعی حامی تجویزهای آینده­نگرانه، تجویزهای سلبی و ایجابی دین به منظور آینده­سازی، تجویزهای اختصاصی دین برای شکل دادن به آینده قوانین تبدیل­ناپذیری که در همین جهان و زندگی روزمره وجود دارد مورد مطالعه قرار داد.

 انتهای پیام کد :40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha