جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
78

حوزه/ تکبیرها و استقبال علما از حجت الاسلام والمسلمین روحانی بخش هایی از حاشیه ها و جلوه های دیدار رئیس جمهور با علما و فضلای حوزه بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دیدار رئیس جمهور با علما، فضلا و طلاب در شامگاه چهارشنبه در مدرسه فیضیه برگزار شد. پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه با حضور در جایگاه، ضمن خیرمقدم به حجت الاسلام والمسلمین روحانی، گفت: حضور رئیس جمهور می تواند نقطه عطفی در تاریخ پرافتخار حوزه باشد.   

وی حجت الاسلام والمسلمین روحانی را فرزند حوزه دانست و تصریح کرد: رئیس جمهور بعد از سالیانی این بار در کسوت خدمتگزار نظام اسلامی به شهر مقدس قم و مدرسه فیضیه آمده است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به سخنان رئیس جمهور در دیدار عمومی با مردم قم که این شهر را موطن دوم خود عنوان کرده بود، گفت: قم موطن طلاب و روحانیون بوده و جایگاه و عظمت آن بر هیچ کس پوشیده نیست.

*تکبیر طلاب در حمایت از آبادانی قم

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به مشکلات مختلف شهر مقدس قم خطاب به رئیس جمهور گفت: از جنابعالی انتظار می‌رود به حرمت کریمه اهل بیت(ع) به مشکلات شهر و استان قم رسیدگی کرده تا ما دیگر شاهد این تنگناها نباشیم که طلاب و روحانیون با تکبیر خود این سخن مدیر حوزه های علمیه را تایید کردند.

مدیر حوزه های علمیه که در قالب سخنان منطقی خود برخی از نقدها را نیز به دولت، محترمانه بیان کرد در ادامه به خاطره خود پس از انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن حجت الاسلام والمسلمین روحانی اشاره کرد.

*اعتماد مردم به روحانیت از بین نرود

آیت الله حسینی بوشهری افزود: در سفری می خواستم به عمره مشرف شوم در فرودگاه، فردی که ظاهر آراسته‌ای داشت و گذرنامه را مهر می زد، گفت نتیجه انتخابات را شنیدید؟! و با اشاره به عمامه بنده تاکید کرد ما مجدد به این عمامه اعتماد کردیم.

وی از رئیس جمهور خواست با هنر مدیریتی خود و ارائه خدمات مطلوب از سوی دولت، اعتماد مردم به روحانیت را چندین برابر کند.                   

*تکبیر فضلای حوزه در تایید توجه رئیس جمهور به امر به معروف

در ادامه، طلاب و فضلا بار دیگر پس از سخنان آیت الله حسینی بوشهری مبنی بر اینکه «ما دوست داریم «روحانیِ» روحانی ما خود پرچمدار نماز، امر به معروف و نهی از منکر باشد» با تکبیر این مسئله را تایید کردند. 

آیت الله حسینی بوشهری همچنین یادآور سخنرانی های رئیس جمهور پیش از پیروزی انقلاب در مسجد امام (ره) نیز شد و از وی خواست سازوکار مناسبی را برای ارتباط کارآمد با حوزه ایجاد کند.

با دعوت از حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور به جایگاه برای ایراد سخن، طلاب و فضلا به احترام وی قیام کرده و با شعار «صل علی محمد یاور رهبر آمد» از وی استقبال کردند.

در ابتدای سخنان رئیس جمهور پس از برطرف شدن مشکل صوت با خنده گفت دستگاه صوت منتظر صلوات شما علما بود.  

*حمایت مردم قم را فراموش نمی کنم

وی در ابتدای سخنان خود به تجلیل از نقش مردم قم در پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: در زمانی که کماندوهای شاه به هر معممی پس از حادثه مدرسه فیضیه در فروردین سال 1342 حمله می کردند، این مردم قم بودند که به ما پناه می دادند و ما هیچ گاه حمایت های مردم قم را فراموش نخواهیم کرد.

رئیس جمهور همچنین مدرسه فیضیه را مرکزی انقلابی دانست و به سابقه دیرینه تاریخی آن اشاره کرد و گفت: چندماه از دوران طلبگی خود را در این مدرسه گذرانده است.

*حفظ حرمت شاگردی و استادی

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در سخنان خود رسم احترام شاگردی و استادی را رعایت کرد و از تلمذ در محضر آیات عظام حائری، محقق داماد و گلپایگانی سخن گفت.

وی حضور در مدرسه فیضیه را شبی به یادماندنی دانست و با ابراز خرسندی، بزرگترین افتخار زندگی خود را دوره طلبگی در مدرسه فیضیه و حوزه علمیه قم عنوان کرد.

*هیچ کجا حوزه علمیه نمی شود

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد؛ اگر فرصتی شود و از من بپرسند دوست دارم کجا بروم، می‌گویم دوست دارم به حوزه علمیه قم برگردم؛ چرا که هیچ‌کجا حوزه علمیه نمی‌شود و هیچ مکانی برای ما دلنشین‌تر از حجره کوچک و زندگی ساده و سنت مباحثه دوران طلبگی نمی‌شود.

وظیفه دانستن حمایت دولت از حوزه ها، حفظ استقلال حوزه، استقبال از نقد روحانیت، عدم تردید از تذکرات دلسوزانه دینی مراجع تقلید، تاکید به هیئت دولت در حفظ حرمت مراجع تقلید بخش های مهم سخنان رئیس جمهور در این دیدار بودند.

نظریه پردازی در بسیاری از مسائل کشور و جذب افکار عمومی داخل و خارج از کشور از سوی حوزه های علمیه دو تقاضای رئیس جمهور از حوزه ها بود.

*طنین شعار مرگ بر آمریکا

طلاب و فضلا در هنگام سخن رئیس جمهور مبنی بر تبلیغ اتهامات واهی و وارونه دشمنان از چهره اسلام و ایران در حمایت از خشونت و تروریست که هنوز هم ادامه دارد، «شعار مرگ بر آمریکا» سر دادند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی همچنین ارائه طرح جهان عاری از خشونت در سازمان ملل از سوی طلبه تربیت شده حوزه علمیه قم را یک شکست مفتضحانه برای کسانی دانست که به ناروا به ایران تهمت می زنند.

*خود را مسئول امر به معروف می دانم

حجت الاسلام والمسلمین روحانی همچنین در پاسخ به خواسته آیت الله حسینی بوشهری مبنی بر پرچم داری وی از امر به معروف و نهی از منکر؛ خود را مسئول امر به معروف دانست و گفت: این مسئله از اصول قانون اساسی است و هم شرعا و هم قانونا باید این کار را انجام دهیم چرا که وظیفه ما است.

وی همچنین ازمحدود کردن  امر به معروف و نهی از منکر در دو مسئله خاص گلایه کرد و گفت: آن دو مسئله هم صحیح است که باید به آن پرداخته شود، اما بسیاری از اقدامات اجرایی کشور هم امر به معروف است؛ همه کشورها امر به معروف و نهی از منکر دارند اگرچه در مصادیق متفاوت است.

*اصرار رئیس جمهور بر توجه به عمران و آبادانی قم

رئیس جمهور در پاسخ به دیگر خواسته آیت الله حسینی بوشهری مبنی بر توجه بیشتر به عمران و آبادانی قم؛ از اصرار خود در جلسه سازمان مدیریت بر اختصاص بودجه به قم با وجود مشکلات مالی  سخن گفت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان دولت را نیازمند دعای حوزویان دانست و خدمت به مراجع تقلید، علما، حوزه های علمیه و مردم را افتخار دولت تدبیر و امید عنوان کرد.  

همچنین یادآور می شود، برخی از رسانه ها با دروغ پردازی مدعی قطع سخنرانی رئیس جمهور و لغو این جلسه به دلیل شعارهای طلاب شدند که این مسئله از اساس کذب بود؛ چرا که به صورت زنده نیز از شبکه استانی نور پخش شد و طلاب با شعارهای خود از رئیس جمهور استقبال کردند. 

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی وزیر دادگستری، چیت چیان وزیر نیرو، حسین فریدون، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، حجج اسلام والمسلمین شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور با حضور در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین روحانی را همراهی کردند.   

گزارش محمدمهدی عنایت پور   

انتهای پیام/313 /33

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha