شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 345664
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
عناوین ثانویه در حقوق خانواده

حوزه/ کتاب «عناوین ثانویه در حقوق خانواده» امروز در نشستی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه به همت انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم که در دانشگاه پردیس فارابی تهران بر گزار شد، در بوته نقد قرارگرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام فرج الله هدایت پناه، نویسنده کتاب «عناوین ثانویه در حقوق خانواده» در ابتدا  به تشریح اجمال از این کتاب پرداخت و سپس حجت الاسلام  والمسلمین محمد جواد ارسطا، عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس فارابی تهران آن  را نقد کرد.

حجت الاسلام هدایت پناه، عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کتاب حاضر از جمله­کتاب‌هایی است که درباب حقوق خانواده به نگارش درآمده و احکام ثانویه حقوق خانواده را مورد بررسی قرار داده است.

 وی افزود: کتاب عناوین ثانویه در حقوق خانواده، از کتاب‌هایی بودکه درهمایش کتاب سال حوزه مورد توجه و تقدیرکارشناسان قرار گرفت، همچنین حدود 10 سال است که در زمینه خانواده و حقوق مربوط به آن پژوهش می‌کنم و ثمرۀ این فعالیت ده ساله کتاب هایی در رابطه با خانوداه بود که بعضی ها به چاپ رسیده و یکی از آن کتاب‌ها، همین عنوان «عناوین ثانویه در حقوق خانواده»،  برگزیده همایش امسال کتاب سال حوزه است.

عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: کتاب حاضر به مباحثی مربوط به مبانی و مبادی خانواده، کارکردهای  عناوین ثانویه در حقوق و ضرورت این حقوق می پردازد.

وی ادامه داد: عناوین ثانویه احکامی است که درموارد و شرایط استثنائی اجرا می شود. معمولا هر قانون اولیه ای یک استثنائاتی دارد؛ مثلا سقط جنین در شرائط عادی حرام بوده و به عنوان قانون اولیه مطرح است، اما همین قانون در یک شرائطی، استثناء هم می خورد و آن اینکه وقتی زنی جانش در حال خطر است و سلامت او به مخاطره می افتد، دیگر سقط حرام نیست؛ این همان حکم ثانویه است. این موضوعات در خانواده زیاد است و عمومیت هم دارد.

 

 عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در این کتاب بر معنا و مصادیق عناوین ثانویه هم تاکید شده و شارع به این خاطر احکام مذکور را وضع کرده که امت در سختی نباشند  و حقوق اسلام آسان و تحول پذیر باشد.

در ادامه حجت الاسلام ارسطا، عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس فارابی تهران در سخنانی به نقد­کتاب پرداخت و گفت: کتاب حاضر همان‌طورکه از اسم آن پیدا است، بسیار مفید و قابل استفاده برای عموم می باشد و با قلمی محکم، قوی و ترتیب خاص و منطقی به نگارش در آمده است و هر کس­­که این­کتاب را می­خواند، به آن علاقه‌مند می‌شود.

 وی ادامه داد: زمانی نقد یک کتاب مفید و ­سازنده است­که در اختیار کسانی که در جلسه نقد شرکت می­کنند قرار­گرفته باشند و یا لااقل از قبل محتوا و  موضوعات آن را دیده باشند.

حجت الاسلام ارسطا اظهار داشت نقد خوب زمانی است که محتوای کتاب به دقت مورد بررسی قرار­بگیرد و به  جزئیات آن هم دقت شود.

وی گفت: در مقدمه کتاب  آمده که این کتاب به صورت روش کتابخانه­ای نوشته شده و همین اولین  مورد است که باید دقت شود. برای نگارش عناوین نیازمند به روش تحقیق هستم نه کتابخانه و روش مطالعه ای، ­زیرا روش تحقیق مبتنی بر روش تحلیلی بر فقه امامیه و قانون ایران است.

 عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس فارابی تهران اظهار داشت: در بعضی موارد استثنائاتی که به اشخاص داده شده  قابل تأمل است و به نظر می آید استثناء مورد پذیرش نباشد.

حجت الاسلام ارسطا گفت: از حضرت آیت الله مکارم شیرازی  مطلبی در این کتاب در خصوص حفظ نظام و عناوین ثانویه نقل شده که با هم همخوانی ندارد، یعنی در یک جا آمده که ایشان بر حفظ نظام تاکید کردند، ولی در جای دیگر خلاف این حرف از قول ایشان آورده شده، بالاخره کدام یکی درست است؟

 وی افزود: در عناوین و احکام  ثانویه دو ویژگی را باید در نظر گرفت. اولی مربوط به قابل صدق بودن بر عناوین متعدد و دومی هم مربوط به آمدن خود حکم می‌باشد، لذا اولی را در کنار این دو باید مورد توجه قرار داد.

 انتهای پیام: 40/313 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha