جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حاجی علی جامعة المصطفی

حوزه/ مقام معظم رهبری در دیدارهای خود با هیئت دولت، بیش از 60 بار آیه چهلم سوره مبارکه حج را تلاوت کرده و متذکر می شدند.

 حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی، در گفت  و گو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به ارتباط و عنایت خاص مقام معظم رهبری به موضوعات قرآنی، اظهار کرد: معظم له مرجع تقلید جامع الشرایطی هستند، و از سوی دیگر انس و الفت با آیات قرآن کریم نیز لازمه استخراج احکام شرعی و ارائه آن به مقلدین برای هر مرجعی به شمار می آید.

وی درس  تفسیر و حضور در محافل انس با قرآن جوانان ایشان در قبل از پیروزی انقلاب را مورد توجه قرار داد و افزود: ایشان، اکنون از هر فرصتی در ترویج فرهنگ قرآنی در کشور استفاده می کنند که نمونه بارز آن پیام معظم له در شروع سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه بود که به طلاب جوان حوزه سفارش نمودند که به قرآن دقت بسیاری داشته باشند و از علوم قرآنی در تبلیغ خود بهره ببرند.

مدیر گروه قرآن و حدیث مدرسه عالی فقه ومعارف اسلامی ، با اشاره به این فرمایش نبی مکرم اسلام(ص) "القرآن مأدبة الله"، ادامه داد: قرآن، همانند سفره گسترده شده ای است که تنها با نگاه کردن کسی را سیر نمی کند، بلکه بنا به نگاه و تأکید مقام معظم رهبری، تنها با عمل در کنار قرائت و تلاوت قرآن می توان به سعادت رسید.

* پرکاربردترین آیه در بیانات مقام معظم رهبری؛

وی انس ایشان به قرآن در فرمایشات خویش را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در ضمن مقاله ای مطالعه کردم که معظم له بیش از شصت بار آیه چهل سوره حج "الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربنا الله و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذکر فیها اسم الله کثیرا و لینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز"، به خصوص فراز پایانی این سوره که دال بر شامل شدن وعده الهی است را در دیدار با هیئت دولت و مسئولین و نمایندگان مجلس گوشزد می نمایند و به آیه 39 این سوره "اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر"، نیز تأکید بسیاری در فرمایشات خویش دارند.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی، با اشاره به فراز و نشیب های انقلاب اسلامی ایران و قدرت رهبری معظم له در گذر از فراز و نشیب های تاریخ انقلاب، اظهار کرد: حضرت آقا در مناسبت¬های متعدد، مراجعه به قرآن کریم و عبرت آموزی از آن را عامل موفقیت انقلاب و پیروزی امام خمینی(ره) در برابر استکبار و دفاع مقدس در برابر بیش از پنجاه کشور جهان در جنگ تحمیلی و فتنه های گوناگون داخلی دانستند.

* مهندسی فرهنگی با تکیه بر قرآن

وی، با اشاره به جایگاه قرآن در نظام آموزشی نظام اسلامی، ابراز کرد: نگاه مقام معظم رهبری به تربیت فرزندان انقلاب آن است که در دوره دبستان، روانخوانی قرآن به آنها تعلیم داده شود تا در دوره دبیرستان بتوانند با معانی و مفاهیم قرآنی آشنایی پیدا کنند و در مقطع دانشگاه و سطوح عالی نیز معارف قرآنی را غنی تر بیاموزند تا در عمق شخصیت فرزندان انقلاب اسلامی ایران، مهندسی فرهنگی قرآنی شکل گیرد.

مدیر گروه قرآن و حدیث مدرسه عالی فقه ومعارف اسلامی با بیان این که یکی از همسران نبی مکرم اسلام(ص) در پاسخ فردی که از اخلاق حضرت پرسیده بود، پاسخ داد "کان خلقه القرآن"«اخلاق او همانند آموزه های قرآنی بود»، اضافه نمود: مقام معظم رهبری نیز با تأسی از جد بزرگوارشان در اخلاق درون خانه و بیرون خانه خود قرآنی عمل می کنند و چنان دقیق و مقید به رعایت احکام شرعی هستند که نمی توان خرده ای از زندگی ایشان گرفت.

* تواضع دیدنی حضرت آقا به یک طلبه جوان؛

وی، در ضمن خاطره ای از مقام معظم رهبری و خلق قرآنی ایشان، ادامه داد: در هنگام ریاست جمهوری حضرت آقا، طلبه ملبس بیست ساله ای بودم. در روزی که مراسم بزرگداشت شهادت امام صادق(ع) در محضر حضرت آقا تشکیل شده بود، همراه خانواده یکی از سرداران شهید جنگ تحمیلی به زیارت ایشان مشرف شدیم. مدتی از حضورمان در مراسم نگذشته بود که حضرت آقا وارد شدند. همه سرپا بلند شدیم و عرض ادب کردیم و نشستیم. من نیز در حال نشستن بودم که نگاه آقا به من  افتاد که تنها روحانی حاضر در جمع بودم. با کمال تعجب و شرمندگی دیدم که تمام قد از جای خود بلند شده و ایستادند و طلبه ای را که نمی شناختند، برای سرباز امام زمان(عج) بودنش احترام کردند که این موضوع برای من بسیار پندآموز بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha