جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جعفریان

حوزه/ این مسئول حوزوی با بیان این که ارایه خدمات از سوی مرکز خدمات به طلاب، کمترین حقوق شهروندی یک طلبه است، گفت: خدمات این مرکز با پوشش های رفاهی نهادها و سازمان های دیگر قابل مقایسه نبوده و بسیار پایین تر است.

حجت الاسلام حسین جعفریانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اینکه مرکز خدمات حوزه های علمیه از سال 1370 فعالیت های خود را آغاز کرد، اظهار داشت: روحانیت شیعه در طول قرن های متمادی ساز و کاری برای معیشت و رفاه نداشته و فقط برخی از علما همچون ملا احمد نراقی، آیت الله خوئی، آیت الله بروجردی و ... فعالیت هایی در این زمینه انجام می دادند؛ ولی شامل تمام روحانیون نمی شده است.

وی با بیان این مطلب که مرکز خدمات با دستور مستقیم مقام معظم رهبری راه اندازی شده ، ابراز داشت: نخستین خدمتی که در این مرکز برای طلاب انجام پذیرفت، مربوط به درمان بوده و طی آن طلاب قسمتی از هزینه درمانی خود را دریافت می کردند.

مدیر مرکز خدمات قم ادامه داد: به تدریج با فرمان رهبر معظم انقلاب خدمات گوناگونی همچون صندوق قرض الحسنه، بن معیشت، مستمری، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی و مسکن به خدمات این مرکز اضافه و برنامه های بهتری برای طلاب ارائه شد.

*تأکید رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی بیشتر به طلاب

حجت الاسلام جعفریانی با اشاره به تنها دیدار کارمندان و پرسنل مرکز خدمات حوزه های علمیه با رهبر معظم انقلاب در سال 1378، خاطرنشان ساخت: در آن دیدار، مدیر وقت مرکز به ارائه گزارشی از فعالیت ها پرداخت که معظم له دستور به انجام خدمات بهتر از جمله درمان، مسکن و بن کارت داده و تأکید بسیاری بر رسیدگی بیشتر داشتند.

وی تصریح کرد: مرکز خدمات حوزه های علمیه، تنها مرکزی حوزوی است که متکفل امور معیشتی و تأمین اجتماعی طلاب به صورت جامع بوده و حمایت از این عزیزان، شعار ما می باشد.

مدیر مرکز خدمات قم با بیان این مطلب که از سال 1380 دو خدمت جدید بن کارت الکترونیکی و مسکن برای طلاب آغاز شده ، اظهار داشت: اواخر سال 1382 نخستین مسکن تحویل طلاب عزیز داده شد و تا به امروز 10 هزار مسکن ساخته ایم که تحویل 660 واحد باقیمانده آن از 15 بهمن ماه آغاز شده است.

*پیش از مسکن مهر، مسکن طلاب را آغاز کرده ایم

حجت الاسلام جعفریانی با اشاره به اینکه شروع ساخت مسکن مرکز خدمات، پیش از مسکن مهر دولت نهم بود، ابراز داشت: از سال 1385 ساخت مسکن را در برخی از استان ها نیز آغاز کرده و تا به امروز 2000 واحد تحویل داده ایم.

*امروز 30 هزار روحانی فاقد مسکن هستند

وی یادآور شد: امروز با وجود تحویل این تعداد مسکن به طلاب و روحانیون، 30 هزار نفر از عزیزان فاقد مسکن هستند که جزو اولین حقوق شهروندی است.

*فعال بودن پرونده 58 هزار نفر از طلاب و روحانیون در مرکز خدمات قم

مدیر مرکز خدمات قم با بیان این مطلب که بیش از 200 هزار طلبه و روحانی تحت پوشش مرکز خدمات حوزه های علمیه در سراسر کشور هستند، خاطرنشان ساخت: بیش از 58 هزار نفر از این طلاب پرونده فعال در مرکز خدمات قم داشته و این تعداد شامل طلاب غیرایرانی و خواهران نیز می شود.

حجت الاسلام جعفریانی افزود: البته تمام خدمات این مرکز شامل خواهران نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیمه تکمیلی، جدیدترین خدمات این مرکز است، تصریح کرد: این خدمات از سال 1390 آغاز و تا به امروز ادامه داشته؛ البته مشکلاتی نیز برای طلاب مقیم قم وجود دارد و آن، حضور در خود مرکز خدمات و تحویل نسخه و فاکتور است که فکرهایی برای آن اندیشیده شده، از جمله آن: قرارداد با درمانگاه امام صادق(ع)، درمانگاه بقیة الله و درمانگاه مصلی است تا طلاب عزیز برای مداوا در این مراکز درمانی، وجهی پرداخت نکنند.

*سهام عدالت طلاب به کجا رسیده است؟

مدیر مرکز خدمات قم در پاسخ به این سوال که وضعیت سهام عدالت طلاب به کجا رسیده، گفت: سهام عدالت، خدماتی دولتی بوده که به طلاب نیز تعلق گرفته و ما به عنوان واسطه، اوراق را در میان طلاب تقسیم و پیگیر کار آن هستیم؛ البته واریز سود این سهام مربوط به دولت بوده و مسئولین باید اقداماتی انجام دهند.

*نگاهی به خدمات فرهنگی

حجت الاسلام جعفریانی با اشاره به خدمات فرهنگی این مرکز، اظهار داشت: برگزاری همایش های ازدواج، همایش ممتازین و معمرین حوزه، همایش تلبس، کلاس های مشاوره و ... از جمله برنامه های فرهنگی این مرکز بوده که بازخوردهای خوبی داشته است.

* کمترین حقوق شهروندی طلاب

وی در پایان با بیان این مطلب که خدمات این مرکز به طلاب، کمترین حقوق شهروندی یک طلبه است، ابراز داشت: خدمات این مرکز با پوشش های رفاهی نهادها و سازمان های دیگر قابل مقایسه نبوده و بسیار پایین تر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دانشجو IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    چرا نظرات را منتشر نمی کنید. امان از تحجر