جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عدالت

حوزه/ عضو انجمن اقتصاد حوزه گفت: سبک زندگی اسلامی، هم مشوق کار و تلاش و هم جلوگیری کننده از اسراف است و عدالت را در جامعه ترویج می‌کند.

حجت الاسلام توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که سبک زندگی اقتصادی اسلامی یکی از بحث‌هایی است که در ادبیات اقتصادی اسلامی مطرح شده اظهار کرد: این بحث یکی از مباحث جامعه شناسی بوده و در ادبیات اقتصادی بعضی از اقتصاددان‌های نهادگرا در آن وارد شده‌اند.

وی با بیان این‌که در نظام اقتصادی اسلامی مهم است که بدانیم چه سبک زندگی‌ای مورد ستایش می باشد، گفت: برای یافتن جواب این سوال، مناسب است که مبحث اقتصاد اسلامی را به سه بخش تولید، مصرف و توزیع تقسیم کنیم.

این عضو انجمن اقتصاد حوزه با اشاره به اینکه سیره سبک زندگی اسلامی را می‌توانیم در زندگی امیرالمؤمنین(ع) ببینم بیان کرد: امام علی(ع) در تولید فرد بسیار پرکاری بودند و معروف است که به شدت کار می‌کردند.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) در سبک مصرفی نوعی زندگی توأم با صرفه جویی داشتند تصریح کرد: امام علی (ع) از طرف دیگر در بحث توزیع بسیار بخشنده بودند و به محض اینکه قناتی را حفر می‌کردند، آن‌را به فقرا می‌بخشیدند.

حجت الاسلام توکلی با اشاره به اینکه سایر  ائمه اطهار(ع) نیز در زندگی چنین بودند ابراز داشت: گاهی مردم، ائمه اطهار(ع) را ملامت می‌کردند که چرا این قدر کار می‌کنید و به فکر مال دنیا هستید، ائمه(ع) جواب می‌دادند که کسب روزی حلال به فکر آخرت بودن است.

وی مطرح کرد: با مشاهده زندگی ائمه (ع) متوجه می‌شویم که سبک زندگی اسلامی پرکاری و تلاش در عرصه تولید، صرفه جویی در عرصه مصرف و انفاق در عرصه توزیع است.

استاد اقتصاد حوزه با بیان این‌که یکی از اشکالاتی که بر سبک زندگی اسلامی مطرح می‌شود، این است که با کار زیاد و مصرف کم تولید بدون مصرف باقی می‌ماند گفت: سبک زندگی اسلامی بیان می‌کند که زیاد کار کن و کم مصرف کن تا مقداری برای کمک به فقرا داشته باشی.

وی عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی هم مشوق کار و تلاش و هم جلوگیری کننده از  اسراف بوده و عدالت را در جامعه ترویج می‌کند.

حجت الاسلام توکلی با بیان این‌که ما در زندگی از سبک مطلوب فاصله گرفته‌ایم و عادت‌های مردم تغییر کرده، افزود: مقام معظم رهبری نیز سبک زندگی اسلامی را مورد تاکید قرار داده‌اند؛ لذا وظیفه ما است که عوامل موثر بر زندگی مطلوب را از آموزه‌های دینی استخراج کرده و چگونگی تغییر سبک زندگی را بیابیم.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی به تدریج شکل می‌گیرد و پایدار است گفت: برای تغییر سبک زندگی به یک آسیب شناسی کامل احتیاج داریم و باید با پژوهش‌های اسلامی یک سبک مطلوب اسلامی را برای جامعه تدوین کنیم.  

عضو انجمن اقتصاد حوزه تاکید کرد: با آسیب شناسی جامعه می‌توانیم برنامه خوبی بنویسیم که بتواند سبک موجود جامعه را اصلاح کند و باید خروجی این برنامه یک جامعه طیبه توأم با حیات طیبه باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha