شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 347458
۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
نجوم

حوزه/ برای نخستین بار نرم افزار « نجوم در اسلام و ایران» به دو زبان فارسی و عربی به همت بخش تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و به زودی عرضه خواهد شد.

متکفل پروژه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اعلام این خبر اظهارداشت: این نرم افزار فاخر و ارزشمند حاوی متن کامل 50 عنوان کتاب، رسالۀ چاپی و خطّی در 58 جلد به زبان های فارسی و عربی و در قالب هشت موضوع می باشد.

خانم جعفری قدوسی افزود:هیئت، قبله‌یابی، نجوم در قرآن، آلات رصدی، زندگی‌نامۀ منجّمان، گاه‌شماری و تقویم، استهلال، جداول نجومی از جمله موضوعات موجود در این نرم افزار می باشد.

وی از متن پیاده سازی شده 26 عنوان نسخه خطی مهم برای اولین بار، در این نرم افزار خبر داد و گفت: ارائه آثار نجومی دانشمندان نامداری همچون؛ اقلیدس، ابن‌هیثم، ابن‌سینا، ابن‌طاووس، ابن‌قتیبه، ابوریحان بیرونی، محمد‌بن‌جابر بتّانی، موسی‌بن‌نوبخت، شاذان‌بن‌جبریل قمی، خواجه نصیر‌‌الدین طوسی، قطب‌‌الدین شیرازی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، علاءالدین قوشچی، عبدالعلی بیرجندی از جمله این آثار می باشد.

وی افزود: آثار دانشمندان دیگری از جمله؛ نظام‌الدین أعرج نیشابوری، شمس‌الدین وابکنوی، بهاء‌الدین عاملی (شیخ بهایی)، ملّا مظفّر گنابادی، ابواسحاق کوبنانی، محمدکیاء گرگانی، م‍ح‍مدب‍ن‌‌م‍س‍ع‍ود م‍روزی‌ ب‍خ‍اری‌، عبدالجبار خجندی، آیت‌الله شعرانی، آیت الله حسن‌زادۀ آملی در این نرم افزار درسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

این محقق و پژوهشگر معاونت تهران مرکز نور به معرفی قابلیت ها و امکانات این نرم افزار پرداخت و گفت: "اتصال میان متن خوانش‌شدۀ نسخ به تصاویر خطّی متناظر با آن‌ها"، " معرفی منجمان و مؤلفان آثار تاریخی مندرج در نرم‌افزار"، "فهرست‌نویسی تخصصی منابع و نسخه‌های خطّی موجود در برنامه" از جمله این قابلیت ها می باشد.

لازم به ذکر است، این نرم افزار به زودی از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عرضه خواهد شد.

علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاع از عرضه این محصول جدید به فروشگاه مجازی مرکز نور به نشانی www.noorshop.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام  313/17

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha