پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم انقلابی باید مراقب باشند ممکن است این شیطنت از سوی دشمن طراحی شده باشد تا اختلافات بین جامعه اسلامی را از این طریق دامن بزنند.

به گزارش خبر گزاری «حوزه»،آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عصر امروز در نشستی خبری که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزارشد ، با اشاره به اتفاقات به وجود آمده در فرودگاه جده عربستان،  اظهارداشت: حادثه پیش آمده هتک حرمت به شیعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

عضو جامعه مدرسین  افزود: این حادثه موجب جریحه دار شدن مردم انقلابی ایران اسلامی و مسئولین نظام شد و این موضوع یک حادثه معمولی نبود؛ بلکه این حرکت دشمنی آشکار با نظام مقدس جمهوری اسلامی و شیعه است.

وی اظهار داشت: این حوادث که در عربستان اتفاق می افتد؛ مانند بعضی امام جماعت ها که به خود جرأت می دهند در تریبون نماز جمعه مردم را علیه شیعه تحریک کنند و با توهین های که علیه مبانی شیعه می کنند نشان دهندۀ عمق فاجعه در عربستان علیه نظام جمهوری اسلامی و مذهب حقه تشیع است.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطر نشان ساخت: مسئولین نظام موضع قاطعانه ای در برابر این حرکت رژیم آل سعود بگیرند؛ اگرچه تا کنون هم این کار را انجام داده اند.

وظیفه رسانه ها

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در کنار این موضع گیریها باید کار رسانه ای علیه این حرکت ضد ارزشی عربستان شود تا اعتبار این کشور که از قبل هم چندان اعتباری در جامعه اسلامی نداشته از این هم ضعیف تر شود.

وی افزود: مردم دنیا باید بدانند رژیم آل سعود خادم الحرمین نیست، بلکه خادم دروغین حرمین  است.

عضو جامعه مدرسین به سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمود «حمله  عربستان به یمن مانند حمله اسرائیل به غزه است» اشاره کرد و ابراز داشت: این سخن ایشان تشبیه بسیار درستی است به هر حال باید عمل زشت رژیم وهابیت در دنیا بیان شود تا موجب بی آبروی  بیشترخادم الحرمین دورغین شود.

بعد فقهی عمره

 وی به بُعد فقهی عمره نیز اشاه کرد و خاطر نشان ساخت: از لحاظ فقهی بخواهیم این موضوع را مورد بحث قرار دهیم باید بگویم در شرائط کنونی که هم خوف خطر بسیار جدی است و از سویی مورد وهن برای اسلام است؛ معلوم نیست این عمل مستحب باشد؛ بلکه ممکن است با وجود این شرائط فتوای به حرمت هم داده شود.

این شیطنت از سوی دشمن است

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: مردم انقلابی باید مراقب باشند ممکن است این شیطنت از سوی دشمن طراحی شده باشد تا اختلافات بین جامعه اسلامی را از این طریق دامن بزنند. در  اسلام فرقی بین عرب و عجم نیست و آنهایی که این کارها را انجام می دهند؛ قطعا به دنبال اجرای نقشه خود هستند.

 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)گفت:  این حق قانونی مردم انقلابی است و لازم است هر چه زودتر این افراد  مورد عقوبت قرار بگیرند و باید دولت عربستان رسما از مردم ایران اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی  عذر خواهی کند؛ نه عذر خواهی ظاهر سیاسی؛ بلکه باید قبح عمل را به روشنی اعلام کند.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: باید با عذر خواهی خود کاری کنند تا مردم ایران اسلامی اطمینان کنند که دیگر چنین حرکتی از سوی این رژیم تکرار نخواهد شد این حق مردم است.

 وی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) پرداخت و گفت:

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‎های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به خصوص مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی گفت: این مرکز به دنبال اهمیت و ضرورتی است  که به دنبال بروز و ظهور مباحث کلامی و همچنین شبهات جدید تاسیس شد و تا کنون مدرسان قوی در حوزه مباحث کلامی و اعتقادی و فقهی به حوزه تحویل داده است.

آیت الله فاضل بیان کرد: این مرکز امسال گروه سوم آموزشی خود را نیز پذیرش کرد که 16 سرفصل آموزشی نیز در دستور کار آموزش ویژه ترم یک و همچنین 21 سرفصل آموزشی ویژه فصل دوم تعریف شده است.

تالیف 40 کتاب

وی گفت: تاکنون 25 مقاله، 40 کتاب کتابشناسی شده و 14 حدیث، بازشناسی و پژوهش شده است و هم اکنون 14 نفر در گروه پنجم، 35 نفر در گروه چهارم و 10نفر در گروه ششم مشغول به تحصیل هستند.

عضو جامعه مدرسین افزود:  مرکز فقهی تاکنون 50 مجتهد و یا قریب به مجتهد را پرورش داده است و هم اکنون آثار علمی شاگردان این مرکز و اساتید امروز حوزه‎های علمیه ایران و خارج از کشور به جریان سازی می‎پردازد.

وی ادامه داد: پژوهش در حوزه تسلیحات کشتار جمعی، حقوق بشر، حقوق بشردوستانه، فقه کودک، فقه لقاح مصنوعی و... از جمله پژوهش‎های کاربردی این مرکز بوده است که بسیاری از آنها برای اولین بار در حوزه‎های علمیه ما انجام شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با  بیان این که این مرکز  کادر سازمانی مناسبی دارد، گفت: شورای پژوهشی، آموزشی و فضای مجازی مناسبی در این مرکز گردهم آمده‌اند تا بتوانند به خوبی در برابر شبهه‌افکنی‌های دشمن ایستادگی کنند و تا کنون در بخش فضای مجازی ارائه 25 مقاله برای پاسخ به 20 شبهه و 15 مورد حدیث‌شناسی انجام شده است.

آیت‌الله فاضل‌ داعش را تهدیدی برای مجموعه بشریتبرشمرد و بیان داشت: نیروهای گروهک تروریستی داعش می‌خواهند اعتقادات و راه سلفی را در پیش بگیرند به همین علت در کنار فعالیت‌های آموزشی این مرکز 16 همایش و 15 نشست علمی با موضوع مفهوم‌شناسی و جریان‌شناسی سلفی‌گری برگزار شده که نیازهای جامعه اسلامی بوده است.

وی در ادامه به حضور جمعی از اساتید برجسته الازهر مصر در  مرکز  فقهی ائمه اطهار(ع)اشاره و خاطرنشان کرد: این اساتید ارتباط میان حوزه علمیه قم و الازهر مصر هستند و این ارتباط مدیون حرکت‌های پژوهشی و علمی  است، زیرا در این مرکز معارف اهل بیت(ع) را به استفاده از آموزه‌های قرآنی به اثبات رسانده‌ایم.

استاد حوزه علمیه قم  از تهیه موسوعه عقاید ائمه اطهار(ع) در دو جلد خبرداد و یادآورشد: در سال جاری برای تکمیل این موسوعه در 15 جلد تلاش و مباحث دیگر از جمله بررسی عقاید برخی از ادیان مورد توجه قرار می‌‌گیرد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha