جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
1

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی گفت: المصطفی بر هویت مشترک اسلامی تأکید داشته و در خصوص دوری از تعصبات فرقه‌ای و مذهبی و تعاملات مذهبی اهتمام دارد.

به گزارش  خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار «شخی شافعی»، امام جمعه بانکوک و معاون شیخ‌الاسلام تایند و هیئت همراه،  با اشاره به  جایگاه علم و پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های ایران خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آزادی از قید استکبار، با وجود مشکلات زیاد، مانند جنگ، فشارهای سنگین سیاسی و...، که استکبار به ملت ایران تحمیل می‌کرد، مقاومت نمود و در برابر زورگویی‌ها ایستاد و در ادامه، نقشه‌های بسیار مهم علمی طراحی کرد و گام‌های بلندی در این عرصه برداشت.

وی، با بیان این که پیشرفت‌های ما در پرتو اراده قوی ملت و نظام اسلامی‌مان پدیدار شده، گفت: امروزه، در ایران، نزدیک به پنج‌میلیون دانشجو مشغول به تحصیل در بیش از دوهزار دانشگاه و واحد‌ دانشگاهی هستند که در بیش از پانصد شهر کشور پراکنده است، البته بیش از نیمی از آنان را نیز بانوان تشکیل می‌دهند.

رئیس جامعه‌المصطفی، با اشاره به این که تقریباً نیمی از دانشجویان ایران، در دانشگاه‌های خصوصی درس می‌خوانند، اظهار داشت: در دانشگاه‌ها، صدهزار نفر استاد یا عضو هیئت علمی هستند که به تدریس اشتغال دارند. همچنین چهار مجموعه دولتی، متولی اداره مراکز علمی و دانشگاه‌ها هستند: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، که صد دانشگاه را زیر نظر دارد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که بیش از 1800 دانشگاه را مدیریت می‌نماید، وزارت آموزش و پرورش، که افزون بر سرپرستی دانش‌آموزان، تعدادی از دانشگاه‌ها را نیز زیر نظر دارد، معاونت علمی در ریاست جمهوری، که تکنولوژی‌های امروزی را مدیریت کرده و سرمایه‌گذاری عظیمی در این زمینه داشته است.

وی، با اشاره به فعالیت بیش از صد مرکز تحقیقاتی، فناوری و تکنولوژیکی در ایران، تصریح کرد: ایران در بیش از ده رشته از علوم جدید، رتبه‌های بالایی در جهان دارد؛ برای نمونه، ایران در زمینه نانو، رتبه هفتم دنیا را در اختیار دارد. همچنین در رنکینگ‌های بین‌المللی نیز رتبه رشد علمی ایران در خاورمیانة اول و گاهی، دوم ارزیابی می‌شود و در سطح جهان نیز در رتبه هفدهم تا بیستم هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، در ادامه، به برخی از سیاست‌های علمی و تحقیقاتی ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا نگاهی راهبردی و کلان به حوزه علم و فناوری داشته باشد و در همین راستا سند‌ها و نقشه‌هایی را نیز تولید کرده است. تمام فعالیت‌های ما تحت اشراف شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و این شورا به همه پیشرفت‌های علمی کشور اشراف دارد.

وی افزود: در این سندها، حرکت علمی ایران طراحی و تا بیست سال آینده معلوم شده است.

رئیس جامعه‌المصطفی، عدالت علمی و آموزشی بین همه اقوام، مذاهب و مناطق کشور را یکی دیگر از سیاست‌های علمی ایران اسلامی خواند و با تأکید بر اهتمام ایران به عدالت آموزشی از نظر جنسیت بیان کرد: دختران و پسران، به طور مساوی، به فرصت‌های علمی دسترسی دارند و در سال‌های اخیر، آمار گرایش بانوان به تحصیلات دانشگاهی، بیش از پسران بوده است.

تأکید بر تحصیلات تکمیلی، یکی دیگر از سیاست‌های علمی ایران به گفته رئیس جامعه‌المصطفی بود؛ وی گفت: کمتر رشته‌ای در دانشگاه‌های دنیا وجود دارد که در ایران تدریس نشود. امروزه، 000/200/1 نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به سرمایه‌گذاری ایران در حوزه تحقیق و تولید علم و فناوری‌های گوناگون، خاطرنشان ساخت: امت اسلامی باید به سرچشمه‌های اصلی علم دست یابند. در همین راستا ما هم می‌کوشیم به صورت بومی تولید علم نماییم و به سطوح بالای علمی برسیم. از سوی دیگر، به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و انطباق علوم اجتماعی و انسانی با موازین اسلامی، که از مغرب‌زمین آمده، تأکید می‌ورزیم.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی افزود: در زمینه مسائل علمی و فناوری، می‌خواهیم بین‌الملل اسلامی را شکل دهیم. جهان اسلام باید روابط علمی بهتری داشته باشد. تجربیات علمی ما برای همه جهانیان و به ویژه مسلمانان مفید است.

رئیس المصطفی، با بیان این که همه کشورهای اسلامی باید ارتباطات علمی‌شان را گسترش دهند، ابراز کرد: پیشرفت‌های علمی ایران، در کنار ده‌ها شاخصه دیگر در حوزه‌های گوناگون، در دوره‌های بسیار سخت و به شکل مستقل به دست آمده. این روش، الگویی برای همگان به شمار می‌رود که بدانند می‌توان مستقل بود و روی پای خویش ایستاد و به قله‌های پیشرفت و ترقی دست یافت.

وی گفت: کسی که ایران را از طریق رسانه‌های غربی بشناسد، درخواهد یافت که با واقعیت‌هایی که در این دیدار گفته شد، بسیار فرق دارد. دشمنی‌ها مانع می‌شود که تجربیات موفق ما را ارائه نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، در بخش دیگری از سخنانش، درباره مراکز و حوزه‌های علوم اسلامی اظهار داشت: نزدیک به دو‌هزار مؤسسه، مدرسه و حوزه علمیه در ایران مشغول فعالیت‌اند که 120 هزار  نفر در آنها درس می‌خوانند. از این تعداد، حدود صدهزار نفر مربوط به حوزه‌های شیعی و بیش از بیست‌هزار نفر مربوط به حوزه‌های اهل سنت هستند. همچنین ده‌هزار استاد نیز به تدریس در آن مشغول‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تحصیل بیش از شصت‌هزار نفر در زمینه علوم اسلامی در قم، گفت: در ایران، رشد حوزه‌‌های علمیه و مدارس دینی، برای همه مذاهب اسلامی بوده و در رعایت عدالت از نظر توسعه مدارس دینی، مذاهب مختلف اسلامی مدنظر بوده‌اند. خرسندیم که حوزه‌های ما از نظر رشته‌‌ای، بسیار گسترش یافته و تخصص‌های بسیار زیادی پایه‌ریزی شده است.

رئیس ‌‌المصطفی، ضمن تأکید بر مطالعات تطبیقی بین اسلام و اندیشه غرب و ادیان دیگر در حوزه‌های گوناگون مانند فلسفه، علوم اجتماعی، علوم انسانی و...، در بخش سوم سخنانش، با اشاره به اهمیت جامعه‌ا‌‌لمصطفی، تصریح کرد: جامعه‌المصطفی نهاد بزرگ علمی بین‌المللی است که از درون تجربیات حوزه جوشیده و از تجربیات جدید دنیا نیز استفاده کرده است. امروزه، سی‌هزار نفر از 120 کشور دنیا از جامعه‌المصطفی دانش‌آموخته شده‌اند، ضمن این که سی‌هزار نفر نیز از 120 کشور مشغول تحصیل هستند.

وی، با اشاره به عضویت سه‌هزار نفر در هیئت علمی المصطفی و ارائه 150 رشته در حوزه علوم اسلامی و انسانی، اظهار داشت: افزون بر ایران، در پنجاه کشور دنیا فعالیم. تاکنون، از بیش از سه‌هزار پایان‌نامه در مقطع ارشد و دکتری دفاع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، در ادامه، از انتشار چندهزار اثر به بیش از سی‌ زبان در جامعه‌المصطفی خبر داد و ضمن اشاره به انتشار پنجاه عنوان مجله در المصطفی، در داخل و خارج کشور، تصریح کرد: جامعه‌المصطفی با بیش از پنجاه دانشگاه جهان تفاهم‌نامه امضا کرده و با آنها همکاری علمی دارد. افزون بر این، پنج اتحادیه جهانی دانشجویی و دانشگاهی بین‌المللی عضو است.

رئیس جامعه‌المصطفی ادامه داد: المصطفی نگاه جامع و تمدنی به اسلام و همه قلمروهای معارف اسلامی، عقلی و فلسفی دارد. اسلام، دین جامعی است و نگاه عقلانی و فلسفی به مشکلات و مسائل جهان اسلام داریم.

وی، با بیان این که یک‌سوم از دانشجویان ما پیرو مذاهب اهل سنت هستند، گفت: المصطفی بر هویت مشترک اسلامی تأکید می‌ورزد و بر دوری از تعصبات فرقه‌ای و مذهبی اهتمام دارد و بر تعاملات مذهبی پای می‌فشرد. مذاهب اسلامی نباید برای تغییر مذهب یکدیگر بکوشند. همه مسلمان‌ها باید بدانند که هویت اسلامی مشترک دارند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی، به گرفتاری برخی از مسلمانان در دام توطئه‌های دشمنان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: جامعه‌المصطفی بر عدالت‌خواهی و مبارزه با ستم تأکید می‌کند. در این مسیر، نباید عقلانی بودن و گفت‌وگوی بین ادیانی را از یاد ببریم.

وی، در پایان، فعالیت‌های اسلامی را در تایلند بسیار خوب ارزیابی نمود و اعلام کرد که جامعه‌المصطفی آماده همکاری با مسلمانان و مراکز اسلامی تایلند در زمینه‌های دینی، علمی و... است.

رئیس المصطفی اظهار داشت: امیدوارم مسلمانان تایلند تجربه موفقی ارائه دهند تا از نظر علمی پیشگام باشند. همچنین روابط بین مسلمانان دوستانه باشد و با دولت تعامل سازنده و قوی برقرار سازند. افزون بر این، ارتباط قوی با جریانات و مراکز علمی دنیای اسلام داشته باشند. گفت‌وگوی سازنده بین اسلام و بودیسم، یکی از مسائل مهم پیش روی مسلمانان تایلند است. ما، همواره، به دانش‌آموختگانمان سفارش می‌کنیم که در مسیر توسعه، تعالی و پیشرفت قرار داشته باشند.

شایان ذکر است، در این دیدار، معاون شیخ‌الاسلام تایلند نیز با ابراز خرسندی از حضور در جامعه‌المصطفی، ایران را پیش‌قدم در راه وحدت اسلامی توصیف کرد و با اشاره به مشترکات فراوان مسلمانان، از اهتمام مسلمانان تایلند به تقویت وحدت اسلامی سخن گفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha