جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استادی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: کسی که بخواهد با تفسیر المیزان آشنا شود، باید از روش تفسیری علامه طباطبایی به خوبی آگاهی داشته باشد و بداند از نظر ایشان، تفسیر قرآن با قرآن و با نگاه به روایات درست در این مسیر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله رضا استادی عصر امروز در درس تفسیر خود که در دارالقرآن علامه سید محمد حسین طباطبایی برگزار شد، با بیان این که علامه طباطبایی در کنار تفسیر قرآن با قرآن، ‌از روایات نیز بهره برده است، تصریح نمود: برخی به علامه چنین تهمت زده‌اند که ایشان معتقد بود ما در تفسیر قرآن به حدیث نیاز نداریم؛ در حالی که ایشان می‌گوید ما باید به آیات بنگریم و خودمان نیز چیزهایی را می فهمیم و در این مسیر به روایات مراجعه می‌کنیم، اگر درست بود، آن را می‌پذیریم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: بر اساس دیدگاه علامه، برخی مفسران، ابتدا بحث علمی و فلسفی می‌کنند و بعد به سراغ آیات قرآن می‌آیند و آن را به گونه‌ای تفسیر می کنند که نظرشان تأیید شود، این گروه از مفسران، راه را به اشتباه رفته اند.

وی  گفت: گروهی از مفسران آیات قرآن را از طریق خود آیات قرآن کریم تفسیر می کنند، این روش مورد تأیید و استفاده علامه طباطبایی بود؛ معنی و تفسیر آیات را بر اساس توصیه تدبر در قرآن کریم، از آیات شبیه آن استنباط می کنیم.

آیت الله استادی ادامه داد: کسی که بخواهد با تفسیر المیزان آشنا شود، باید از روش تفسیری علامه طباطبایی به خوبی آگاهی داشته باشد و بداند از نظر ایشان، تفسیر قرآن با قرآن و با نگاه به روایات درست در این مسیر است.

وی با رد این ادعا که گفته می شود علامه طباطبایی مبدع تفسیر قرآن با قرآن بوده است، گفت: همانطور که خود علامه بیان داشته اند، تفسیر آیه با آیه در گذشته نیز بوده است، ولی این که این روش تفسیری در تمامی آیات رعایت شود، روشی بود که در المیزان به کار گرفته شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که عنایت تفسیر قرآن با قرآن در هیچ تفسیری مانند تفسیر المیزان نیست، گفت: انس و تسلط کامل علامه طباطبایی با قرآن کریم، موجب شد که تفسیر آیات به آیات به درستی انجام شود.

وی با تأکید بر این که تمامی آنچه یک فعال قرآنی نیاز داشته باشد، در تفسیر المیزان وجود دارد، اظهار داشت: ظلم است کسی بخواهد تفسیر بنویسد یا تفسیر بگوید ولی به المیزان مراجعه نکند.

آیت الله استادی ادامه داد: در تفسیر المیزان آیات ولایت به نفع اهل بیت علیهم السلام به خوبی تشریح و تفسیر شده است و علامه در این کتاب ارزشمند خود پاسخ شبهه افکنان در این آیات را بدون این که نامی از آنها ببرد، به خوبی و به صورت جامع داده است.

وی در پایان افزود: علامه طباطبایی تفسیر المیزان را در 20 سال زندگی خود به نگارش درآورد و در نهایت توانست اثری ماندگار از خود به جای برگذارد.

انتهای پیام// 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha