جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت‌الله شفیعی / عضو خبرگان رهبری

حوزه/ آیت الله شفیعی، با اشاره به چهاردهم رمضان، سالروز شهادت مختار ثقفی ، به برخی از شبهات موجود در باره ایشان پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق ماه ضیافت الهی، به چهاردهم رمضان، سالروز شهادت مختار ثقفی اشاره کرد و افزود: تهمت های بسیاری به مختار ثقفی زده شد که این تهمت ها به سبب عملکرد و روحیه انقلابی وی بوده است.

استاد  حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که مختار ثقفی، در سال هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه متولد شد، اظهار داشت: مختار در سال ۶۷ به وسیله لشکر زبیر در جنگی نابرابر به شهادت رسید.

آیت الله شفیعی، با اشاره به لقب «کیس» که امام علی(ع) به مختار داد، تصریح کرد: در دوران کودکی و در دیداری، امام علی(ع) دستان خود را بر سر مختار کشید و فرمود «یا کیس» و به همین سبب مختار به باهوش و زیرک شهرت یافت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به شبهه ای مبنی بر راه اندازی فرقه کیسانیه از سوی مختار اشاره کرد و افزود: اگر مختار پایه گذار این فرقه بود، نامش را فرقه ی مختاریه می گذاشت.

اقدامات مختار با هماهنگی امام سجاد صورت می گرفت

استاد  حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که مختار تابع اهل بیت(ع) و معتقد به امامت امام سجاد(ع) بود، اظهار داشت: مختار تمام کارها و اقدامش را با هماهنگی و زیر نظر امام سجاد(ع) صورت می گرفت.

وی با بیان این که شبهه ای دیگر مبنی بر نبوت مختار وجود دارد که این مسئله نیز کذب و از اساس دروغ است، تصریح کرد: نام مأمور اطلاعاتی مختار جبرئیل بود و مختار در برخی مواقع می گفت که جبرئیل به من خبررسانده و به سبب این که جبرئیل پیامبرسان وحی بود مردم تصور می کردند که مختار ادعای نبوت کرده است.

استاد پژوهشگر دینی، در ادامه تصریح کرد: روزی فرزند مختار نزد امام محمدباقر(ع) رفت و به امام گفت که مردم حرف های زیادی در مورد پدرم می زنند و امام فرزند مختار را نزدیک خود کرد و سه مرتبه فرمود خدا پدرت را رحمت کند.

آیت الله شفیعی، با اشاره به سخنان ائمه اطهار علیهم السلام در تأیید حرکات و اقدامات مختار اظهار داشت: امام باقر(ع) در سخنی دیگر در وصف مختار فرمود «مختار انتقام خون مظلوم را گرفت و قاتلان ما را به هلاکت رساند.»

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که علمای بسیاری در تأیید مختار ثقفی کتاب نوشتند، گفت: مختار از قبلیه بنی ثقیف بود و سر وی را پس از شهادت از تن جدا کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha