جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله العظمی مظاهری

حوزه/ صلح امام مجتبي(ع) در مقابل معاويه كه هدفي جز نابودي تشيع نداشت، به اندازه قيام عاشورايي سیدالشهدا(ع) در مقابل يزد صفتان، در حفظ اسلام و تشيع مهم بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري«حوزه»، در اصفهان، حضرت آيت الله مظاهري، در  ادامه سلسله سخنراني هاي خود در ماه مبارك رمضان، صبح امروز در مسجد اميرالمومنين(ع) با تبریک فرارسیدن سالروز ميلاد باسعادت امام حسن مجتبي(ع)، اظهار كردند: با بررسي سيره اهل بيت(ع) در خواهيم دريافت كه همه ائمه اطهار(ع) داراي ويژگي هاي برجسته اي هستند كه توجه به آنها از ضروريات است و امام حسن مجتبي(ع) نيز اين قاعده مستثني نبوده است.

*اطاعت از خدا عزت آفرين است

اين مرجع تقلید با بيان روايتي از امام حسن مجتبي(ع)، افزودند: چنانچه مسلماني خواهان منزلت و شخصيت اجتماعي است بايد بتواند قلوب مردم را تسخير كند و به عبارتي بر قلوب مردم حكومت كند، چنانچه بخواهد در ميان امت عزيز شود بايد خود را به سلاح تقوا مجهز سازد و از پوشيدن لباس معصيت پرهيز كند و لباس اطاعت از خداوند را كه عزت آفرين است، بر تن كند.

*صلح عاشورایی

ایشان با بیان این که صلح امام حسن مجتبي(ع) و بررسي ابعاد مختلف آن، يكي از نقاط برجسته سيره و زندگي آن حضرت است، ابراز داشتند: حقيقت امر آن است كه صلح حضرت همچون قيام عاشورايي امام حسين(ع) در مكتب شيعه مهم و در تاريخ هدايتگري مسلمان حائز اهيمت است.

معظم له ادامه دادند: متاسفانه عده اي بر اين انديشه هستند كه صلح امام حسن(ع) اهميتي نداشته و فقط قيام عاشورايي امام حسين(ع) موجبات صيانت از مكتب تشيع را فراهم آورده، واقعيت آن است كه صلح امام مجتبي(ع) در مقابل معاويه كه هدفي جز نابودي تشيع نداشت، به اندازه قيام عاشورايي سیدالشهدا(ع) در مقابل يزد صفتان، در حفظ اسلام و تشيع مهم بوده است.

*ائمه اطهار(ع) وظايف خود را مي شناختند

رئیس حوزه علميه اصفهان با مطرح كردن اين مطلب كه برخي از افراد از سر ناداني، كم فهمي ديني و نداشتن عمق تفكر ديني، شبهاتي چون به چه دلايلي امام حسن (ع) صلح كرد و زير بار اين كار رفت و يا چرا امام حسين (ع) با علم به شهيد شدن خود و خانواده، پا در صحراي كربلا براي دفاع از اسلام نهاد، را بيان مي كنند، خاطرنشان كرد: به طور يقين همه ائمه اطهار(ع) وظايف خود را مي شناختند و به آنها به طور كامل عمل كردند.

حضرت آیت الله مظاهری یادآور شدند: تفاوت وظيفه و عملكرد ائمه معصومين(ع) دليل زير سئوال بردن عملكرد ديگر امامان شريف نمي شود، اگر امام حسن(ع) صلح كرد، قطعا وظيفه اش براي حفظ مكتب تشيع در برابر ظالمين اين بوده و قيام عاشورايي امام حسين(ع) نيز براي صيانت از ارزش هاي اسلامي و اصول تشيع بوده است.

*اعتبار تشیع

معظم له افزودند: هدف اصلي و ثابت همه ظالمان و حاكمان زورگو و ظالم چون يزيد و معاويه در طول تاریخ، نابودي و حذف اسلام ناب و حقيقي بوده و ائمه معصومين(ع) با تدابير حكيمانه و تلاش مجدانه و دلسوزانه خود از طريق روش هاي مختلف، مانع از رسيدن ظالمان به اهداف شومشان شدند و امروز تشيع به اين جايگاه و اعتبار رسيده است.

معظم له تصریح کردند: اصولي كه ما بايد از سيره ائمه معصومين(ع) به ویژه امام حسن مجتبي(ع) فرا بگيريم اين است كه وظيفه يك مومن و مسلم، شناخت وظيفه اصلي براي حفظ و صيانت از اصول  اسلام ناب محمدي و مكتب زنده تشيع است و پس از شناخت، عمل به آن وظيفه مهمترين اولويت است، قيام عاشورايي و صلح هر دو در يك راستا و با هدف حفظ اسلام و تشيع بوده است.

*درصیانت از اسلام ناب کوتاهی نکنیم

این مرجع تقلید در پايان با هشدار نسبت به تشكيل گروهك‌هاي تكفيري و سلفي كه درصدد خدشه زدن به مكتب تشيع و اسلام ناب هستند، گفت: حفظ وصيانت از اصول اسلام و مكتب شیعه و همچنين تقويت تشيع در جهان امروز، وظيفه همه ماست و كوتاهي نسبت به آن جايز نيست.

313/38

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نیلوفر IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    0 0
    خیلی بدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددبود