شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تکریم اساتید تفسیر

اشاره؛ یکشنبه شب هفته جاری با حضور آیت الله مرتضی مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، مراسم تجلیل از اساتید مفسر قرآن کریم که در قالب طرح مشترکی از سوی مجمع عالی تفسیر قرآن و نیز سازمان تبلیغات اسلامی کشور در ماه رمضان امسال به مراکز استان های کشور اعزام شدند،در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد. در حاشیه این مراسم فرصتی دست داد تا با تنی چند از این اساتید حوزه گفتگوی کوتاهی داشته و ضمن اشاره به حال و هوای این طرح ویژه، درباره ضرورت های چنین طرح هایی، نظرات آن ها را جویا شویم.

آنچه در ادامه می آید چکیده ای از این مباحث است؛

*استقبال مردم خوب بود اما...

حجت الاسلام و المسلمین علی رحمانی سبزواری، نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که به شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی رفته بود، در خصوص برنامه های تفسیری خود در این استان اظهار داشت: در طول روزهای ماه مبارک رمضان، سه جلسه به صورت مرتب صرفاً راجع به مباحث تفسیری داشتیم؛ ضمن آن که جلسات حاشیه ای دیگری نیز در کنار آن برگزار می شد که در مجموع با استقبال خوب مردم همراه بود.

وی افزود: خوشبختانه مردم بسیار علاقه مند به مباحث تفسیری بودند و خودم احساس می کردم که ای کاش شرایطی پیش می آمد که با یک اطلاع رسانی گسترده تر، افراد بیشتری از این مباحث بهره مند می شدند؛ لذا ضروریست که در سال های آینده، فعالیت بیشتری بر روی این موضوع انجام شود؛ هر چند که امسال تجربه اول بود و طبعاً انتظار چندان بالایی هم نباید داشت.

*قرآن کتاب زندگی و سعادت است

نائب رییس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این که قرآن کتاب زندگی است و اگر قواعد این کتاب انسان ساز تبیین شود، همه به آن نیاز خواهند داشت، ابراز داشت: متاسفانه گاهی اشخاصی متصدی مباحث تفسیر قرآن می شوند که گرچه وارد این دریای عظیم شده اند؛ اما نمی توانند از آن خارج شده و بهره لازم را به خود و دیگران برسانند؛ از این رو بنده معتقدم باید کسانی متصدی این امر شوند که با قدرت بالای بیان و فهم خود بتوانند کلام شیرین قرآن را که دستورالعمل زندگی است، به مخاطبان ارائه کرده و راه سعادت را به بشر امروز نشان دهند.

*سبک زندگی قرآنی؛ حلال مشکلات بشری

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری همچنین با اشاره به این که سبک زندگی قرآنی، حلال مشکلات جامعه امروز ماست و تمام انسان ها به قرآن محتاج هستند، گفت: بیش از دو هزار آیه از این کتاب آسمانی، اختصاص به هر انسانی دارد که اگر به آن عمل کند، به سعادت حقیقی دست خواهد یافت و بی شک هر شخصی در این صراط ورود کند، پیروز است و هر که از آن خارج شود، شکست او حتمی خواهد بود.

*برکاتی که باید تداوم پیدا کند

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی، عضو خبرگان رهبری با بیان این که اعزام اساتید شاخص مفسر قرآن به 30 استان کشور، دارای آثار و برکات بسیاری بوده است، خاطرنشان ساخت: بی تردید این گونه اعزام ها مورد نیاز جامعه است و انشاالله با برنامه ریزی دقیق، در سال های آینده نیز به خوبی تداوم یابد.

*پاسخ به سؤالات و شبهات قرآنی

وی از برگزاری کارگاه های آموزشی برای بانوان مبلغه شهر تبریز در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: بررسی شبهات و پاسخ به سوالات آنان، یکی از نیازهایی است که این بزرگواران به آن احتیاج داشته و در این جلسات تلاش شد به اینگونه مباحث پرداخته شود؛ همچنین در راستای ارتقای سطح دانش و اطلاعات دینی؛ به خصوص تفسیری این افراد نیز برنامه های خوبی به مرحله اجرا در آمد.

*لزوم برنامه ریزی و هماهنگی های بهتر در سال های آینده

حجت الاسلام و المسلمین حسین اسدپور، استاد حوزه و محقق و پژوهشگر موسسه اسراء نیز که در قالب همین طرح به شهر ارومیه سفر کرده بود، این گونه به بیان نظر خویش پرداخت: با وجود عدم برنامه ریزی قبلی و تأخیر، استقبال مناسبی انجام شد و برای اجرای این مباحث، می طلبد که از قبل برنامه ریزی خوبی به عمل آمده و با مسئولان استانی؛ به خصوص نماینده ولی فقیه در استان هماهنگی های لازم صورت گیرد .

وی افزود: امروز مردم و به خصوص نسل جوان نیاز شدیدی به دریافت معارف قرآنی دارند و اجرای این گونه برنامه ها می تواند تا حدودی خلأها را در این رابطه جبران کند.

*راهی به سمت ترویج سبک زندگی قرآنی

حجت الاسلام و المسلمین خزائلی از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه نیز که به شهر رشت اعزام شده بود، اظهار داشت: استان گیلان با توجه به شرایط خاص مجاورت با مرز و همچنین فعالیت فرقه های گوناگون در آن، دارای اهمیت بسیاری است که اجرای چنین طرح های دینی و فرهنگی می تواند در هدایت مردم؛ به ویژه نسل جوان به سمت و سوی سبک زندگی قرآنی، بسیار مفید و کاربردی باشد.

*حرکتی ابتکاری و پرارزش

حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی، عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با تقدیر از ابتکار مجمع عالی تفسیر حوزه و سازمان تبلغات اسلامی کشور در رمضان امسال که 31 استاد شاخص به 31 مرکز استان در زمینه ارائه مباحث تفسیری قرآن اعزام شدند، گفت: اساتید و مفسران ارجمند در کنار مباحث تفسیری، در شب های قدر، نماز جمعه، روز قدس، نماز عید فطر و دیگر مناسبت های ماه مبارک رمضان، برنامه های بسیاری اجرا کردند که با استقبال خوب مردم همراه بوده است.

*استقبال تحصیل کرده ها و توریست ها از برنامه قرآنی حافظیه

وی با اشاره به این که در شهر شیراز چندین برنامه تفسیری روزانه داشته است، افزود: بنده علاوه بر این که ظهرها در مسجد امام موسی بن جعفر(ع) این شهر، جلسه تفسیر قرآن داشتم، برنامه ویژه ای نیز در حافظیه شیراز و کنار مقبره حافظ اجرا می کردم با عنوان «دولت قرآن» که اتفاقاً با استقبال بی نظیر و ناباورانه ای همراه بود.

این استاد حوزه اضافه کرد: حضور اقشار گوناگون که کمتر در مساجد حضور می یافتند؛ به خصوص قشر تحصیلکرده در این برنامه جالب توجه بود؛ همچنین برخی از گردشگران خارجی در آن جا حضور می یافتند و وقتی مترجم های خودشان بخشی از صحبت های بنده را در این برنامه ترجمه می کردند، آنان مشتاق شده و به سخنان گوش می دادند.

*لزوم اهتمام به اعزام های تخصصی در حوزه

این استاد حوزه همچنین به نکته مهمی نیز اشاره کرد و گفت: باید اعزام های تخصصی مورد توجه حوزه باشد که این مساله می تواند در امور خانوادگی، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، عقائد و اخلاق و غیره مطرح باشد و انصافاً حوزه اساتید خوبی در این عرصه دارد که در زمینه مباحث تفسیری تخصص لازم را داشته و بیشتر و بهتر می توانند منشأ خیرات و برکات باشند.

*نباید بر اساس ظواهر مردم قضاوت کرد

وی به استقبال بالای شیرازی ها از این طرح اشاره کرد و افزود: برخلاف آن چه شایع است، مردم شیراز، دارای جوهره دینی بسیار قوی بوده و نباید به ظواهر امر نگاه کرد؛ اما آسیبی در بخشی از فرهنگ کشور از جمله شیراز وجود دارد که با تکیه بر معارف قرآن و اهل بیت(ع) باید به مقابله با آن ها پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که شیراز حرم سوم اهل بیت(ع) در کشور است که جدای از وجود حرم مطهر شاهچراغ، به خاطر چنین مردم و مجاورینی است که بافت مذهبی شهر شیراز را تشکیل می دهند.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha