پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه / مدیر حوزه های علمیه گفت: باید قدر بزرگان حوزه امروز را بدانیم که اگر روزی دیگر در میان ما نبودند، افسوس فقدان این سرمایه ها را نخوریم.

  به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری، امشب در مراسم دوازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه  که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد اظهارداشت: شاید در هیچ مکتبی همچون اسلام این چنین سرمایه گذاری نشده است؛ قرآن 80 مرتبه از علم و عالم سخن به میان آورده؛ دانشمند فرانسوی نیز انگیزه خود را از ترجمه قرآن، همین مساله بیان کرده است.

وی افزود: در رابطه با ایمان، تقوا و استقامت، آیات امیدبخشی در قرآن بیان شده است؛ یک عالم دین، در سایه یک پشتکار عظیم، شناسنامه کلام نورانی امام کاظم(ع) می شود که در خصوص این فرد این همه برکات را ذکر کرده اند.

مدیر حوزه های علمیه گفت: این عالم خودساخته، همیشه خود را مطیع مرجعیت می دانست و این التزام را به شکل عملی بیان می کردند.

وی تصریح کرد: امام کاظم(ع) ما را به خانه بزرگانی چون علامه طباطبایی رهنمون می سازند که با قرآن، به شبهات پاسخ داده و شک ها را به یقین مبدل کرده اند و راهگشای زندگانی ماست.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: شاگردان برجسته ایشان بیان می کردند که علامه هیچگاه در زندگی خود از کلمه «من » استفاده نمی کردند.

وی افزود: علامه در شرایط فقر و ساده زیستی، همیشه با تواضع رفتار می کرد و خودشان درب منزل را برای میهمانان باز می کردند؛ یکی از شاگردان ایشان می گفت که در زمستان مشاهده کردم که ایشان در خانه از سرمای شدید می لرزید و حتی نفت نیز در خانه نداشت.

مدیر حوزه های علمیه گفت: مرحوم علامه بیان می کردند که از المیزان تعریف نکنید، زیرا ممکن است این تعاریف را باور کنم؛ همه این همایش ها برای این امر است که همه رفتارهای ما رنگ علامه را به خود بگیرد.

حوزه قدردان زحمات علامه طباطبائی است

وی تصریح کرد: علامه بیان می کند که 17 سال مشغول تحقیق بودم و شب های بهار و تابستان را تا صبح نمی خوابیدم؛ ایشان برای المیزان، 20 سال تلاش کرد و امروز باید بگوییم که حوزه قدردان شماست و تفسیر شما متن درسی ماست و این تفسیر بزرگ شمرده می شود؛ بدایه،  نهایه و اصول فلسفه و رئالیسم شما مورد مراجعه فضلای ماست.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: روزی که شما در تنهایی تفسیر می گفتید و گاهی نیز به شما اشکال می کردند ولی امروز بیش از 400 درس تفسیر در حوزه علمیه برپا می شود و همه اینها ثمره آن شجره طیبه است.

وی افزود: اگر خداوند بنده ای را برای امور بندگان بخواهد، به او شرح صدر می دهد؛ این قدرت تحمل و بردباری است که افرادی مثل علامه را پرورش می دهد؛ علامه شخصیتی فوق العاده بوده، ولی متاسفانه تا بزرگی این چنین در میان ماست، قدر او رانمی دانیم ولی پس از رحلت ایشان، حسرت می خوریم.

تفسیر المیزان  تنها تراوش فکر و اندیشه  علامه نبود

مدیر حوزه های علمیه گفت: شهید مطهری در خصوص علامه بیان می کند که تفسیر المیزان با این قدرت و قوت، تراوش فکر و اندیشه تنها نیست، بلکه این مساله سر از الهامات غیبی در می آورد.

وی تصریح کرد: علامه به پیاده روی علاقه فراوان داشت و همیشه در حال ذکر بود؛ ایشان از رفتن به سمت دنیا و منافع مادی، ما را به زهد دعوت می کنند و این مساله نشانه همان مساله ای است که امام کاظم(ع) فرمودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: علامه، 10 سال پس از بازگشت از نجف در یکی از روستاهای تبریز کشاورزی می کردند؛ خداوند این انسان را رفعت می دهد و باعث می شود که این شخصیت در قله بماند؛ ایشان اراده ای قوی و استوار داشت.

وی افزود: آیت الله سید احمد خوانساری در هنگامی که در اتاق عمل بود و زمانی که خواستند ایشان را بیهوش کنند گفت،  من نیازی به بیهوشی ندارم من به اذکار خود مشغولم و شما کار خود را انجام دهید.

مدیر حوزه های علمیه گفت: ایشان به قدری غرق در مطالعه بود که پزشکان در اواخر عمرشان گفته بودند که سلول های مغزی ایشان به قدری کار کرده اند که این سلول ها اشباع شده اند.

وی تصریح کرد: باید قدر بزرگان حوزه امروز را بدانیم که اگر روزی دیگر در میان ما نبودند، افسوس فقدان این سرمایه ها را نخوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha