جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام الویری

حوزه/ نگاه تمدنی فراتر از نگاه جهانی است، زیرا نگاه جهانی نگاه عرضی است و نظام تمدنی نگاه طولی است که گذشته و آینده را به هم پیوند می زند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری امروز در مراسم افتتاح هفته علمی «هفته تمدن نوین اسلامی» در جمکران گفت: بینش تمدنی به نحو نگریستن و نگاه کردن به همه افق های زیست فردی و اجتماعی گفته می شود.

وی افزود: در زمانی که انسان خود را در نظر می گیرد خرد ترین شکل نگرش های انسانی است ولی وقتی انسان نهاد خانواده را مبنا قرار می دهد به امور از منظرگاه خانواده نگاه می کند و خوب و بد شمردن فعالیت های مختلف را نیز از این منظر مورد مطالعه قرار می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: زمانی که فردی نگاهی ملی دارد به تحولات جامعه از دید منافع ملی نگاه می کند و به تصوراتی که در این زمینه دارد دامن زده می شود.

وی خاطرنشان کرد: نگاه تمدنی فراتر از نگاه جهانی است، زیرا نگاه جهانی نگاه عرضی است و نظام تمدنی نگاه طولی است که گذشته و آینده را به هم پیوند می زند.

استاد  دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: اگر این بینش تمدنی ایجاد شود برکاتی به بار خواهد داشت و اگر نداشته باشد آفاتی چون جزیی نگری و رواج نگاه واگرایانه و عدم بهره گیری مناسب از فرصت ها او را در بر می گیرد.

وی افزود: نگاه تمدنی به این شکلی که بیان شده ویژگی های دارد که از آن جمله می توان به خاستگاه دینی و وحیانی اشاره کرد؛ عمومیت، عدم وابستگی به خود آگاهی تمدنی، عدم تلازم با توان تمدن سازی و مدیریت تمدنی و زمان من نبودن از جمله ویژگی های بینش تمدنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: مسجد یک شکل از جایگاه تمدنی اسلامی است روابط در مسجد در سطح بالاتر تمدن اسلامی را شکل خواهد داد و انسان مسجدی انسان تمدنی است.

وی خاطرنشان کرد: بینش تمدنی بیش از توجه به گذشته بیشتر به آینده توجه دارد و نگاه خاصی به آینده خود دارد و آینده ساز است.

استاد  تاریخ حوزه بیان کرد: بایستگی های بیشن تمدنی بسیار مهم است که رعایت این موارد به تقویت بینش تمدنی به جامعه کمک می کند؛ تن دادن به واقعیت تکثر دیدگاه ها و دروی جستن از خود محوری، تحمل دیدگاه های مخالف، دوری از تنگ نظری و بداخلاقی و دل سپردن به قواعد حرکت جمعی با نگاهی همگرایانه و بر مدار آموزه های دینی از جمله این بایسته ها است.

وی افزود: ضرورت بازخوانی همه ظرفیت ها از کوچکترین تا گسترده ترین اجزای نظام جمهوری اسلامی معطوف به نقش آفرینی در یک افق تمدن نوین، دغدغه مندی نسبت به به تبیین، ترویج و نهادینه سازی بینش تمدنی به کمک انبوه ابزارهای نوین ارتباطی، رصد وضعیت دیگر تمدن های جهان و اعتنا و احترام به خیزش های تمدنی دیگر کشورهای اسلامی از جمله بایستگی های این بینش هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: مقام معظم رهبری بیان کردند که باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد اسلامی نوین بر دوش آنها است؛ یعنی نه اینکه همیشه به دنبال تصمیم گیری های دیگران باشیم بلکه باید در این زمینه نقش خود را ایفا کنیم.

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha