جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تجدید چاپ  آثار مرحوم استاد محمد شجاعی

حوزه/ شش عنوان از کتاب ‌های مرحوم استاد محمد شجاعی که مدتی در بازار کتاب نایاب شده بود، مجدداً تجدید چاپ شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»مجموعۀ شش جلدی با عناوین «عروج روح»، «تجسم عمل و شفاعت»، «بازگشت به هستی»، «قیام قیامت»، «مواقف حشر» و «خواب و نشان ‌های آن» که تاکنون شصت و سه هزار نسخه از آنها توزیع و مدتی در بازار کتاب نایاب شده بود، مجدداً تجدید چاپ شد.

چاپ پنجم مجموعۀ فوق در شمارگان هزار نسخه منتشر و روانه بازار نشر گردیده است.

* عروج روح

مرگ از دیدگاه اسلام بازگشت انسان به سوی خداوند سبحان است. با این واقعه که روح در حقیقت از عالم مجردات بوده به سوی موطن اصلی ‌اش حرکت می ‌کند. اولین عالم بعد از دنیا که در این حرکت صعودی در برابر انسان قرار دارد، برزخ می ‌باشد. برزخ محیط بر عالم ماده است و از نظام تجرد نشأت می ‌گیرد. البته درک آن از حواس مادی انسان خارج می ‌باشد مگر این که انسان با کنار زدن حجاب تعلق به ماده بتواند به ادراک و دریافت آن نائل شود. این کتاب به تعریف مرگ و حقیقت آن نیز چگونگی نظام برزخی پرداخته و آیات و روایات موجود درباره آنها را بیان می‌ کند.

* تجسم عمل و شفاعت

دو عنوان «شفاعت» و «تجسم اعمال» از مهم ترین و بحث ‌انگیزترین مباحث کلامی در حوزة معادشناسی است. به راستی شفاعت به چه معناست؟ اقسام آن کدام است و کیفیت آن چگونه است؟ آیا شفاعت با اصل توحید همخوانی دارد و یا به نوعی شرک در آن راه ندارد؟ شفاعت به چه کسانی تعلق می ‌گیرد و تجسم اعمال چگونه است؟ با توجه به قوانین جاری در نظام آفرینش، جلوه‌ گری اعمال، افکار و عقاید چگونه است؟.

* بازگشت به هستی

از نظر قرآن کریم معاد و بازگشت به سوی خداوند سجان تنها مخصوص انسان نیست بلکه در اصل اعاده کل هستی بوده و از مظاهر قدرت مطلق خداوند به شمار می ‌رود. این امر که از سنن الهی است بر چند اصل بقا، حرکت، علت و معلول و اصل نتیجه حرکت که تابع چگونگی حرکت است، مبتنی می ‌باشد. در مساله معاد، قرآن کریم به صراحت، بازگشت تمام انسان ‌ها به سوی خداوند را مطرح می‌ کند. در این بازگشت انسان ‌های صالح، ذات مقدس حق را با اسما رحمت و انسان ‌های ناصالح، خداوند را با اسما غضب ملاقات می ‌کنند.

* قیام قیامت

روزگاری فرا می‌ رسد که نظام کنونی عالم دگرگون می ‌شود، حجاب ‌ها رخت می ‌بندد و درون ‌ها هویدا می ‌شود. همه اسباب و روابط قطع شده و تنها یک اراده کارگر می‌ افتد. دادگاه عدل الهی برپا شده و همگان بر نتیجة کردة خویش در مزرعه دنیا آگاه می ‌شوند. به راستی در این واقعه هولناک چه رخ می‌ دهد؟ کیفیت آن چگونه است؟ در نفخه اول و دوم چه تغییراتی در نظام عالم  ایجاد می ‌شود؟ آیا در قیامت مجدداً روح به بدن باز می ‌گردد؟...

* مواقف حشر

مواقف حشر، یکی از عجیب ‌ترین و حیرت انگیزترین آموزه های دینی است. آن چه در این قالب آیات و روایات به دست ما رسیده، بسیار عبرت آموز و تامل‌ برانگیز است. لزوم وجود منازل حشر معنی و مفهوم‌ نامه عمل چگونگی قرائت باطن عمل، ماهیت میزان، موقف میزان، موقف حساب و منازل آن چگونگی جلوه توبه و شفاعت در موقف حساب، موقف صراط و حقیقت آن مباحثی است که تأمل و اندیشه در آن ‌ها بهترین هادی و آموزگار ما خواهد بود. در این کتاب سعی شده تا با الهام از آیات و روایات به توصیف چیستی و چگونگی هر یک از مفاهیم فوق پرداخته شود.

* خواب و نشان ‌های آن

یکی از اسرار آمیزترین و راز آلودترین پدیده‌ های جهان، خواب است. خواب یکی از نشانه ‌های الهی است که در خود حکایت ‌‌های ناگفتة بسیار دارد. خواب یکی از راه ‌های اتصال انسان با عالم دیگر است که در آن حکایت ‌ها، اشاره‌ ها و هدایت ‌های متنوعی نهفته است. البته خواب انواع گوناگونی دارد که بعضی از آنها بیانگر واقعیت ‌های آن سویی نبوده و جز قوه تخیل مبنایی دیگر ندارد. به هر حال، خواب نشانه ‌ای از عظمت پروردگار است که با تدبر در آن می ‌توان به حقایق شگرفی از این عالم راه یافت.

علاقه مندان برای تهیه کتاب ‌ها می ‌توانند با شماره تلفن ‌های: 88505402 و 88503341 تماس حاصل نمایند و یا با مراجعه به بخش خرید آنلاین از طریق پایگاه اطلاع ‌رسانی سازمان انتشارات به آدرس www.poiict.ir  اقدام نمایند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha