پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کتاب عصمت امامان از دیدگاه عقل و وحی

حوزه/ کتاب «عصمت امامان از دیدگاه عقل و وحی» به قلم ابراهیم اصغرزاده به علاقه مندان مباحث کلامی معرفی می گردد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» این اثر که حول محور مسائل عصمت امامان تنظیم و تدوین شده، ابتدا به کلیات مباحثی مثل واژه شناسی عصمت، امام، عقل و وحی در لغت پرداخته است. سپس عصمت در اصطلاح متکلمان، اشاعره و عدلیه (شیعه و معتزله) و در اصطلاح عقل گرایان مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال آن، در مورد سه مسألۀ فرعی مثل: ماهیت لطف، فرق بین عدالت و عصمت و واژه های معادل عصمت بحث گردیده است؛ و در آخر، اقوال علماء دربارۀ حدود و ابعاد عصمت امامان نقل شده است.

سپس به چهار مسألۀ اساسی و زیربنایی مثل: امکان ذاتی و وقوعی عصمت، امکان آن برای معصومین، امکان آن برای غیرمعصومین (تمام مردم) پرداخته و اشکال های منکران عصمت را نقد و بررسی کرده و سپس این سؤال مطرح شده که آیا عصمت موهوبی است یا اکتسابی؟؛ این پرسش از نظر عقلی و قرآنی مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده پس از ذکر این دلائل بیان داشته که این ها می تواند برای همۀ اهل انصاف حجت باشد؛ چون دلیل عقلی به فرقه و مذهب خاصی مربوط نیست.

در بخشی از کتاب، عصمت امامان از دیدگاه وحی بررسی شده و به آیات عهد، تطهیر، صادقین، و علم الکتاب که ابعاد عصمت در تمام عمر را شامل می شود، پرداخته است.

از میان احادیث به حدیث ثقلین، سفینۀ نوح، امان (نجوم)، اطاعت و روح القدس که بر تمام ابعاد امامان در تمام عمر دلالت می کند، استدلال شده. این آیات و روایات مجموعاً بر ضرورت عصمت امامان در دو بُعد علم و عمل دلالت دارد.

در مرحلۀ بعد به شبهات پرداخته شده و بیان می کند که هیچ کدام از شبهات مطرح شده قابلیت مقابله با دلایل ضرورت عصمت را ندارند. در نهایت نویسنده به جمع بندی مباحث مطرح شده و نتیجه گیری از آن ها پرداخته است.

کتاب «عصمت امامان از دیدگاه عقل و وحی» به قلم ابراهیم اصغرزاده در 165 صفحه منتشر شده و علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نمایشگاه دائمی کتاب: حرم مطهره حضرت فاطمه معصومه (س)، صحن صاحب الزمان (عج) مراجعه نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha