جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست علمی

حوزه/ نشست علمی «زمینه های خشونت گرایی در جهان اسلام و راهکارهای مقابله با ‌آن» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این  نشست علمی همت بدرآبادی به عنوان دبیر، عبدالامیر نبوی به عنوان مطرح کننده نظریه و عبدالوهاب فراتی به عنوان نقاد  حضور داشتند.

در ابتدا دبیر این نشست علمی با اشاره به مقوله جنگ افروزی در جهان اسلام گفت: جهان اسلام امروزه با وقایع ناگواری برگرفته از تفکر متحجرانه نسبت به دین مواجه  بوده  و شناخت عوامل موثر در شناخت ریشه های این مسایل در شکل گیری نگاه مقابل این عرصه، موثر است.

در ادامه این نشست علمی، عبدالامیر نبوی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و استاد دانشگاه به تشریح نظریه خود در زمینه عوامل خشونت گرایی در جهان اسلام و راهکارهای مقابله با آن پرداخت.

وی افزود: در این میان،  آموزه های دینی و مذهبی، نیز توصیه‎هایی در این زمینه داشته اند؛ بر این اساس برخی بر وجوه رحمانی دین تاکید داشته اند و برخی نیز با تقسیم بندیهای دو گانه حق و باطل و خودی و غیر خودی، بر استفاده ابزاری از خشونت و جنگ جهت تحقق اهداف اجتماعی و سیاسی خود تاکید کرده اند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه تصریح کرد: در این میان و در دوران معاصر اسلام گرایان رادیکال خشونت را مقدمه صلح دانسته اند و از نظر آنها آرمانشهری که در آن مومنان در آرامش و صلح به شکوفایی و سعادت نائل می شوند با توسل به خشونت و جنگ محقق خواهد شد.

وی گفت: تصویر این آرمان شهر جذاب است؛ اما مقدمه وصول و تحقق آن، خشونت و جنگ است؛ حذف همه عوامل مخل و بن بست های موجود در مسیر تحقق آن آرمانشهر با استفاده از زور و خشونت از جمله تاکیدات آنها در نظر و عمل بوده است.

وی اظهارکرد: ققنوس خوشبختی از دل آتش تنفر از بیگانه بیرون می آید و وعده دهنده   تاسیس جامعه نیکان و صالحان است؛ اما سوال این است که خشونت تا کجا مجاز است؛ توان جامعه و آحاد آن در پیگیری خشونت جهت تحقق صلح تا کجاست و آیا در یک نسل خاتمه می یابد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: خشونت‎های گسترده گروه‎های اسلام گرایانه رادیکال القاعده و داعش نمونه‎ای از این دست تلاش‎های بشری است که وعده تحقق جامعه مومنان را با ابزار جنگ ممکن می‏ داند.

در ادامه این نشست علمی عبدالوهاب فراتی به نقد این نظر پرداخت و در ادامه نیز شرکت کنندگان این نشست به تشریح سوالات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha