جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
هاشمیان

حوزه/ فرمايشات مقام معظم رهبري در مورد كرسي هاي آزاد انديشي راهبرد اصلي جامعه است و اولين لازمه اجراي اين طرح، بالا بردن ظرفيت و تحمل در مديران و مسئولين است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمين سيد سجاد هاشميان در نشست شوراي جامعه با اشاره به روايتي از امام موسي كاظم(ع) در مورد محاسبه نفس، بيان كرد: امام كاظم(ع) مي فرمايند از ما نيست كسي كه هر روز محاسبه نفس نداشته باشد و اين فرمايش، تذكر و اخطاري است جدي به ما.

وي افزود: اين كه امام مي فرمايند از ما نيست يعني دروغ مي گويد كه شيعه است يا دروغ مي گويد كه محب ما اهل بيت است.

مدير جامعه الزهرا(س) اضافه كرد: محاسبه نفس يك بعد شخصي دارد كه خيلي مهم است و يك بعد سازماني دارد كه شايد اهميتش از بعد شخصي محاسبه نفس كمتر نباشد چرا كه در رفتارهاي نادرست سازماني نه تنها انسان از رشد و كمال معنوي باز مي ماند بلكه بار سنگين حق الناس نيز به آن افزوده مي شود.

حجت الاسلام والمسلمين هاشميان تصريح كرد: در يك سيستم تشكيلاتي مسائل اخلاقي ركن كار محسوب مي شود و سازماني كه در آن اخلاق سازماني رعايت نشود عمر طولاني نخواهد داشت و از هم مي پاشد.

وي با اشاره به ضرورت برخورداري مديران از هوش اخلاقي گفت: هوش اخلاقي يعني تشخيص درست از نادرست و مدير باهوش مديري است كه تصميم گيري هاي تاثير گذار خود را با زمان بندي مناسب و توجه به اقتضائات اتخاذ مي نمايد.

حجت الاسلام والمسلمين هاشميان افزود: ممكن است ما انسان هاي دينداري باشيم و از توان و هوش علمي قابل قبولي هم برخوردار باشيم، اما اين براي مديريت كافي نيست.

مدير جامعه الزهرا نسبت ميان هوش اخلاقي و خطاهاي مديريتي را معكوس عنوان كرد و گفت: يك مدير موفق برخوردار از هوش اخلاقي عادلانه و بر اساس تعهد سازماني عمل مي كند و رفتارهايش موجب اطمينان خاطر همكاران شده، مشاركت و همدلي را نهادينه مي سازد.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان احساسي عمل كردن را يكي از خطاهاي مديريتي بيان كرد و گفت: مديري كه همكاران او هر روز منتظر رفتار جديدي از او باشند مدير موفق نخواهد بود

وي رفتار هاي تند و تحقير آميز، حمايت و مخالفت هاي مستبدانه، ملتهب كردن فضا با انتقادات تند و بي جا را از نشانه هاي ضعف مديريتي قلمداد نمودند.

مدير جامعه الزهرا اضافه كرد: همه موجودات عالم در حال تاثير و تاثر بر يكديگرند و در يك سازمان، همه اجزاي بزرگ و كوچك بر هم اثر مي گذارند و ما براي تاثير گذاري مثبت بر ديگران مي بايست ابتدائاً خودمان را اصلاح كنيم.

وي بيان كرد: تاثيرگذاري بزرگاني چون حضرت امام و شهيد مطهري به واسطه خود سازي و تهذيب نفس آنان بود. حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان افزود: كار در جامعه دقيق و حساس مي باشد، تربيت نسل آينده به عهده مديراني است كه به طور مستقيم با طلاب ارتباط دارند و راه آن تربيت نفساني خود و رسيدن به نقطه تعادل اخلاقي در جهت نيل به تصميمات عاقلانه و عادلانه مي باشد.

وی در ادامه  فرمايشات مقام معظم رهبري در مورد كرسي هاي آزاد انديشي را راهبرد اصلي جامعه عنوان كرد و گفت: اولين لازمه اجراي اين طرح بالا بردن ظرفيت و تحمل در مديران و مسئولين جامعه است.

وي در پايان گفت: چاره اي جز رفتن به سمت برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي نداريم چرا كه طلاب در محيط هاي بسته به رشد كافي نمي رسند و ايده و كار جديدي عرضه نمي شود.

در ادامه معاونت تربيتي فرهنگي جامعه الزهرا (س) توضيحاتي در خصوص ضرورت برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي بر اساس فرمايشان مقام معظم رهبري و همچنين اهداف، راهبردها، موضوعات پيشنهادي و نحوه برگزاري اين طرح ارائه داد و اعضاي جلسه نقطه نظرات خود را پيرامون نحوه فعالسازي و مديريت كرسي هاي آزاد انديشي بيان كرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha