جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام هادی صادقی

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضائیه با ابراز تاسف از این که متاسفانه در وضعیت فعلی به نوعی دچار بی غیرتی فرهنگی و ایدز حقوقی در کشور شده ایم، تصریح کرد: بخش مهمی از ولنگاری فرهنگی ریشه در رهاسازی فضای مجازی و بی توجهی و کم توجهی به این عرصه حساس دارد.

حجت الاسلام و المسلمین  هادی صادقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که بکار بردن تعبیر "ولنگاری فرهنگی" از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر نمایندگان مجلس دهم با ایشان ، نشان از واقعیت های تلخ امروز جامعه ما به ویژه در بُعد فرهنگی است، اظهار داشت: در تحلیل قضایای فرهنگی باید از سه واقعیت تلخ سخن بگوییم؛ نخست واقعیتی به نام شبیخون فرهنگی که از سوی دشمن رخ می دهد و مقام معظم رهبری سال هاست که نسبت به خطرات آن هشدار داده و می دهند؛ دوم واقعیت تلخی به نام ولنگاری فرهنگی از ناحیه برخی مسئولان و سوم هم واقعیت تلخ بی خیالی فرهنگی که از سوی برخی مردم و حتی گاه متدینین جامعه صورت می گیرد.

وی افزود: به هر حال نباید از یاد ببریم که دشمن با ابزارهای فراوانی که در اختیار دارد و روز به روز هم قوی تر و اثرگذار تر می شود در حال جنگ نرم علیه ماست و فکر و ذهن جوانان را هدف قرار داده که یک بخش مهم این جنگ نرم ناظر به فضای مجازی است.

تغییر در سبک زندگی با ابزار رهاشده فضای مجازی

وی تاکید کرد: سبک زندگی که دشمن از طریق فضای مجازی به دنبال ترویج آن است با ارزش ها و هنجارهای سبک زندگی اسلامی کاملاً مغایر است و نتیجه آن هم یک شکاف عظیم نسلی بین جامعه و شکاف ارزشی و فرهنگی به واسطه حضور در فضای مجازی است که این واقعیت تلخ در حال رخ دادن است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به این که عرصه هجوم دشمن در جبهه فرهنگی بسیار گسترده و متنوع است، گفت: اگر ما درباره دولت ها صحبت می کنیم ، روی سخن ما صرفاً دولت فعلی نیست چه آن که متاسفانه معمولاً دولت های ما با هر گرایشی در عرصه فرهنگی ، دچار یک نوع رهاسازی، وادادگی و ولنگاری فرهنگی بوده و هستند.

نه برنامه ای داریم برای دفاع و نه اقدام منسجمی!

وی اضافه کرد: از این حیث باید گفت که دولت ها در برابر شبیخون عظیم فرهنگی دشمن مع الاسف نه برنامه منسجم دارند و نه تئوری برای مقابله و نه اقدامات منسجم و هماهنگی و در واقع ما در این سه عرصه با فقدان روبرو هستیم؛ البته به صورت جسته و گریخته در گذشته اقداماتی صورت گرفته و گاه نظراتی داده شده و برنامه هایی ارایه گشته ، اما واقعیت آن است که یک برنامه جامع و عمل که مبتنی بر نظر حساب شده ای باشد ، نداشته ایم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: متاسفانه در حال حاضر مسئول فرهنگی ما در برابر موج عظیم ویرانگر فرهنگی دشمن، دستش را به نشانه تسلیم بالا برده است و به همین خاطر است که معتقدیم تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر ولنگاری فرهنگی کاملاً به جا و درست است و بلکه به اعتقاد من حتی فراتر از ولنگاری شاید در برخی جاها یک اهتمام به همراهی با دشمن احساس می شود که ریشه در وجود یک نوع لیبرالیسم فرهنگی دارد.

خطر لیبرالیسم فرهنگی بسیار جدی است

وی افزود: در واقع فراتر از بحث ولنگاری فرهنگی دست کم در برخی عرصه شاهد لیبرالیسم فرهنگی هستیم به این معنی که برخی با تفکر غرب گرایانه و مدافعه گرایانه نسبت به هجوم فرهنگی عمل می کنند که فارغ از گرایشات سیاسی این مساله را متاسفانه ما هم در دولت قبلی دیدیم و هم در دولت فعلی.

این مقام عالی دستگاه قضایی همچنین با اشاره به وجود بی خیالی فرهنگی از سوی برخی متدینین و حتی بعضی از روحانیون تصریح کرد: البته بسیاری از روحانیون از علمای بلاد گرفته تا مراجع معظم تقلید در این عرصه حساس ورود جدی دارند، به مسایل بی فرهنگی و ضد فرهنگی اعتراض کرده و بعضاً راهکارهای ارزشمندی ارایه می دهند اما به هر حال باید پذیرفت که بخشی از روحانیت ما در برابر هجوم و ولنگاری فرهنگی خاموش و یا کم تفاوت است، در حالی که انتظار می رود که در این مقولات، مجموعه روحانیت اعم از سنتی و جدید ، اعم از تحصیل کرده های جدید یا قدیم ، متحد و یکپارچه عمل کنند.

وی گفت: حتی به نظر من کسانی که انقلابی هم نیستند اما به جهت اهمیت مساله ایمان و دین باید در این مساله ورود کرده و نسبت به وضعیت جامعه و سیل خانمان برانداز شبیخون فرهنگی حساس باشند، موضع بگیرند و حرکتی انجام دهند.

روحانیون پرچمدار احیای امر به معروف و نهی از منکر باشند

معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه ضمن ابراز تاسف از این که برخی از ما دچار بی غیرتی دینی و فرهنگی شده ایم، خواستار احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر شد و افزود: طبعاً در راس جریان نهی از منکر باید روحانیت قرار گیرد تا تاثیر لازم را بگذارد و وظیفه ایمانی و دینی هر کسی از جمله روحانیون اقتضا می کند که در این عرصه ها جدی تر و فعال تر باشند تا انشاالله در نهایت به بهبود و اصلاح وضعیت فرهنگی جامعه منتج گردد.

وی همچنین بیان داشت: البته به لطف الهی در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که اکثریت جامعه ما گرایشات دینی و انقلبای دارند ولی با این حال تضمینی نیست که اگر ما همین طور مسایل را رها کرده و بی توجهی به امور فرهنگی داشته باشیم، در آینده نیز این گونه وضعیت باقی بماند؛ به هر حال  ما نسبت به آینده جامعه باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشیم و نسل های بعدی را دریابیم و نگذاریم این مشکلات جدی تر ظهور و بروز پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که وضعیت فضای مجازی در مقطع کنونی بسیار خطرناک و آسیب زاست، گفت: در حقیقت فضای مجازی ، فضایی است که چارچوب های حقوقی و امنیت اجتماعی کافی بر آن در حال حاضر وجود ندارد؛ به طوری که برخی متفکرین می گویند فضای مجازی مربوط به زندگی دوم است و حال آن که برای برخی از افراد، زندگی اول به شمار می رود چرا که بیش از زندگی عادی ، وقت خود را در این فضا می گذرانند.

وی تصریح کرد: در فضای مجازی عملاً شاهد هستیم که نه قوانین کافی وجود دارد و نه نظارت و حراست کافی از آن به عمل می آید و لذا امنیت را در آن نمی بینیم و اینجاست که به طور جدی بحث ناامنی و مشکلات بعدی پیش می آید.

ایدز حقوقی و فرهنگی؛ وضعیتی خطرناک از شبیخون فرهنگی

وی همچنین گفت: در این شرایط ما دچار ایدز حقوقی و فرهنگی شده ایم ؛ در توضیح این مساله باید بگویم وقتی سیستم ایمنی (قوانین) بدنه جامعه که کار خودش را انجام می‌داد ، از کار بیفتد و کارایی خودش را از دست بدهد، جامعه دچار ایدز می شود و  ایدز هم سیستم ایمنی بدن را از کار می‌اندازد. ایدز حقوقی هم عملاً همین کار را نسبت به جامعه انجام می دهد، چه آن که حقوق که باید جامعه را از هر عامل برهم زننده نظم و امنیت مصون بدارد، در فضای مجازی کنونی کارآمد نیست

عضو انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: به اعتقاد بنده این خطر بسیار بزرگتر است از شبیخون های فرهنگی دشمن که قبلاً از آن صحبت می شد و ما اگر در گذشته حداقل ده پانزده سال پیش درباره خطرات و آسیب های ماهواره صحبت می کردیم، الان وضعیت خطرناکی مساله چند صد برابر آن است؛ به این خاطر که در وضع فعلی همه کسانی که گوشی تلفن هوشمند دارند در معرض هجوم بسیاری از مطالب و عکس ها و فیلم های غیراخلاقی، غیرشرعی و غیرقانونی هستند ، ضمن آن که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به عاملی جهت پراکنش بیش از پیش شبهات تبدیل شده است.

شکسته شدن خطوط قرمز شرعی و قانونی در فضای مجازی

وی همچنین با بیان این که در فضای مجازی متاسفانه همه خطوط قرمز قانونی و شرعی و اخلاقی شکسته شده است ، گفت: سوال محوری این است که در برابر این ولنگاری و شبیخون فرهنگی چه باید کرد؛ البته باید توجه داشت که به صرف روش های سلبی جواب لازم را در این باره نمی گیریم ، مثل قانون ممنوعیت ماهواره که نتیجه لازم را نگرفتیم.

وی افزود: آن چه مهم است این که باید با یک شیوه و مدیریت فعالانه در این عرصه ها حضور یافته و به خصوص شورای عالی فضای مجازی با جدیت متعهدانه به دنبال برنامه ریزی و اقدام باشد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی ابراز داشت: همه قوا برای مدیریت مطلوب فضای مجازی باید دست به دست هم دهند و البته این کار شدنی است ، چرا که ما ابزارها و روش های توفیق در این عرصه را در اختیار داریم ، منتهای مراتب باید یک اراده و فکر و تدبیر و در نهایت تجمیع اقدامات وجود داشته باشد.

نیازمند تولید کالای فرهنگی مطلوب هستیم

وی همچنین با اشاره به تاکید خاص مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تولید کالای فرهنگی خوب و مطلوب برای جامعه گفت: البته کالای فرهنگی تنوع گسترده ای دارد که خود شامل فیلم سینما ، سریال و برنامه تلویزیون ، کتاب و مطبوعات و عرصه های هنری گوناگون می شود و به خصوص همه آن چه در فضای مجازی تولید می شود ، خودش کالای فرهنگی است.

معاون فرهنگی قوه قضایی ادامه داد: برای موفقیت در این عرصه نیز باید همه متدینین ، نخبگان متعهد حوزه و دانشگاه بسیج شوند و ضمن آموزش لازم به نیروهای جوان برای تولید محتوای خوب ، کیفی و ارزشی و جذاب در این باره نقش آفرین باشند.

وی افزود: در واقع ما در این مقطع حساس نیاز به تولیدگر اثباتی داریم ، به این خاطر که به هر حال مردم نیازهایی دارند که اگر از راه درست تامین نشود چه بسا به سراغ شیوه های غلط آن بروند ، ضمن آن که نباید از یاد ببریم مردم تشنه آگاهی و ارتباطات هستند و لذا باید فضای صحیح را در این باره فراهم کنیم تا دچار راه های غلط و باطل در عرصه فضای مجازی نشوند.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha