پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
وزیر فرهنگ و ارشاد

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از برگزاری مجمع جهانی خادمان رضوی در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، با تبریک ولادت با سعادت و فرخنده هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، مشهد‌الرضا را نقطه کانونی دلشدگانِ معرفت و حقیقت دانست و افزود: نقشه مشهد را که روی زمین پهن می‌کنیم، بهشت مقابل چشمانِ‌مان سبز و شعاعِ دایره معرفت شیعه هویدا می‌شود؛ مگر نه اینکه شهرها در گردِ چشمه‌ها و کنار رود‌خانه‌ها شکل ‌گرفتند و تمدن‌ها به وجود آمدند؟ مگر مکه گردِ کعبه و زمزم به وجود نیامد؟ اول حرم، صاحب حرم را یافت و بعد آفتاب، حریمِ محیطِ عشق را ترسیم کرد؛ مشهد‌الرضا هم یکی از پرشکوه‌ترین شهرهاست که در حاشیه چشمه نورِ رضوی شکل گرفته و مبدا وسعت فکر شیعی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این شهر وقتی شناسنامه‌دار شد که نامش را از امامی گرفت که شهیدِ تبارِ عشق بود. همه عالَم این شهر را به نام شهید این دیارمی شناسند. به نام امامی که در این خاکِ پاکِ آرمیده است، همو که امامِ همه عالمیان است و همه مردم جهان می توانند او را «آقای خود» و «امام خود» بخوانند. دامنه لطف او آنقدر وسیع است که هیچ کس جای دیگری را تنگ نمی کند.

*جشنواره امام رضا(ع) جشنواره فرهنگ و معارف

وی با تاکید بر اینکه جشنواره امام رضا(ع) هر چند با عنوان امامِ ثامن و فرهنگ و معارف رضوی مزین و متبرک است اما در حقیقت جشنواره فرهنگ و معارفِ چهارده ستاره سپهر امامت و ولایت و چهارده چشمه معرفت و خداجویی است که ما از زلالِ زمزمِ آنها سیراب می‌شویم، گفت: جشنواره رضوی رایحه عطرآگین چهارده‌معصوم را با نام امامِ رضا(ع) در گستره داخلی و بین‌المللی آن می‌پراکند و عصاره و چکیده معارف و فرهنگ امامت و ولایت را در دل خود جای داده است. این بزرگترین رویدادِ فرهنگی کشور است که تأثیر و نفوذ آن در چندین هزار نقطه دور و نزدیک مشهود است. امسال بیش از ٢٠٠٠ نقطه در ٣١ استان و ٧٧ کشور میزبان این جشنواره‌اند.

جنتی خاطرنشان کرد: جشنواره امام رضا(ع) در بسترِ پویای خود پشتوانه فرهنگ‌عمومی کشور هم بوده است. در این دوره و در بخش کتابخوانی با موضوع فرهنگ رضوی در ٣١ استان، ٣١ ستاد برای ترویج فرهنگ رضوی راه‌اندازی شد و نهضت کتابخوانی در همه استان‌ها برای همه اقشار و مقاطع سنی و تحصیلی به راه افتاد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جشنواره امام رضا(ع) اکنون محرک برخی از حرکت‌های خودجوش مردمی در نقاط مختلف ایران و جهان شده است؛ همنین «جشنواره آه و آهو» در کاشان نمونه‌ای از این حرکت‌های خودجوش مردمی می باشد که هر سال به تأسی از جشنواره امام رضا(ع) برگزار شده و مخاطبان بسیار دارد.

وی همچنین به بخش بین الملل جشنواره امام رضا(ع) نیز اشاره ای کرد و افزود: بخش بین‌الملل جشنواره در سال‌های اخیر توسعه یافته و نهادسازی و بومی‌سازی فعالیت‌ها در خارج از کشور تا اندازه زیادی تحقق یافته است؛ جامعه‌المصطفی، مجمع جهانی اهل‌بیت و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این زمینه گام‌های بلندی برداشته‌اند که جا دارد از همه آنان تشکر و قدردانی شود.

جنتی در پایان با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی از سال گذشته فراهم شده است، بیان داشت: مجمع خادمان فرهنگ رضوی قاره آسیا سال گذشته جلسات خود را برگزار کرد و امسال نیز مجمع خادمان فرهنگ رضوی قاره اروپا و امریکا تشکیل شد و سال ٢٠١٧  همزمان با نامگذاری مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، به خواست خداوند مجمع جهانی خادمان رضوی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha