پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
گزینش و پذیرش

حوزه/ مدیر آمار و بررسی حوزه علمیه استان تهران از راه اندازی سامانه «گزینش و پذیرش» برای اولین بار در این حوزه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از تهران حجت الاسلام والمسلمین محمود درزی با تأکید بر لزوم شناساندن حوزه‌های علمیه به خانواده‌ها، گفت: تعداد ورودی حوزه های علمیه در استان تهران، باید چندین برابر آمار فعلی باشد و این نیازمند اقدامات تبلیغی در جهت معرفی و شناساندن حوزه علمیه به نسل جوان و نوجوان است.

حاصل گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین درزی، مدیر آمار و بررسی حوزه علمیه استان تهران را در ادامه بخوانید:

*به عنوان سوال نخست، لطفا توضیح دهید روند گزینش و جذب داوطلبین ورود به حوزه به چه صورتی انجام می‌شود؟

بحث گزینش و پذیرش متقاضیان ورود به حوزه های علمیه در سراسر کشور هر سال توسط معاونت آمار و بررسی انجام می‌شود و حوزه علمیه به دلیل حساسیت‌ها و ویژگی‌های خاصی که دارد، حتما باید یک نظارت ویژه و دقیقی برای داوطلبین ورود به حوزه داشته باشد.

بعد از آنکه حوزه علمیه به رهبری امام خمینی(ره) پدیده جدیدی بنام انقلاب اسلامی را در جهان بنا کرد، هم مورد توجه و حمایت دوستداران انقلاب است و از طرفی مورد غضب و کینه دشمنان اسلام و انقلاب واقع شده؛ لذا طبیعی است دشمن برای ورود به حوزه‌های علمیه و نقاط حساس در نظام جمهوری اسلامی برنامه ریزی می کند. وقتی این امر مسجّل است و قرائن آن نیز وجود دارد و دشمنان علناً از بیان آن ابایی ندارند. پس ضرورت دارد ما نیز حواس‌مان جمع باشد.

بر این اساس در سطح عالی حوزه‌های علمیه تدابیری اندیشیده شده تا علاوه بر طی روال عادی پذیرش ، موضوع گزینش برای بررسی صلاحیت داوطلبان، در پذیرش نهایی دخیل باشد.

*در بحث گزینش داوطلبان چه مواردی در صلاحیت افراد مورد توجه و ارزیابی قرار می گیرد؟

دامنه بررسی این صلاحیت‌ها و گزینش‌ها زمینه‌های مختلفی را شامل می‌شود. اینکه افراد از چه خانواده‌‌ای بوده، و از جهت اصل و نسب و به لحاظ ویژگی‌های اخلاقی، اعتقادی و سیاسی در چه سطحی هستند. و از آنجا که دروس حوزه‌های علمیه، دروس پیچیده‌ای است داوطلبان ورود به حوزه به لحاظ هوش، قدرت تدبر و تفکر نباید مشکلی داشته باشند.حجت الاسلام محمود درزی- معاون آمار و بررسی حوزه علمیه استان تهران

برای بررسی همه این موارد، برنامه ریزی شده و افراد بعد از اینکه در آزمون جامع و سراسری ورود به حوزه قبول می‌شوند، مراحل گزینش آن‌ها با انجام مصاحبه‌های مربوطه شروع می‌شود و همزمان با این مصاحبه‌ها تست روانشناسی از داوطلبان نیز آغاز می‌گردد. همچنین از تمامی متقاضیان ورود به حوزه، تحقیقات مقدماتی و تکمیلی به عمل می‌آید و در کنار این‌ها، نظرات معاونت تهذیب در مورد هر کدام از افراد مورد توجه قرار می‌گیرد و بالاخره نتیجه هر کدام از این بخش‌ها در تصمیم‌گیری نهایی برای پذیرش داوطلب تاثیرگزار خواهد بود.

*در هسته مرکزی گزینش داوطلبان ورود به حوزه چه کسانی حضور دارند؟

اعضا و رئیس هسته مرکزی گزینش داوطلبان ورود به حوزه را قانون حوزه‌های علمیه مشخص کرده، ریاست هسته گزینش با مدیریت محترم حوزه علمیه استانی و دبیر آن هم معاونت آمار و بررسی می باشد. برخی معاونین دیگر نیز در جلسات آن حضور دارند؛ در آنجا پرونده پذیرش افراد بررسی شده و تصمیم‌گیری می‌شود. و اینطور نیست که مثل دانشگاه هر فردی که قبول می‌شود، ادامه تحصیل دهد، بلکه با یک گزینش جدی فقط افراد دارای صلاحیت وارد حوزه علمیه می‌شوند.

*نتایج نهایی پذیرش داوطلبان در حوزه‌ علمیه چه تاریخی اعلام خواهد شد؟

سعی می‌کنیم مراحل گزینش و تایید نهایی داوطلبان در کمترین فاصله زمانی و قبل از آغاز سال تحصیلی جدید صورت پذیرد، و در صورتی که مشکلی از طرف خود داوطلب مثل نواقصی در مدارک و امثالهم پیش نیاید، لیست داوطلبان برای صدور کد رسمی طلبگی به مرکز مدیریت قم ارسال می‌شود تا إن‌شاء‌الله طلاب از مزایا و امکانات دوران طلبگی بهره­مند شوند.

البته جهت تسریع در روند صدور کد طلبگی پیشنهاد می‌شود تا در سطح کلان مدیریتی تدبیری اندیشیده شود. بطور مثال مراحل جذب، گزینش، مصاحبه و سایر موارد تحت یک مدیریت واحد صورت پذیرد، زیرا پراکندگی موجود که بخشی از مراحل گزینش در داخل مرکز و بخشی دیگر به خارج از مجموعه همچون مرکز خدمات موکول ‌شود، باعث ایجاد گره‌هایی در روال کار می‌گردد.

اما چنانچه این مراحل تحت یک مدیریت واحد و یا با هماهنگی بیشتر صورت پذیرد، قادر خواهیم بود اوسط تابستان هر سال نتایج نهایی پذیرش داوطلبان را اعلام کنیم تا فرد داوطلبی که موفق به حضور در حوزه نشده، به موقع برای آینده تحصیلی و شغلی خود تصمیم بگیرد و اینطور نباشد که تا اوسط پاییز بلاتکلیف بماند.

*لطفا در مورد نرم افزار «گزینش و پذیرش» که امسال برای اولین بار از آن استفاده می‌شود، توضیح دهید.

بر اساس تجربیات سال‌های قبل، امسال نرم افزاری با عنوان «گزینش و پذیرش» راه اندازی شد و این کار برای اولین بار در استان انجام می‌شود و علیرغم مشکلاتی که در اجرای این طرح بود، ولی این نرم افزار هم‌اکنون مورد استفاده همه مدارس می‌باشد.

هم معاونین  مرکز می توانند در بخش مربوط به خود از این نرم افزار استفاده کنند و هم اینکه یک قسمت از این نرم افزار در دسترس همه مدارس استان می باشد تا وظایف مربوط به خود را پیگیری کنند. این کار هم باعث تسریع در روند پیگیری‌ها شده و هم آمار و اطلاعات دقیق‌تر از طلاب در اختیار معاونت آمار و بررسی قرار می‌گیرد.

*معاونت آمار و بررسی طی یک فراخوان از طلاب پایه 3 به بالا در مدارس علمیه دعوت به همکاری برای انجام تحقیقات داوطلبان ورود به حوزه علمیه کرده بود. لطفا در این خصوص توضیح دهید.

همانطور که گفته شد، بخشی از گزینش داوطلبان ورود به حوزه، انجام تحقیقات محلی و شناسایی خانواده آن‌هاست و با توجه به حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، ما تلاش می کنیم محققین اعزامی حتما طلبه باشند و محقق غیرطلبه به هیچوجه قبول نمی‌کنیم.

طلاب محقق را از بین طلاب پایه 3 و بالاتر و با لحاظ آیتم‌ها و مختصاتی که برای معاونت آمار معیار و ملاک است، انتخاب می‌کنیم؛ لذا طی یک فراخوان به همه مدارس از طلاب واجد شرایط برای انجام تحقیقات داوطلبان جدیدالورود درخواست همکاری کردیم و افرادی که فکر می‌کردند این توانایی را دارند، ثبت نام کردند.

یکی از مزیت‌های این طرح این بود که ما توانستیم پروژه تحقیقات مقدماتی از داوطلبان جدیدالورود را در سریع ترین زمان ممکن و در بازه زمانی 7 روز انجام دهیم، در حالیکه قبل از این و بدون حضور طلاب محقق چه بسا مرحله مقدماتی تحقیقات ماه‌ها به طول می‌انجامید.

البته اکثر طلابی که برای این طرح ثبت نام کرده بودند، آشنا به فن تحقیقات نبودند؛ لذا ما هر ساله برای اینگونه محققین دوره ای آموزشی برگزار می‌کنیم و امسال نیز این دوره آموزشی در مدت 2 روز انجام شد، و چندین ساعت در کلاس‌های نظری و کارگاهی فن تحقیق و روش‌های کسب اطلاعات داوطلبین از اعضای خانواده‌ و دوستان‌شان به طلاب محقق آموزش داده و سپس برای انجام تحقیقات اعزام شدند.

*امسال وضعیت تعداد متقاضیان ثبت نام کننده برای ورود به حوزه‌ علمیه استان تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امسال به لحاظ کمیت یکی از استان‌های بسیار موفق در پذیرش داوطلبان ورود به حوزه علمیه بودیم؛ ولی بر اساس نظر کارشناسی ما و تاکید مدیریت محترم حوزه تهران، این تعداد نفرات در استان بزرگی مثل تهران قابل قبول نیست و تهران با توجه به جایگاهی که به عنوان پایتخت یک کشور اسلامی دارد، باید تعداد داوطلبان ورود به حوزه علمیه چندین برابر آمار فعلی باشد و این نیازمند اقدامات تبلیغی در جهت معرفی و شناساندن حوزه علمیه به نسل جوان و نوجوان استان تهران است.

إن شاء الله در سال‌های آینده اقدامات تبلیغی برای معرفی حوزه‌ها به جوانان و خانواده‌هایشان، بیشتر و تقویت خواهد شد تا با شناخت کامل آنان از اهداف و برکات حوزه، نسبت به تشویق جوانان برای حضور در مدارس علمیه اقدام شود.

گفت و گو: مهدی زارعی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha