سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی

حوزه/ صله رحم یک حرکت انسان دوستانه است که قرآن و دیگر آموزه های اسلامی نسبت به آن اهمیت فوق العاده قائل شده اند، با اصلاح و تقویت این رابطه، جامعه نیز از جنبه های مختلف معنوی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی اصلاح و تقویت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، اولین محفل گردهمایی خانوادگی طلاب از سلسله نشست های سبک زندگی اسلامی، به همت معاونت تهذیب مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان داراب، با حضور اساتید، کادر آموزشی، طلاب مدرسه، همسران و فرزندان حوزویان و با سخنرانی تولیت مدرسه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر عندلیبی، تولیت مدرسه امام صادق(ع) شهرستان داراب در این نشست اظهار داشت: در راهنمایی های اجتماعی اسلام بعد از زن و شوهر و پدر و مادر، داشتن رابطه با خویشاوندان از اولویتی ویژه برخوردار است تا آنجا که در قالب صله رحم، امری واجب به شمار آمده است.

وی بیان کرد: صله رحم یک حرکت انسان دوستانه است که قرآن و دیگر آموزه های اسلامی نسبت به آن اهمیت فوق العاده قائل شده اند، لذا با تحکیم پیوند این واحد کوچک اجتماعی، اجتماع بزرگ مسلمانان نیز شکل می گیرد  و با اصلاح و تقویت این رابطه، جامعه نیز از جنبه های مختلف معنوی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی اصلاح و تقویت خواهد شد.

استاد حوزه فارس اضافه کرد: در این مورد دین اسلام از ارتباط خویشاوندان که خونشان در رگ و پوست یکدیگر در گردش است استفاده کرده و به عنوان یک تکلیف بر پیروان خود واجب دانسته است تا به هر نحو ممکن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وی خاطر نشان کرد: قرآن کریم در اشاره به اهمیت این خصلت اجتماعی و ضرورت به کارگیری آن در میان فامیل، آن را در کنار ضرورت تقوای الهی آورده است و در سوره نساء آمده است که "وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ" .

حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی گفت: خداوند در قرآن انسانها را به تقوای الهی و صله رحم دستور داده است، پس بنابراین کسی که صله  رحم به جای نیاورد، در حقیقت تقوای الهی را نیز به جا نیاورده است.

وی یادآور شد: دامنه صله رحم بسیار گسترده وبزرگ است و علاوه بر خانواده های درجه یک انسان که بخش تردید ناپذیر صله رحم است، شامل اجداد و فرزندان آنان هم می شود که باید بر حسب وظیفه با همه رابطه حسنه و خوبی داشت و به همه کمک و نیکی کرد.

*آداب صله رحم

تولیت حوزه علمیه داراب به آداب صله رحم اشاره کرد و گفت: صله رحم مانند هر یک از دیگر دستورات اجتماعی در اسلام، احکام و آداب مخصوص به خود را دارد. از جمله این احکام و اداب، حداقل و حداکثری صله رحم است، پیامبر اکرم(ص) در شجره طوبی با اشره به حداقلی این خصلت اجتماعی می فرمایدکه، صله رحم کنید هر چند که با یک سلام باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) در اشاره به بخشی دیگر از آداب صله رحم، همراه داشتن چیزی به نام هدیه مانند چند کیلو میوه، یک جعبه شیرینی و مانند آن  را ضروری می دانند.

استاد حوزه علمیه داراب تصریح کرد: بنابراین ممکن است فامیلی که قصد دیدن او را داریم در منزل چیزی برای پذیرایی نداشته باشد که در این صورت یا برای فراهم کردن پذیرایی به زحمت می افتد یا به دلیل نداشتن چیزی برای پذیرایی شرمنده مهمان می شود.

وی گفت: صله رحم و تعهد شناسی نسبت به ارحام، تنها با رفت و آمد و سلام علیک خشک و خالی نیست، بلکه باید نسبت به مشکلات ارحام حساس بود و حتی المقدور به آن رسیدگی کرد.

*آثار و فواید صله رحم

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر عندلیبی به آثار و فواید صله رحم اشاره و اظهار کرد: صله رحم علاوه بر آثار فراوان معنوی، روانی و اجتماعی، آثار وضعی نیز دارد.

وی با اشاره به روایات و احادیث گفت: کسی که دوست دارد عمری بلند و روزی فراوان داشته باشد صله رحم به جای آورد و قطعا و یقینا این عمل مرگ را به تاخیر می اندازد و محبت در خویشاوندان و قوم وخویش افزوده می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha