پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اجلاسیه و نشست چند جانبه معاونین تهذیب حوزه علمیه خوزستان در قم

حوزه/ تحصیل تک‌ بعدی را یکی از آسیب‌های جدی مدارس علمیه خواند و گفت: باید مراقب باشیم که مبادا طلاب تک‌ بعدی پرورش یابند؛ به همین دلیل لازم است اساتید مدارس علمیه، به تربیت صنفی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، تربیتی و آموزشی آنها پردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام رضوی، معاون طرح و برنامه معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، در اجلاسیه معاونان تهذیب حوزه علمیه خوزستان که در مجتمع نور سازمان تبلیغات قم برگزار شد، بابیان این‌که تهذیب، مقدمه تعلیم است، اظهارداشت: متأسفانه این مهم در حوزه‌های علمیه آن‌چنان که باید، جدی گرفته نمی‌شود و همین مهم، سبب بروز برخی مشکلات در سیستم تهذیبی مدارس علمیه شده است.

وی یکی از آسیب‌های برخی مدارس علمیه را تحصیل تک‌بعدی عنوان کرد و گفت: باید مراقب باشیم که مبادا طلاب تک‌بعدی پرورش یابند؛ به همین دلیل لازم است اساتید مدارس علمیه، به تربیت صنفی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، تربیتی و آموزشی آنها پردازند.

حجت‌الاسلام رضوی، بابیان اینکه تهذیب، نشاط‌آور است، بیان داشت: وقتی تهذیب در ارکان مدارس علمیه ساری و جاری شد، آن وقت نشاط طلبگی و کوشش را نیز با خودش همراه می‌کند و فضای این مدرسه علمیه، یک فضای معنوی و با طراوت می‌شود.

معاون طرح و برنامه معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه کشور، تهذیب در حوزه‌های علمیه را صرف پرداختن به نماز شب و عبادت روزانه ندانست و تصریح کرد: تهذیب ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و اگر آن‌طوری که باید، در مدارس علمیه و میان طلاب جا افتاد، یقیناً مشتریانش زیاد شده و جو غالب بر حوزه، یک جَوِ معنوی می‌شود.

وی فعالیت‌های تهذیبی در مدارس علمیه را به‌مثابه کاشت یک بذر مطرح کرد و افزود: کار تهذیب باغبانی است، جوانه خودش بلد است چه‌کار کند؛ پس شما فقط باید زمینه رشد و شکوفایی آن را فراهم کند تا جوانه زند.

حجت‌الاسلام رضوی، در پایان معرفی الگو به طلاب جدیدالورود را یکی از راه‌های مؤثر در رشد و شکوفایی آنان دانست و اظهارداشت: ما در دوران کنونی، الگوهای کمی در حوزه‌های علمیه‌مان نداریم! مرحوم آقای شاه‌آبادی می‌تواند یک الگوی ناب برای طلاب باشد؛ البته پیش مقدمه معرفی الگو به طلاب، شناسایی همه شئونات و سیره عملی علماست که باید با دقت موشکافی شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha