جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ آیت الله علوی بروجردی مخالفت مخالفان غدیر را مخالفت با فرهنگ نبوی و اسلام ناب دانست و گفت : حساسیت دشمنان، تنها روی امام علی(ع) و عترت طاهرین نیست، بلکه تمام هدف آنها نفی پیامبر(ص) است؛ پیش از معاویه نیز دشمنان به دنبال از بین بردن پیامبر بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی در مراسم افتتاحیه دوره ششم آموزش موسسه فرهنگ جعفری که شامگاه شنبه در قم برگزارشد گفت: در خصوص غدیر، امروزه با جماعتی روبرو هستیم که اساسا چنین حادثه ای را در تاریخ، انکار می کنند؛  با وجود این که حدیث غدیر به واسطه جمعی از صحابه ، تابعین و تابعین تابعین نقل شده، بازهم این مساله را انکار می کنند.

وی افزود: در گذشته به شکل تدریجی دست به انکار می زدند؛ مثال در چاپ های بعدی کتب مختلف فصول مرتبط با غدیر حذف شد، ولی امروزه به طور کلی غدیر را تحریف می کنند؛ ولی مشکل آنها با حذف حل نمی شود، زیرا اگر حدیث غدیر را حذف کنند با حدیث ثقلین چه خواهند کرد؟ با موج احادیث و روایات و آیات متعدد چه خواهند کرد؟

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: احادیث مشابه غدیر چون "الائمه من بعدی اثنی عشر "که از سوی علمای اهل سنت نیز نقل شده است ، دست آنها را در این زمینه می بندد؛ در این زمینه نیازی به رجوع به احادیث شیعه نداریم، بلکه از کتب حدیثی اهل سنت نیز به راحتی می توانیم موضوع امامت را اثبات کنیم.

استاد حوزه تصریح کرد: نکته ای که از سوی بزرگان ما مطرح شده  آن بود که مساله غدیر، امامت و امیرالمومنین(ع) را تنها به حدیث منتهی نکنیم؛ در حدیث غدیر، زحمات فراوانی کشیده شد، ولی امروز برای حرکت باید جهات مختلف از جمله قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم؛ اهل بیت(ع) در قرآن به بهترین شکل ممکن بیان شده است.

وی گفت: ابن عباس، زمانی که از سوی معاویه برای بیان فضایل امام علی(ع) مورد سوال واقع شد، به قرائت قرآن پرداخت و بیان کرد که تمام قرآن امام علی(ع) را اثبات می کند؛ مرحوم علامه جعغری در زمینه اثبات قرآنی امامت کار بسیاری کردند؛ یعنی کتبی که ایشان در غزوات تالیف کردند مبانی قرآنی را نیز به بهترین شکل بیان نموده است.

وی افزود: کسانی که کتاب را محور قرار دادند و عترت را کنار زدند چیزی برای اثبات مدعی خود ندارند، چون سراسر قرآن به اثبات امامت می پردازد؛ ظرفیت هایی که اسلام برای تعالی اسلام و مسلمین معرفی کرده است، همان ضوابط و معیارهایی است که تنها در وجود امام علی(ع) و ائمه(ع) مشاهده می شود.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: مساله غدیر پس از رحلت پیامبر و در کمترین زمان ممکن از سوی برخی از متنفذین انکار شد؛ عقبه ای که پس از حدیث ثقلین تا غدیر وجود دارد در کتب اهل تسنن وجود دارد که با مطالعه همین آثار به این نتیجه می رسیم که تمام زمینه سازی های پیامبر برای بیان ولایت امیرالمومنین(ع) بود.

استاد حوزه تصریح کرد: حساسیت دشمنان، تنها روی امام علی(ع) و عترت طاهرین نیست، بلکه تمام هدف آنها نفی پیامبر(ص) است؛ پیش از معاویه نیز دشمنان به دنبال از بین بردن پیامبر بودند؛ مردم 25 سال تحت تربیت دیگران واقع شدند و پس از مدت 5 سال خلافت با 3 جنگ خانمان سوز رخ داد که علیه ایشان به پا شد؛ نکته جالب در کتب مخالفان اهل بیت(ع) آن است که تا پیش از امام علی(ع) شورش کنندگان علیه حاکم اسلامی کافر بودند، ولی در این کتب شورش کنندگان علیه امام علی(ع) مورد تحسین واقع شدند.

وی گفت: جرجی زیدان بیان می کند که پس از ارتحال پیامبر 5میلیون نفر مسلمان شده بودند به همین دلیل دشمنان اسلام حقیقی پس از پیامبر(ص) سعی کردند این جمعیت را حفظ کنند، ولی حکومت را به دست بگیرند؛ به همین خاطر تعصب عربی و عجمی پس از پیامبر آغاز شد و اجازه ندادند به غیر اعراب، کسی سمتی در این نظام حکومتی بگیرد.

وی افزود: دشمنان از همان ابتدا به دنبال نماز و حج تهی از بصیرت  و حفظ قرآن کریم بدون توجه به معانی بودند؛ منشا جزوه جزوه کردن قرآن نیز در همان زمان بود تا مردم متوجه شرایط و اتفاقاتی چون عاشورا نشوند؛ دشمنان به دنبال سلطنت عربی بودند؛ برای مساله غدیر و اثبات امامت عامه و خاصه پس از روایت و حدیث باید به تاریخ تکیه کرد که مولفه های بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد:پس از پیامبر(ص)، مردم باید با عنصر حدیث از دین مطلع می شدند، ولی متاسفانه خلفای پس از پیامبر نقل حدیث را ممنوع کردند که این مساله به هیچ وجه قابل انکار نیست؛ پس از پیامبر بلافاصله حدیث نبوی ممنوع شد؛ عایشه نقل می کند که پدر من نوشته ها را جمع کرد و سوزاند؛ پس ازخلیفه اول نیز این جریان با شدت ادامه پیدا کرد.

استاد حوزه تصریح کرد: عذر خلفا برای ممنوعیت نقل پیامبر(ص) گفت  امم گذشته به حدیث پیامبر خود مشغول و از کتاب خود غافل شدند، ولی واقع قصه آن است که آنها با این کار غدیر و امام علی(ع) را کنار زدند؛ با همه این انکارها و مخفی کاری ها فضایل امام علی(ع) شرق و غرب عالم را فراگرفت.

وی گفت: فهد پادشاه سعودی به همان دلیلی که خلیفه دوم با قدرت خلافت خود متعه حلال را حرام اعلام کرد، آن را مجددا حلال کرد؛ این مساله نشان می دهد که کار خلیفه دوم درست نبوده است وگرنه هر کسی که قدرت پیدا می کند، نمی تواند به خودی خود احکام را جابجا کند.

وی افزود: اولین تدوینی که از کلام پیامبر اکرم(ص) شد 150 سال پس از هجرت است؛ آیت الله العظمی بروجردی فرمود، در این سالها بین 5 نسل احادیث پیامبر به شکل زبانی نقل شده است؛ پس از 5 نسل این حدیث از زبان نفر پنجم گرفته شده و نوشته شده است؛ انکار و مقابله با غدیر انکار یک حادثه تاریخی نیست، بلکه ارتباط مسلمانان با پیامبرشان را قطع کردند.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: وقتی حدیث و خلیفه حق پیامبر حذف شد، مطلبی به نام صحابه را ایجاد کردند؛ پس از آن کلام صحابه حجت تلقی شد؛ یعنی هرچه آنها گفتند، مثل کلام صحابه حجت است؛ در کتب اهل سنت در یک حدیث بیان شده است پیامبر (ص)یک بارفرمودند، در خصوص معالم قرآن به صحابه رجوع کنید؛ مفهوم صحابه به قدری توسعه پیدا کرد که کسی که دو ماه پیامبر را درک کرده است نیز جزو همین دایره قرار گرفت؛ نکته دیگر معاویه زدگی روایات این است که این روایات را جهت دار کرد؛ در این میان بسیاری از افراد که  مدت بسیار کمی در محضر پیامبر بودندنیز  به عنوان صحابه یاد می شود.

استاد حوزه تصریح کرد: مساله عدالت صحابه در برخی کتب به شکل ریشه ای بحث شده است و اصحابی کالنجوم توسط یک دانشمند اردنی به شکل سندی در کتاب عدالت الصحابه کاملا رد شده است؛ نکته جالب توجه آن است که یکی از صحابی پیامبر ،معاویه است که اگر به وی توهین شود حکم ارتداد صادر می شود؛ اثبات تصویب از دیگر کارهایی که برای کمرنگ شدن مبانی کلامی ناب انجام شد.

وی گفت: در زمینه بررسی احادیث پیش از بررسی مفهومی حدیث باید به مساله تاریخی توجه کنیم؛ زیرا مطالعه دقیق تاریخ باعث روشن شدن تکلیف بسیاری از احادیث می شود؛ آنها بیان می کنند که خداوند حکم واقعی ندارد و هرچه صحابه گفتند صحیح است؛ افراد بی سوادی چون ابوهریره ها تصرفات بسیاری در روایات داشتند تا احکام را نیز تحت تاثیر قراردادند.

آیت الله علوی بروجردی افزود: مخالفان مکتب اهل بیت(ع) به راحتی اصلیت عدل را نیز حذف کردند؛ آنها عدل خداوند را منکر شدند تا غدیر را منکر شوند؛ مباحث مفصلی بیان می شود که اثبات کنند که اگر امام فاسق هم باشد تبعیت و اطاعت از او واجب است؛ همین امر چیزی است که از مکتب آنها بیرون آمده و امروز داعش و تکفیریون را ایجاد کرد؛ حتی تندروترین جنبش های این مکتب نیز همین مسایل را نیز در سراسر دنیا می پرورانند و با تکفیر سنی و شیعه را از دم تیغ می گذرانند.

وی بیان کرد: بر همین اساس، اطاعت معاویه و یزید واجب شد؛ جاهلیت عرب امتیازات بسیاری بر این اسلامی که این افراد بر مردم دیکته کردند داشت؛ همین امر باعث شد که مردم یک خلیفه ظالم را به یک امام عادل ترجیح دادند.

استاد حوزه تصریح کرد: انکار غدیر انکار تمام فضایل و ارزش های اسلامی است؛ اگر علی(ع) نبود، چه کسی را می توان به عنوان الگوی مسلمانان ارایه کرد؛ امروزه عهدنامه مالک اشتر در سازمان ملل ثبت می شود زیرا این بیان، بیان یک انسان در 1400 سال پیش نیست؛ مردم باید این عهدنامه را با سند موالی خلفای راشدین مقایسه کنند تا تفاوت ها را حس نمایند.

وی گفت: متاسفانه امروز در روزگاری به سر می بریم که هجمه ها علیه مکتب اهل بیت(ع) با سرعت در جهان انجام می شود، ولی شاگردان امام صادق(ع) باید با مخاطب شناسی درست علیه آنها اقدام کنند؛ امروزه جمعیت شیعیان در جهان در حال گسترش هستند؛ کسانی شیعه می شوند که اهل بصیرت و دقت و پژوهش دقیق هستند؛ یکی از بزرگترین علمای کشور اندونزی امسال رسما شیعه شدن خود را در حج اعلام کرد؛ این فرد چون ابن سکیت و بزرگانی بود که از پول های عربستان گذشت تا به حقیقت دین آشنا شود.

وی تصریح کرد: بنده از زبان علامه امینی شنیدم که می فرمود از خدا می خواهم عمری تا ابد بگیرم تا شب و روز بر مظلومیت امام علی(ع) گریه کنم؛ اگر ما شیعیان برای امام کاری نکنیم امثال جرج جرداق این کار را خواهند کرد؛ زیرا این راه هیچگاه از بین نخواهد رفت و این دژ هیچگاه سرنگون نخواهد شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha