سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله اعرافی نماز جمعه

حوزه/ امام جمعه قم بر لزوم تلاش همه مسئولان در زمینه حفظ حرمت ها و مقدسات شهر قم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه قم در مصلای این شهر گفت: عاشورا با امربه معروف و نهی از منکر که روح، راز و فلسفه  بود گره خورده است؛ امام حسین(ع) در سخنان خود حقیقت عاشورا را در امر به معروف خلاصه کردند؛ زیرا این مساله وظیفه عموم مردم، نخبگان، حکومت و روحانیت و حوزه های علمیه است.

وی افزود: مبارزه علیه مفاسد وظیفه همه ماست و باید در مقابل مفاسد قیام کنیم؛ قم پایگاه مراجع عظام و آشیانه خاندان پیامبر گرامی اسلام است و به همین خاطر باید الگوی شهر پاک و الگوی حجاب و عفاف باشد و برای ایران و جهان نمادی از یک شهر اسلامی باشد.

وی بیان کرد: در یک شهر اسلامی و دینی همچون قم که پایگاه تشیع و انقلاب اسلامی است، باید نشاط و شادابی وجود داشته باشد، ولی هرچیزی که حرمت این جایگاه را بشکند ازدید مردم شریف قم محکوم و مطرود است؛ در وقایعی که اتفاق افتاد مراجع ما آزرده شدند و به همین جهت تقاضا داریم به این ارزش های بزرگ احترام بگذارند و نصایح مراجع عظام را پشتوانه خود قرار دهیم.

امام جمعه قم با ذکر این مطلب که مسئولان قول دادند که این مسئله را جبران کنند بیان کرد: همیشه ارزش های متعالی اسلام مورد تاکید قرارگیرد، نباید روی حرمت های اسلام کوتاه بیاییم از کسانی که وعده جبران دادند تشکر می کنیم، ولی قاطعانه می خواهیم که حرمت این پایگاه عظیم و مراجع حفظ شود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: امروز در این شهر بزرگ و با حضور علما خانواده های شاهد و مرجعیت عظام و مردم متدین و مذهبی، فضایی امن و پاک و پاکیزه ایجاد شده است و نباید اجازه دهیم که این مشکلات در این شهر ایجاد گردد.

وی افزود: امروزه علما و مراجع نگران حوادث بحرین،یمن، سوریه و.. هستند؛ در مقابل اسراییل و قلدران تاریخ و استکبار پیمان شکن و بد عهد و بدقول اطمینان می دهیم که این ملت اصول خود را حفظ می کند و پرچم انقلاب و مقاومت عاشورایی را در نقاط مختلف عالم به اهتزار در می آورد؛ فریاد ما در فریاد هیهات منا الذله امام حسین(ع) است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: حوزه علمیه قم و بزرگان دین، نگرانی خود را از وضعی که برای مسلمانان یمن و بحرین وسوریه ایجاد شده است و به صورت خاص نگرانی خود را از وضعیتی که برای شیخ مجاهد عیسی قاسم و زکزاکی اعلام می کنند؛ ایران و جبهه اسلامی و انقلابی همیشه پشتیبان این شخصیت ها و حرکت های انقلابی و ظلم ستیز است.

امام جمعه  قم با اشاره به هفته نیروی انتظامی بیان کرد: نیروی انتظامی نیروی مخلص و فعال در سراسر کشور است که در تامین امنیت کشور در کنار نیروهای نظامی و بسیجی نقش برجسته ای ایفا می کند؛ بیش از پنجاه مسوولیت روی دوش این نیرو است که باید دائم خود را بازسازی کند؛ سلامت و صلابت این نیرو و دانش فنی و مهارت لازم و رابطه خوب با مردم و آمادگی آنها باید در جهت حفظ ارزش ها و امنیت کشور حفظ شود.

وی گفت: امام حسین(ع ) و پس از ایشان ائمه اطهار(ع) با تاکید بر اصل امامت بیان کردند که مردم حجت خدا را تنها گذاشتند و دنیا را برگزیدند و این انتخاب نادرست آنها را ملعون خداوند کردند؛ ایشان به دنیا طلبان هشداردادند که دنیای بی دین، و اعتقاد چقدر مسموم است.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: همه ما عاشقان عاشورا و پیروان مکتب امام حسین هستیم، عاشورا یک گوهر نابی است که فقط برای عصر خود نبود؛عاشورا بر فراز عصرها و نسل ها خودنمایی کرد و ماند؛ عاشورا مظهر و ده ها درس ادب و اخلاص وسیاست است؛امروز با گذشته بیش از هزار سال، پرچم عاشورا و کربلا بیش از هر زمان دیگری برافراشته شده است؛ خاطره عاشورا در ذهن بشریت زنده تر است.

وی گفت: عاشورا مجمع درس های بزرگ اسلام و پشتوانه اسلام است؛ در آستانه محرم و عاشورای حسینی باید تاکید کنیم که عاشورا را باید شناخت و بعد بزرگ داشت؛ باید نهایت عاطفه را به عاشورا در قالب نوحه خوانی و منبرها و هم با معرفت به عاشورا اعلام کرد؛ منبرها و نوحه سرایی ها  و هیئت های ما حقیقت این مفهوم والا را شفاف تر به جامعه عرضه کند؛ حقیقت عاشورا را نه فقط در ایران بلکه باید در فضای جهانی متجلی کنیم.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: راستگویی و انعکاس حوادث عاشورا، اخلاص و صدق و پیام های انقلابی و حماسی و اخلاقی عاشورا باید از طرق مختلف منعکس شود؛ انعکاس پیام های عاشورا و دوری از خرافات و وهن مذهب و اطعام به نیازمندان از نکاتی است که هیئت ها باید به آن توجه کنند.

وی بیان کرد: از مهمترین پیام های عاشورا امتزاج پیام های درست است؛ نفی سکولاریسم در حماسه عاشورا نهفته است؛ نباید عزاداری های بی روح و بدون حماسه را ترویج کنیم؛ عاشورای بدون حماسه و نگاه عمیق اعتقادی نگاهی است که در تشیع لندنی و اسلام آمریکایی وجود دارد؛ روح انقلابی در عاشورا باید منعکس شود.

امام جمعه قم  در خطبه اول خود با اشاره به مساله اهمیت تامین نیازهای جسمی و روحی و تمایلات جنسی مشروع در خانواده گفت: بیش از 30 روایت و حدیث در منابع فریقین و برخی وجود دارد که به مساله تامین نیازهای خانوادگی تاکید دارد؛ خانواده نهاده شده است تا انواع نیازهای انسان تامین شود؛ خانواده محلی برای تامین این نیازها است تا افراد برای تامین آن نیازها از این محیط خارج نشود؛ این خانواده، خانواده ای سالم است.

وی اظهارکرد: پیامبر خدا(ص) در مواجهه با یکی از افرادی که دست از خانواده کشیده و عزلت نشینی روی آورده بود، ناراحت شدند و به او فرمودند که همسر و فرزندان بر تو حقی دارند، اسلام دین متعادلی است که باید برای تامین نیازها از مسیرهای مشروع اقدام کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: پایه منزل باید بر اساس توجه و رسیدگی و همفکری و تامین عواطف و احساسات باشد؛ روایات بسیاری وجود دارند که تامین نیازهای خانواده در حد عبادت محسوب شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha